مقالات

بهترین فوق‌تخصص ریه در تهران

27 تیر 1402 81 بازدید 0 نظر

بیماری‌های ریوی یا به عبارت دیگر بیماری‌های قفسه سینه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های امروزی است. بیماری‌هایی مانند سرطان ریه، برونشیت، آسم، سرفه و خلط در حوزه درمانی موردعلاقه بیماری‌های قفسه سینه قرار دارند. برای تشخیص و درمان این دست از بیماری‌ها نیازمند مراجعه به متخصص بیماری‌های ریوی هستیم. در این بخش همراه ما باشید تا ضمن توضیح بیماری‌های شایع ریوی، بهترین فوق‌تخصص ریه در تهران را به شما معرفی کنیم.

بهترین فوق‌تخصص ریه در تهران

متخصص ریه، پزشکی است که در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های مؤثر بر سیستم تنفسی از جمله ریه‌ها، لوله‌های برونش، بینی، حلق و گلو تخصص دارد.  وظایف فوق‌تخصص ریه عبارتند از:

  • بررسی سابقه پزشکی بیمار و انجام معاینه فیزیکی برای تشخیص بیماری
  • معاینات مانند: تست عملکرد تنفسی، اشعه ایکس قفسه سینه، تست آلرژی پوست و خون
  • تشخیص با توجه به نتایج آزمایش و داده‌های معاینه
  • تجویز دارو
  • اطلاع بیماران از روش درمان
  • پیگیری روند درمان و در صورت لزوم تغییر روش درمانی
  • پیشنهاد تغییرات در رژیم غذایی
  • ورزش
  • در خانه ماندن بیمار برای کاهش آلرژی و اختلالات تنفسی
  • گزارش موارد بیماری‌های عفونی با عواقب کشنده مانند سل به ارگان‌های دولتی
  • انجام تحقیقات برای آزمایش یا توسعه داروها و روش‌های درمانی جدید

چه زمانی به بهترین فوق‌تخصص ریه در تهران مراجعه کنیم؟

اگر بیماری در محدوده بیماری‌های قفسه سینه پیشرفت کرده باشد، سرفه‌های طولانی مدت، انسداد و تنگی نفس تجربه می‌شود. در برخی موارد، پیشرفت‌های موذی غالب است که ممکن است به این معنی باشد که بیماری تا سطوح پیشرفته هیچ علامتی نشان نمی‌دهد و به نقطه‌ای می‌رسد که حتی درمان نیز نمی‌تواند پاسخ دهد.

هر بیماری مربوط به سیستم تنفسی می‌تواند عملکرد ریه‌ها را مختل کند و باعث ایجاد شکایاتی مانند خس‌خس، خروپف، سرفه، خلط، سرفه خون از دهان، درد قفسه سینه و پهلو، درد پشت و شانه، کاهش وزن، ضعف و کاهش اشتها شود. درمان و پیگیری بیماری‌های ریوی در بخش اختصاصی انجام می‌شود و از بسیاری از فرصت‌های فناوری پزشکی برای این منظور استفاده می‌شود.

انجام ویزیت ریوی زمانی مفید است که بیمار دچار مشکلات قابل توجهی در تنفس، خستگی، درد قفسه سینه، سرفه مداوم، آپنه خواب و تنگی نفس شود. مواردی که باید آنها را جدی بگیرید، عبارتند از: برونشیت، برونش پنومونی، سرماخوردگی مداوم در طول زمان، سیاه‌سرفه، سل، پلوریت، لارنژیت، فارنژیت، پنوموتوراکس، آسم، سینوزیت، آنفولانزا، انسداد بینی باشد.

همه اینها عواملی هستند که منجر به مشکلاتی می‌شوند که بر سیستم تنفسی و بنابراین ریه‌ها تأثیر می‌گذارد.

چه زمانی به بهترین فوق‌تخصص ریه در تهران مراجعه کنیم؟

انواع بیماری ریه

بیماری ریه به هر شرایطی گفته می‌شود که مانع از عملکرد صحیح ریه شود. سه نوع اصلی بیماری ریوی وجود دارد:

بیماری‌های تنفسی

این بیماری‌ها بر راه‌های هوایی یا مجاری تنفسی که اکسیژن و سایر گازها را به داخل و خارج از ریه‌ها حمل می‌کنند، تأثیر می‌گذارند. دلیل این بیماری‌ها معمولاً باریک شدن یا انسداد راه‌های هوایی است. شایع‌ترین آنها آسم، آمفیزم ریوی، برونشکتازی و  برونشیت مزمن است.

بیماری‌های بافت ریه

بر ساختار بافت‌های ریه تأثیر می‌گذارد. التهاب بافت از انبساط کامل ریه‌ها جلوگیری می‌کند و در نتیجه بیماری ریوی محدودکننده ایجاد می‌شود. این امر باعث می‌شود ریه‌ها در دریافت اکسیژن و انتشار دی‌اکسیدکربن دچار مشکل شوند، به‌طوری‌که بیماران قادر به تنفس عمیق نیستند. شایع‌ترین بیماری‌ها فیبروز ریوی و سارکوئیدوز هستند.

بیماری‌های گردش خون ریوی

این بیماری‌ها بر روی رگ‌های خونی ریوی تأثیر می‌گذارند، همراه با لخته یا التهاب. آنها از جذب مناسب اکسیژن و انتشار دی‌اکسیدکربن جلوگیری می‌کنند، اما می‌توانند بر فعالیت قلب نیز تأثیر بگذارند. شایع‌ترین بیماری، فشار خون ریوی است.

ویزیت ریوی شامل چه مواردی است؟

معاینه ریه فقط در بیمارستان یا در مطب خصوصی توسط متخصصین این رشته انجام می‌شود. بدیهی است که فرد تنها در صورت توصیه و تجویز پزشک عمومی از طریق نسخه می‌تواند این معاینه را انجام دهد.

این شامل انجام یک تجزیه‌وتحلیل ارزیابی برای دیدن اینکه آیا بیماری در گردش خون در سیستم تنفسی وجود دارد و در صورت لزوم بهترین درمان را در نظر بگیرید.

کنترل با یادداشت با هدف آگاهی از تمام داده‌های مربوط به بیمار (فراموشی پاتولوژیک تقریبی) آغاز می‌شود.

سپس به عنوان گام دوم، پزشک روی سبک زندگی بیمار تمرکز می‌کند، سیگار می‌کشد یا الکل مصرف می‌کند، چه می‌خورد، آیا دارو مصرف می‌کند، بسیار مهم است؛ زیرا ممکن است یک عامل ارثی وجود داشته باشد.

با دانستن تمام این مفاهیم، ​​پزشک می‌تواند متوجه شود که آیا مشکلات تنفسی ناشی از چیزی عمیق‌تر است یا فقط ناشی از اضطراب و حملات پانیک می‌باشد. پس از این معاینه، بررسی قفسه سینه را با استفاده از گوشی پزشکی ادامه می‌دهد. با کمک گوشی پزشکی به پدیده‌های صوتی مانند: سوفل تاولی و تنفس برونش گوش داده می‌شود. پس از آن می‌توان درمان دقیقی را برای پیگیری تجویز کرد. بدیهی است که در این کار باید بسیار احتیاط شود تا آسیبی به بیمار وارد نشود. به طور کلی این معاینه، به مدت نیم ساعت زمان می‌برد.

بسیار مهم است که به همه بیماران یادآوری شود که مدارک و نتایج آزمایشات انجام شده در آخرین دوره را به همراه داشته باشند تا به پزشک کمک شود بهتر بفهمد چه نوع مشکلی فرد را آزار می‌دهد.

بنابراین، خوب است که مراقب این زنگ‌های هشدار باشید و در اسرع وقت به عمق مشکل بپردازید تا آن را به بهترین شکل ممکن حل کنید.

آیا می‌توان از بیماری‌های ریوی جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری ریوی این است که سیگار نکشید یا قبل از بیمار شدن، سیگار را ترک کنید. اگر بیمار قبلاً از بیماری ریوی رنج می‌برد، برای جلوگیری از عوارض و به تأخیرانداختن پیشرفت بیماری، باید سیگار را ترک کند. همچنین باید از قرارگرفتن در معرض محرک‌های ذکر شده خودداری کنید. در نهایت توصیه می‌شود که درمان‌ها را به‌شدت دنبال کنید، زیرا به بیمار کمک می‌کند تنفس بهتری داشته باشد و فعالیت بیشتری انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

call