خدمات

لیزر درمانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟!

3 آذر 1401 256 بازدید 1 نظر

لیزر درمانی ریه استفاده از پرتوهای لیزر در زمینه پزشکی است. پرتوهای لیزر،  پر انرژی هستند که در حین لیزر درمانی به قسمت ریه تابانده می‌شوند و در آنجا تأثیر می‌گذارند. بسته به تأثیر بیولوژیکی که قرار است پرتوهای لیزر بر روی بافت داشته باشند، پزشک طول موج، شدت، مدت زمان پالس و فرکانس پالس لیزر را تغییر می‌دهد. پزشکان در لیزر درمانی با پرتوهای نورِ پر انرژی و قوی کار می‌کنند. پزشک دستگاه را به سمت قسمتی از بدن که قرار است تحت درمان قرار گیرد، قرار می‌دهد.

لیزر درمانی چه زمانی انجام می‌شود

لیزر درمانی ریه چگونه انجام می‌شود؟

لیزر درمانی از یک پرتو متمرکز نور برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. شما درمان را در بیمارستان در بخش آندوسکوپی یا بخش اشعه ایکس انجام می‌دهید. لیزر درمانی ریه حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر سرطان راه هوایی را مسدود کرده و باعث تنگی نفس شما شود، لیزر درمانی انجام می‌شود. لیزر درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا دوباره راحت‌تر نفس بکشید.

آیا لیزر درمانی دردناک است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که درد ناشی از لیزر درمانی به نوع لیزر و محل درمان بستگی دارد. برخی از لیزر درمانی‌ها باعث درد مختصری می‌شوند که قابل مقایسه با یک خراش کوچک است. این درد معمولاً بدون بی حسی موضعی نیز قابل تحمل است و نیازی به بی حسی موضعی و بیهوشی ندارد. از کرم‌های بی حس کننده می‌توان برای نواحی حساس به درد و کودکان استفاده کرد. درمان با لیزر CO2 تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود.

به طور کلی، لیزر درمانی یک روش درمانی بدون درد است. احساس درد در طول درمان اغلب به عنوان گرما یا احساس سوزن سوزن شدن خفیف توصیف می‌شود. پس از درمان، علائمی شبیه درد عضلانی رخ می‌دهد که معمولاً در عرض یک روز ناپدید می‌شوند. طب سوزنی لیزری برای افراد مضطرب و حساس به درد مناسب است.

کلام آخر

لیزر درمانی به روش و ناحیه مورد استفاده بستگی دارد. در طول لیزر درمانی هم بیمار و هم تیم درمان،  باید از عینک محافظ استفاده کنند. برای استفاده از پالس‌های نور، ناحیه آسیب دیده پوست نیز باید تمیز باشد. در صورت لزوم، پزشک قبل از شروع تابش از یک کرم موضعی و بی حس کننده استفاده می‌کند. این می‌تواند هرگونه احساس گرما و درد خفیف را کاهش دهد.

علی