انواع بیماری ریوی : علت و علائم آن‌ها

13 دی 1401 185 بازدید 1 نظر

بیماری ریه به اختلالاتی اطلاق می‌شود که بر ریه‌ها تأثیر می‌گذارد، اندام‌هایی که به ما اجازه تنفس می‌دهند. مشکلات تنفسی ناشی از انواع بیماری ریوی ممکن است از دریافت اکسیژن کافی به بدن جلوگیری کند. نمونه‌هایی از انواع بیماری‌های ریوی عبارتند از:

انواع بیماری ریوی

سه مورد از شایع‌ترین بیماری‌های ریوی عبارتند از: آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و سرطان ریه.

آسم

آسم یک بیماری مزمن (مداوم) راه‌های هوایی در ریه‌ها به نام لوله‌های برونش است. لوله‌های برونش هوا را به داخل و خارج از ریه‌ها می‌برند. در افراد مبتلا به آسم، دیواره‌های این راه‌های هوایی ملتهب (متورم) و بیش از حد حساس می‌شوند. راه‌های هوایی به چیزهایی مانند دود، آلودگی هوا، کپک و بسیاری از اسپری‌های شیمیایی واکنش بیش از حد نشان می‌دهند. آنها همچنین می‌توانند توسط آلرژن‌ها (مانند گرده و کنه‌های گرد و غبار) و عفونت‌های تنفسی (مانند سرماخوردگی) تحریک شوند. هنگامی که راه های هوایی بیش از حد واکنش نشان می‌دهند، باریک‌تر می‌شوند. این امر جریان هوا را به داخل و خارج از ریه‌ها محدود می‌کند و باعث ایجاد مشکل در تنفس می‌شود. علائم آسم شامل خس خس سینه، سرفه و سفتی در قفسه سینه است.

بیماری مزمن انسداد ریوی

بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) به برونشیت انسدادی مزمن و آمفیزم اشاره دارد. این شرایط اغلب با هم اتفاق می‌افتد. هر دو بیماری جریان هوا را به داخل و خارج از ریه‌ها محدود می‌کنند و تنفس را دشوار می‌کنند. COPD معمولا با گذشت زمان بدتر می‌شود. فرد مبتلا به COPD دارای التهاب مداوم لوله‌های برونش است که هوا را به داخل و خارج از ریه‌ها می‌برد. این تحریک باعث رشد سلول‌هایی می‌شود که مخاط می‌سازند. مخاط اضافی منجر به سرفه‌های زیادی می‌شود. با گذشت زمان، تحریک باعث ضخیم شدن دیواره‌های مجاری هوایی و ایجاد اسکار می‌شود. راه‌های هوایی ممکن است به اندازه‌ای ضخیم شوند که جریان هوا به ریه‌ها و از آن‌ها محدود شود. اگر این اتفاق بیفتد، این بیماری برونشیت انسدادی مزمن نامیده می‌شود.

سرطان ریه

سرطان ریه بیماری است که در آن سلول‌های غیرطبیعی (بدخیم) ریه بدون کنترل تکثیر و رشد می‌کنند. این سلول‌های سرطانی می‌توانند به بافت‌های مجاور حمله کنند، به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند یا هر دو. دو نوع اصلی سرطان ریه عبارتند از:

• سرطان ریه سلول کوچک: این نوع سرطان ریه به سرعت گسترش می‌یابد.
  • سرطان ریه سلول غیر کوچک: این اصطلاح برای چندین نوع سرطان ریه است که به روشی مشابه عمل می‌کنند. اکثر سرطان‌های ریه سلولی غیر کوچک هستند. این نوع سرطان ریه نسبت به سرطان سلول کوچک ریه آهسته‌تر گسترش می‌یابد.
 انواع بیماری ریوی

سایر انواع بیماری‌های ریوی که کمتر‌ رایج هستند عبارتند از:

آمبولی ریه

آمبولی ریه، لخته‌های خونی است که از قسمت‌های دیگر بدن به ریه‌ها می‌روند و رگ‌های خونی در ریه‌ها را مسدود می‌کنند. همچنین آمبولی ریه می‌تواند بر جریان خون در ریه‌ها تأثیر بگذارد و جریان اکسیژن را در خون کاهش دهد آمبولی بسیار بزرگ می‌تواند باعث مرگ ناگهانی شود.

فشار خون ریوی

فشار خون بالا در شریان‌هایی است که خون را به ریه‌ها می‌رساند، فشار خون ریوی می‌تواند بر جریان خون در ریه‌ها تأثیر بگذارد و می‌تواند جریان اکسیژن در خون را کاهش دهد.

سارکوئیدوز و فیبروز ریوی

این بیماری‌های التهابی باعث سفت شدن و ایجاد اسکار در ریه‌ها می‌شوند.

LAM (لنفانژیولیومیوماتوز) (lim-FAN-jee-oh-LEE-oh-MEYE-oh-mah-TOH-sis)

این یک بیماری نادر ریوی است که بیشتر زنان در اواسط ۳۰ تا ۴۰ سالگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آنفولانزا و ذات الریه

آنفولانزا یک عفونت تنفسی است که توسط ویروس ایجاد می‌شود و می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند. معمولاً افراد به خوبی از آنفولانزا بهبود می‌یابند، اما برای برخی افراد می‌تواند خطرناک و حتی کشنده باشد. پنومونی یک التهاب شدید ریه است که می‌تواند توسط باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها ایجاد شود. مایعات در ریه‌ها جمع می‌شود و ممکن است میزان اکسیژنی را که خون می‌تواند از هوای تنفس شده دریافت کند، کاهش دهد. واکسن‌ها بهترین محافظت در برابر آنفولانزا و ذات الریه را دارند.

چه چیزی باعث ایجاد انواع بیماری‌های ریوی می‌شود؟

کارشناسان علل همه انواع بیماری‌های ریوی را نمی‌دانند، اما علل برخی از آن‌ها عبارتند از:

سیگار کشیدن

دود ناشی از سیگار، سیگار برگ و پیپ عامل شماره یک بیماری ریوی است. اگر با یک فرد سیگاری زندگی می‌کنید یا کار می‌کنید، از دود سیگار اجتناب کنید. از افراد سیگاری بخواهید در فضای باز سیگار بکشند. دود سیگار برای نوزادان و کودکان خردسال مضر است.

آلودگی هوا

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که برخی از آلاینده‌های هوا مانند اگزوز خودروها ممکن است در ایجاد آسم، COPD، سرطان ریه و سایر بیماری‌های ریوی نقش داشته باشند.‌ برخی از بیماری‌هایی که ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مانند آنفولانزا، توسط میکروب‌ها (باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها) ایجاد می‌شوند

علائم انواع بیماری‌های ریوی

علائم اولیه بیماری ریوی به راحتی قابل چشم پوشی است. اغلب، نشانه اولیه بیماری ریوی، نداشتن سطح انرژی معمولی است. علائم و نشانه‌ها ممکن است بر اساس نوع بیماری ریوی متفاوت باشد. علائم رایج عبارتند از:

• مشکل در تنفس
  • احساس می‌کنید هوای کافی دریافت نمی‌کنید
  • کاهش توانایی ورزش کردن
  • سرفه‌های مکرر
  • سرفه خونی یا مخاطی
  • درد یا ناراحتی هنگام تنفس به داخل یا خارج

در صورت داشتن هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید.

نظرپور

جناب آقای دکتر کیانی با عرض سلام و احترام تشکر از مطالب مفید و ارزشمندی که در اختیار گذاشتید. تعریف بیماریهای ریوی را مطالعه کردم، لطفا اگر مقدوراست تعریف کاملتر از بیماریها و همچنین ارتباط مصرف دخانیات با ایجاد بیماریها را هم ذکرفرمایید.