ندول ریه چه زمانی خطرناک می‌شود؟

4 اسفند 1401 208 بازدید 3 نظر

ندول‌های ریه توده‌های کوچکی از سلول‌ها در ریه‌ها هستند. آنها بسیار رایج هستند. بیشتر ندول‌های ریه بافت اسکار ناشی از عفونت‌های ریوی گذشته هستند. گره‌های ریه معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کنند. آنها اغلب به طور تصادفی در رادیوگرافی قفسه سینه یا سی تی اسکن انجام شده به دلایل دیگری یافت می‌شوند.

اگر ندول ریه کوچک باشد و در حال رشد نباشد، به احتمال زیاد سرطان نیست. احتمالا نیازی به درمان ندارد. پزشک شما ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری گذشته را بررسی کند تا ببیند آیا ندول جدید است یا تغییر کرده است. ممکن است برای مشاهده رشد ندول به سی تی اسکن دوره‌ای نیاز داشته باشید. همچنین پزشک بیشتر نگران گره‌های ریه بزرگتر و آنهایی که در طول زمان رشد می‌کنند است. اگر ندول شما بزرگ است یا در حال رشد است، ممکن است به آزمایش‌های بیشتری نیاز داشته باشید تا ببینید سرطان است یا خیر. آزمایشات بیش‌تر شامل آزمایش‌های تصویربرداری، مانند CT و توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) می‌شود. آزمایش دیگر ممکن است روشی به نام بیوپسی باشد. که شامل برداشتن یک قطعه از گره برای آزمایش در آزمایشگاه است.

ندول ریه چه زمانی خطرناک می‌شود

ندول‌های ریوی چیست؟

ندول ریوی یک رشد کوچک و گرد روی ریه است که یافتن آن آسان و تشخیص آن سخت است. ندول‌های ریوی در یکی از هر ۵۰۰ عکس رادیوگرافی قفسه سینه ظاهر می‌شوند. اما از آنجا که آنها می‌توانند نوعی سرطان در مراحل اولیه باشند، مهم است که هر چه زودتر یک ندول خوش‌خیم را از یک ندول سرطانی تشخیص دهیم. بنابراین، پزشکان هر ندول ریوی را سرطانی می‌بینند تا زمانی که خلاف آن را ثابت کنند.

اگر قطر یک نقطه روی ریه سه سانتی‌متر یا کمتر باشد، به آن ندول می‌گویند. اگر بزرگتر از آن باشد، توده نامیده می‌شود و فرآیند ارزیابی متفاوتی را طی می‌کند. حدود ۴۰ درصد از گره‌های ریوی سرطانی هستند. نیمی از بیماران تحت درمان برای ندول سرطانی ریوی حداقل پنج سال پس از تشخیص زندگی می‌کنند. اما اگر ندول یک سانتی‌متر یا کوچکتر باشد، بقا پس از پنج سال به ۸۰ درصد افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام بسیار مهم است.

علائم ندول‌های ریوی

علائم کمی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است یک ندول وجود داشته باشد. اکثریت ندول‌های ریوی بیش از ۹۰٪ اساساً به طور تصادفی کشف می‌شوند. آنها به طور اتفاقی در رادیوگرافی قفسه سینه یا سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) که برای اهداف دیگر انجام می‌شود، مشاهده می‌شوند.

علت ایجاد ندول ریه چیست؟

بسیاری از عوامل می‌توانند ندول ریه ایجاد کنند. بزرگ شدن غدد لنفاوی، ذات الریه یا عفونت قدیمی، بلغمی که در یک راه هوایی کوچک نهفته است یا بسیاری از علل دیگر. متأسفانه، سرطان‌ها می‌توانند به صورت ندول‌های ریه نیز تولید و ظاهر شوند. ندول‌های ریه ممکن است به دلایل زیر ایجاد شوند:

• بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • عفونت‌هایی مانند ذات الریه یا سل
  • بیماری‌های ریوی ناشی از قارچ
  • بلغم
  • جای زخم
  • کیست‌ها
  • سرطان ریه

ندول ریه چه زمانی خطرناک می‌شود؟

همانطور که گفته شد، ندول‌های ریه علائم مشخص و خاصی ندارند و بیش‌تر به دلیل بزرگ شدن غدد لنفاوی، عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه یا بیماری‌های قارچی و یا کیست‌ها به وجود می‌آیند. بنابراین اگر علائم این بیماری‌ها را مشاهده کردید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید. تا تشخیص ندومل خوش خیم و سرطانی تایید شود. اگر ندول‌ها دیر تشخیص داده شوند خطرناک می‌شوند. چرا که ماهیت آن‌ها سرطانی و بدخیم می‌شود.

ندول ریه چه زمانی خطرناک می‌شود

تشخیص ندول‌های ریوی

مطمئن‌ترین راه برای ایجاد تمایز بین ندول سرطان و غیر سرطانی، بررسی سرعت رشد ندول است. ندول‌های خوش‌خیم زیاد رشد نمی‌کنند. از سوی دیگر، ندول‌های سرطانی می‌توانند به‌طور متوسط هر چهار ماه یک‌بار، دوبرابر شوند (برخی به سرعت ۲۵ روز و برخی به آهستگی ۱۵ ماه). رشد را می‌توان از طریق یک سری اشعه ایکس یا سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) در یک دوره زمانی ارزیابی کرد.

دومین راه مطمئن برای تشخیص یک ندول سرطانی از یک ندول خوش خیم، ارزیابی کلسیفیکاسیون آن است. یعنی رشد آن بر اساس شکل و سطح آن. گره‌های خوش‌خیم معمولاً صاف‌تر و منظم‌تر هستند و رنگ‌های یکنواخت‌تری در سرتاسر ریه دارند. ندول‌های سرطانی دارای شکل‌های نامنظم، سطوح سفت‌تر، و تنوع رنگ یا طرح‌های خالدار هستند.

سی تی اسکن قفسه سینه برای ندول‌های ریه

سی تی اسکن قفسه سینه از ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای تولید تصاویر دقیق از استخوان‌ها، عضلات، چربی و اندام‌ها استفاده می‌کند. آنها همچنین ممکن است برای تجسم قرار دادن سوزن‌ها در طول بیوپسی استفاده شوند.

اشعه ایکس قفسه سینه برای ندول‌های ریه

اشعه ایکس قفسه سینه از پرتوهای انرژی تابشی نامرئی برای تولید تصاویری از روی ریه‌ها استفاده می‌کند. تکرار سی تی اسکن قفسه سینه و اشعه ایکس قفسه سینه رایج‌ترین راه برای دنبال کردن ندول ریه است. گاهی اوقات اسکن PET انجام می‌شود. اگر اسکن‌های مکرر نشان دهد که اندازه ندول پس از دو تا پنج سال بدون تغییر است، ممکن است خوش‌خیم اعلام شود.

بیوپسی ریه

بیوپسی ریه را می‌توان با استفاده از روش بسته یا باز انجام داد. روش‌های بسته از طریق پوست یا از طریق نای (نای) انجام می‌شود. بیوپسی باز در اتاق عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

بیوپسی سوزنی

در بیوپسی سوزنی، در حالی که ریه‌ها با سی تی اسکن مشاهده می‌شوند، یک سوزن نازک و توخالی به داخل توده هدایت می‌شود. نمونه برداشته شده و زیر میکروسکوپ ارزیابی می‌شود. بیوپسی بسته، ترانس قفسه سینه یا از راه پوست (از طریق پوست) نیز نامیده می‌شود.

درمان ندول‌های ریوی

تقریباً ندول‌های خوش‌خیم ریوی نیازی به درمان ندارند. گره‌های سرطانی معمولاً با برداشتن آنها با جراحی درمان می‌شوند. بسته به اندازه، وضعیت و محل گره از چندین روش جراحی استفاده می‌شود. جراحی توروکوسکوپی با کمک ویدئو، روشی شبیه به اسکوپ کردن زانوی آسیب دیده است. جراح دستگاه توراسکوپی را وارد ریه می‌کند و بافت ندول متخلف را خارج می‌کند. مینی توراکوتومی یک روش جراحی کم تهاجمی است که ندول را کم‌تر می‌کند. در صورت امکان به جای توراکوتومی کامل انتخاب می‌شود.

محمد برزگر

عالی بود جناب دگتر کیانی . در سارکوییدوز هم ندول هایی که بررسی میشن همینها هستن یا ماهیتشون اصولا متفاوته؟

مرضیه

درود توضیحات کامل بود سپاس از شما 🙏

وحید

سلام من مادرم ۷۰ساله هستن...ویه توده داخل ریه سمت راستش هست برج یک سال۱۴۰۲ توی سیتی مشخص شد،۶ماه بعدش دوباره سیتی گرفتیم اندازه اش تغییری نکرده.چندباری هم کرونا گرفته الحمدلله نزاشتیم زیاد اذیت بشه.الانم که برج ۹۱۴۰۲ هستیم سیتی گرفتیم باز خداروشکر اندازه اش تغییری نکرده.دایره ای شکل ومنظم هست .تنگی نفس نداره الحمدلله تست اکسیژن داد خداروشکر خوب بود.فقط بهش گفتن باید تیکه برداری کنیم ترسید وتیکه برداری نکرد.