ندول‌های متعدد ریوی چیست؟!

27 آذر 1401 393 بازدید 17 نظر

بسیاری از افراد دارای گره‌های ریه هستند. گره‌ها رشدهای غیر طبیعی هستند. بیماری‌ها و عفونت‌های تنفسی می‌توانند باعث ایجاد گره‌ها در ریه‌ها شوند. اکثر ندول‌های متعدد ریوی نشانه سرطان ریه نیستند و نیازی به درمان ندارند. در عکس برداری این توده‌ها ممکن است مانند یک سایه یا نقطه روی ریه به نظر برسند. در ادامه مقاله به بررسی ندول‌های متعدد ریوی پرداخته‌ایم. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

ندول‌های متعدد ریوی

ندول ریه چیست؟

ندول ریوی (ریوی) رشد غیر طبیعی است که در ریه ایجاد می‌شود. ممکن است یک گره روی ریه یا چندین ندول داشته باشید. ندول‌ها می‌توانند در یک ریه یا هر دو ریه ایجاد شوند. بیشتر گره‌های ریه خوش خیم هستند (غیر سرطانی). به ندرت ندول‌های ریوی نشانه سرطان ریه هستند و در اسکن‌های تصویربرداری مانند رادیولوژی یا سی تی اسکن ظاهر می‌شوند.

ندول‌های متعدد ریه چقدر شایع هستند؟

ندول‌های ریه بسیار شایع هستند. بیش از نیمی از بزرگسالانی که رادیوگرافی قفسه سینه یا سی تی اسکن می‌دهند، ندول ریه را دارند.

آیا ندول‌های ریه نشانه سرطان ریه هستند؟

حدود ۹۵ درصد ندول‌های ریه خوش خیم هستند. بسیاری از عوامل می‌توانند باعث ایجاد گره‌های خوش خیم ریه شوند، از جمله عفونت و جای زخم. اگر ندول ریوی دارید، ممکن است پزشک آزمایش‌های بیشتری را برای تعیین علت و رد سرطان ریه انجام دهد.

علت ایجاد ندول‌های متعدد ریوی چیست؟

هنگامی که عفونت یا بیماری بافت ریه را ملتهب می‌کند، توده کوچکی از سلول‌ها (گرانولوما) می‌تواند تشکیل شود. با گذشت زمان، گرانولوما می‌تواند در ریه کلسیفیه یا سخت شود و باعث ایجاد گره غیرسرطانی ریه شود. نئوپلاسم رشد غیر طبیعی سلول‌ها در ریه است. نوروفیبروم‌ها نوعی نئوپلاسم غیرسرطانی هستند. انواع نئوپلاسم‌های بدخیم (سرطانی) شامل سرطان ریه و تومورهای کارسینوئید است.

سایر عوامل ندول غیرسرطانی ریه عبارتند از:

• محرک یا آلاینده هوا
  • بیماری‌های خود ایمنی، مانند آرتریت روماتوئید و سارکوئیدوز.
  • عفونت های قارچی مانند هیستوپلاسموز
  • عفونت‌های دستگاه تنفسی، مانند سل (TB).
  • بافت اسکار.

عوامل خطر ندول‌های ریوی چیست؟

عوامل خطری که احتمال ابتلا به ندول‌های ریوی را  افزایش می‌دهند عبارتند از:

• افراد بزرگتر از ۶۵ سال
  • سابقه خانوادگی سرطان
  • پرتودرمانی قفسه سینه
  • افراد در معرض آزبست، رادون

علائم ندول‌های متعدد ریوی چیست؟

ندول‌های کوچک ریه به ندرت علائم ایجاد می‌کنند. اگر رشد روی مجرای تنفسی فشار بیاورد، ممکن است منجر به سرفه و خس خس در تنفس شود. همچنین امکان دارد علائمی را تجربه کنید که ممکن است نشان دهنده سرطان ریه در مراحل اولیه باشد (سرطانی که به خارج از ریه گسترش نیافته است).  سایر علائم ندول‌های متعدد ریوی عبارتند از:

• درد قفسه سینه
  • سرفه مزمن یا سرفه خونی
  • گرفتگی صدا
  • از دست دادن اشتها و کاهش وزن بی دلیل
  • عفونت‌های تنفسی مکرر مانند برونشیت یا ذات‌الریه
  • تنگی نفس یا خس خس سینه
تشخیص ندول‌های متعدد ریوی

ندول‌های متعدد ریوی چگونه تشخیص داده می‌شوند؟

اکثر مردم پس از انجام آزمایش تصویربرداری متوجه می‌شوند که ندول ریه دارند. اگر آزمایش تصویربرداری ندول ریه را نشان دهد، پزشک بیمار را تحت نظارت فعال قرار می‌دهد. ندول‌هایی که در طول یک دوره مراقبت دو ساله باقی می‌مانند، به احتمال زیاد سرطانی نیستند. اگر ندول بزرگ باشد (بیش از نیم اینچ یا حدود ۱۲ میلی متر) یا بزرگ شود، پزشک شما آزمایش‌های بیشتری را تجویز می‌کند. این تست‌ها عبارتند از:

برونکوسکوپی

برونکوسکوپی تحت بیهوشی انجام می‌شود. پزشک یک لوله نازک (برونکوسکوپی) را از گلوی بیمار به داخل ریه می‌برد. یک ابزار جراحی کوچک در انتهای اسکوپ نمونه‌ای از بافت را از ندول برمی‌دارد و بیرون می‌آورد. آزمایشگاه این نمونه بیوپسی را برای سلول‌های غیر طبیعی تجزیه و تحلیل می‌کند.

بیوپسی با سی تی اسکن

برای ندول‌های قسمت بیرونی ریه، پزشک از تصاویر سی تی اسکن برای توسط یک سوزن نازک از طریق پوست به داخل ریه استفاده می‌کند. این بیوپسی سوزنی نمونه‌های بافتی را از ندول برای بررسی سلول‌های غیرطبیعی می‌گیرد.

اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET)

اسکن PET از یک ماده شیمیایی رادیواکتیو قابل تزریق و ایمن و یک دستگاه تصویربرداری برای تشخیص سلول‌های بیمار در اندام‌ها استفاده می‌کند.

ندول‌های متعدد ریوی چگونه درمان می‌شوند؟

ندول‌های کوچک و غیر سرطانی ریه معمولاً نیازی به درمان ندارند. اگر عفونت دارید امکان دارد به درمان‌هایی مانند آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ نیاز داشته باشید. اگر گره رشد کند، مشکل ایجاد کند یا سرطانی باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. روش‌های جراحی برای برداشتن گره‌های غیرسرطانی و سرطانی ریه عبارتند از:

جراحی قفسه سینه با کمک ویدیویی (VATS)

در طول VATS، پزشک شما یک توراکوسکوپ و ابزار جراحی کوچک را از طریق چندین برش کوچک بر روی قفسه سینه، وارد ریه می‌کند.

توراکوتومی

در طی توراکوتومی پزشک شما ندول ریه را از طریق یک برش بزرگتر بین دنده‌های شما، زیر تیغه شانه شما برمی‌دارد. چند روز پس از جراحی، یک لوله مایع اضافی را از قفسه سینه شما تخلیه می‌کند.

چگونه می‌توان از ندول‌های ریه جلوگیری کرد؟

ترک سیگار بهترین کاری است که می‌توانید برای محافظت از ریه‌های خود انجام دهید. بیشتر گره‌های ریه سرطانی نیستند و نیازی به درمان ندارند. با ترک سیگار می‌توانید از خطر ابتلا به ندول‌های ریوی جلوگیری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم زیر را تجربه کردید باید به پزشک مراجعه کنید:

• درد قفسه سینه
  • سرفه مزمن یا سرفه خونی
  • کاهش وزن سریع

کلام آخر

گره‌های ریه نسبتاً شایع هستند و معمولاً جای نگرانی ندارند. خوشبختانه اکثر ندول‌های ریه نشانه سرطان ریه نیستند. اکثر ندول‌های خوش خیم ریه نیازی به درمان ندارند. حدود ۹۵ درصد ندول‌های ریه خوش خیم هستند. بسیاری از عوامل می‌توانند باعث ایجاد گره‌های خوش خیم ریه شوند، از جمله عفونت و جای زخم. اگر رشد روی مجرای تنفسی فشار بیاورد، ممکن است منجر به سرفه و خس خس در تنفس شود.

سیامک

سلام و تشکر از توضیحات صادقانه پزشک گرامی

حسین فرهادزاده

سلام ممنون واقعا خیلی جامع وکامل بود

شوقی

سلام خداخیرتون بده نگران بودم

زهرا

توضیحاتی بسیار گویا و قابل استفاده بود.

مهدی

با سلام و خسته نباشید. بسیار نکات سنجیده و قابل فهم ،خلاصهو مفید بود.

امیر

تشکر،خیلی قشنگ وقابل فهم توضیح داده بودید،ممنون

ادمین سایت

سپاس از همراهی شما