نشانه‌های عفونت ریه

18 تیر 1402 110 بازدید 0 نظر

عفونت‌های ریوی بیماری‌هایی هستند که می‌توانند به دلایل زیادی رخ دهند و دستگاه تنفسی تحتانی را نگران کنند. علت اصلی این عفونت‌ها میزان تکثیر ویروس‌ها و باکتری‌ها در ریه هاست. بیماری‌های ریوی که معمولاً پس از آنفولانزا و بیماری‌های عفونی مشابه ایجاد می‌شوند، می‌توانند مشکلات جدی در افراد دارای مقاومت بدن ضعیف ایجاد کنند. بنابراین استفاده از روش‌های تشخیص و درمان صحیح از اهمیت بالایی برخوردار است. در این بخش علاوه بر بررسی عفونت ریه، به نشانه‌های عفونت ریه نیز می‌پردازیم.

نشانه‌های عفونت ریه

عفونت ریه چیست؟

عفونت‌های ریه بیماری‌هایی هستند که با باکتری‌ها و ویروس‌های مختلف در ریه‌ها جمع شده و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. این می‌تواند منجر به عوارض جدی‌تری در کودکان و افراد مسن با سیستم ایمنی ضعیف شود. برخی از بیماران به دلیل التهاب ریه دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. در موارد غیر شدید، علائم بیماری بسیار دیر ظاهر می‌شود و معمولاً باعث سرفه و درد قفسه سینه می‌شود. با این حال، ممکن است در بیماران مسن شدیدتر باشد و ممکن است در چنین مواردی برای درمان نیاز به بستری شدن در بیمارستان باشد.

بیشتر بخوانید : عفونت ریه در بارداری

عفونت‌های ریه به طور کلی به ۳ نوع تقسیم می‌شوند. این انواع به شرح زیر است:

برونشیت حاد

برونشیت حاد ناشی از باکتری‌ها یا ویروس‌ها توسط میکروارگانیسم‌هایی ایجاد می‌شود که باعث آنفولانزا می‌شوند. این باعث التهاب در لوله‌های برونش می‌شود که فرآیند انتقال هوا در ریه‌ها را کاهش می‌دهد.

برونشیت

برونشیت که در نوزادان شایع‌تر است، می‌تواند با مراقبت و درمان منظم بهبود یابد. اما از آنجایی که باعث بی‌اشتهایی در نوزادان می‌شود، در صورت عدم درمان باعث تنگی نفس می‌شود.

ذات‌الریه

پنومونی ناشی از ویروس‌ها، باکتری‌ها یا عفونت‌های مختلف، التهاب کیسه‌های ریه است. التهاب باعث تشکیل مایع اضافی در ریه‌ها می‌شود و مشکلات مختلفی در انتقال اکسیژن ایجاد می‌کند. در نتیجه، ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن در بسیاری از بافت‌ها و اندام‌ها، عملکرد خود را از دست بدهند.

نشانه‌های عفونت ریه چیست؟

شایع‌ترین علائم عفونت ریه، عبارتند از:

• ضعف
  • تب شدید
  • تعریق
  • بی اشتهایی
  • مشکل در تنفس
  • سرفه‌های مداوم
  • درد قفسه سینه همراه با سرفه
  • بی نظمی در ریتم قلب
  • ترشح خلط
  • درد‌های مفصلی و عضلانی

بیمارانی که یک یا چند مورد از علائم فوق را دارند باید بلافاصله با پزشک متخصص مشورت کنند. با معاینات می‌توان به منشأ مشکل پی برد و درمان مناسب را به موقع انجام داد.

درمان پنومونی

تشخیص دقیق پس از نمایان شدن نشانه‌های عفونت ریه

روش اصلی تشخیص، معاینه قفسه سینه با اشعه ایکس است؛ این به متخصص کمک می‌کند تا میزان ضایعه را درک کند. برای انتخاب یک درمان مؤثر، تعیین ماهیت ذات‌الریه نیز مهم است. این بیماری به دلیل وجود باکتری، ویروس یا قارچ ایجاد می‌شود. نتایج آزمایش خون، آزمایش ادرار و خلط ترشح شده با سرفه به شما در تشخیص کمک می‌کند.

در مورد پنومونی بیمارستانی، تشخیص با بیماری‌های همزمانی که بیمار در حال حاضر تحت درمان است و همچنین با بدن ضعیف، پیچیده می‌شود. بنابراین، تشخیص سریع و دقیق باکتری عامل بیماری و ناحیه آسیب دیده برای پزشک از اهمیت اساسی برخوردار است.

گاهی اوقات برای این کار لازم است برونکوسکوپی انجام شود (معاینه ریه با آندوسکوپ با جمع‌آوری مواد برای تجزیه و تحلیل بعدی). اگر خلط ترشح شده به طور طبیعی وجود نداشته باشد، مایعی برای تجزیه و تحلیل گرفته می‌شود که با آن بخشی از ریه قبلاً شسته شده است، این روش شستشوی برونش نامیده می‌شود.

درمان عفونت ریه پس از مشاهده نشانه‌های عفونت ریه

درمان اولیه آنتی بیوتیک درمانی است. اگر عفونت در موارد منشأ باکتریایی رخ داده باشد، درمان بدون آنتی بیوتیک امکان‌پذیر نیست و آنتی بیوتیک‌ها به دوز و روش توصیه شده توسط پزشک استفاده می‌شود. همچنین استفاده منظم از آنها مهم است. ممکن است برای بیماران پیشرفته سرم تجویز شود که در این صورت آنتی بیوتیک درمانی نیز به صورت داخل وریدی تجویز می‌شود.

بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی باید با اتصال به پشتیبانی اکسیژن درمان شوند. به طور کلی، روند بهبود عفونت ریه بسته به میزان مقاومت بدن فرد و وضعیت سلامت عمومی متفاوت است.

جدای از این، به دست آوردن عادات تغذیه‌ای متعادل و داشتن شرایط زندگی سالم، روند درمان را از نزدیک تحت تأثیر قرار می‌دهد. در برخی موارد، بیمار به راحتی بهبود می‌یابد، در حالی که در برخی بیماران علائم به مرور زمان عود می‌کنند. دلایل چنین مواردی عبارتند از:

• اعتیاد به الکل و سیگار
  • رژیم غذایی نامتعادل و ناسالم
  • استفاده بیش از حد از غذاهای پرچرب و بسته‌بندی شده
  • استفاده نامنظم از آنتی بیوتیک‌ها
  • بیماری‌های مزمن
  • سن بالا
  • استراحت کم
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • شرایط بد بهداشتی

برای درمان مؤثرتر در روند بهبودی، بهبود شرایط زندگی و در نظر گرفتن توصیه‌های پزشک ضروری است. ترک عادت‌های مضر، نوشیدن آب کافی و رژیم غذایی متعادل از جمله این توصیه‌ها هستند. علاوه بر این، ورزش منظم و مراقبت از سلامتی خود نیز به بهبود موارد در مدت زمان کوتاهی کمک می‌کند.

چه چیزی برای عفونت ریه مفید است؟

از آنجایی که در صورت عفونت ریه تنفس دشوار خواهد بود، باید در محیطی تمیز بود و دائماً محیط را تهویه کرد. لازم است اطمینان حاصل شود که بیمار راحت‌تر نفس می‌کشد و برای کاهش سرفه، در صورت وجود، آب فراوان مصرف می‌کند. مصرف ویتأمین C، مصرف مایعات فراوان، تغذیه سالم، استراحت و نوشیدن نبات نیز برای عفونت ریه مفید است.

اگر عفونت پیشرفت کرده باشد، کنترل پزشک و درمان دارویی اجباری است. در این صورت ممکن است نیاز به مشورت با متخصص باشد. پزشک با گوش دادن به تاریخچه بیماری می‌تواند با انجام آزمایشات لازم، بیماری را تشخیص داده و درمان لازم را آغاز کند. علاوه بر درمان دارویی، در صورت بالا بودن تب و خستگی، می‌توان از سرم نیز استفاده کرد. درمان مورد نیاز ممکن است بسته به بیمار متفاوت باشد.