هموپتزی یا خون ریزی از مجاری تنفسی: علل، تشخیص، درمان

12 تیر 1402 70 بازدید 0 نظر

سرفه خونی یا خلط خونی، زمانی رخ می‌دهد که یکی از ورید‌های مجاری تنفسی به سمت برونش باز می‌شود، که این وضعیت به هموپتزی یا خونریزی ریه معروف است. هموپتیزی تقریباً در هر بیماری مربوط به دستگاه تنفسی دیده می‌شود. اگرچه گاهی اوقات ترشح خون در بیماری‌های ساده‌تری مانند برونشیت دیده می‌شود، اما در برخی از بیماری‌های جدی مانند سرطان ریه، سل، آمبولی ریه (لخته در ریه) دیده می‌شود که ممکن است اهمیت حیاتی داشته باشند.

هموپتزی یا خون ریزی از مجاری تنفسی

نشانه‌های بازر هموپتری یا خونریزی مجاری تنفسی

به طور کلی خونریزی، خلط خونی، تف خونی که باعث شود احساس مزه خون در گلوی خود داشته باشید به بیماری‌های ریوی مربوط است. در این بین علائم کلیدی وجود دارند که در صورت مشاهده و تکرار آن باید به پزشک مراجعه کنید.

تف خونی یکی از نشانه‌های بارز هموپتزی است!

تف کردن خون به طور کلی نتیجه مشکلات تنفسی است. اغلب تف خون به دلیل برونشیت مزمن یا برونشکتازی مشاهده می‌شود. از سوی دیگر، عللی مانند سل، نارسایی قلبی، مشکلات برونش، ذات‌الریه و لخته خونی که ممکن است در ریه ایجاد شده باشد نیز می‌تواند باعث مشکل خلط خونی شود. افرادی که خونریزی از دهان همراه با بزاق دارند یا آب دهان غلیظ هنگام خواب و خون هنگام سرفه یا یافتن خون در خلط را تجربه می‌کنند، حتماً باید توسط پزشک معاینه شوند. تف کردن خون چیز ساده‌ای نیست. گاه به گاه در اثر سرفه خونی، تنگی نفس نیز قابل تجربه است. مشورت با پزشک در مواردی مانند سرفه، تنگی نفس و سرفه خونی بسیار مهم است.

خونریزی ریه یا هماتمزیس چیست؟

هموپتزی و هماتمزیس دو وضعیت متفاوت و قابل تمایز هستند. هموپتزی به معنی خونریزی از دهان و بینی است و معمولاً ناشی از مشکلات در دستگاه تنفسی مانند التهاب‌ها، زخم‌ها یا نقص‌های عروقی است. در این حالت، خونریزی از طریق دهان و بینی اتفاق می‌افتد.

اما هماتمزیس، خونریزی از دستگاه گوارش را شامل می‌شود؛ به عبارت دیگر خونریزی از دستگاه گوارش به طور مثال از معده و روده‌ها اتفاق می‌افتد. این مشکلات ممکن است ناشی از زخم‌ها، التهاب‌ها، تشکیل تومورها، بیماری‌های التهابی روده و مشکلات دیگر در دستگاه گوارش باشد.

بنابراین، مهم است این دو حالت را از هم تمایز داده و در صورت بروز هر یک از آنها به پزشک مراجعه کنید. همچنین، همیشه بهتر است در صورت بروز خونریزی‌های نامعمول یا به میزان زیادی از دهان و یا دستگاه گوارش به پزشک مراجعه کنید تا علت و مشکل مرتبط را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند. این خونریزی می‌تواند در هر بخشی از دستگاه گوارش رخ دهد، از جمله حلق، معده، روده بزرگ و روده کوچک. خونریزی لوله حلقی به معنای وجود خونریزی در حلق است.

علل خونریزی حلق می‌تواند متنوع باشد، از جمله:

پارگی حلق

پارگی حلق اغلب ناشی از استفراغ شدید یا سرفه‌های شدید است. در این حالت، خون از ترک یا زخمی در دیواره حلق منشأ می‌گیرد و خونریزی رخ می‌دهد.

زخم معده

زخم معده نیز ممکن است در حلق، خونریزی ایجاد کند. در صورتی که زخم معده بزرگ باشد و خونریزی شدیدی ایجاد کند، خون ممکن است از معده به حلق جریان یابد و خونریزی حلق را نتیجه دهد.

سرطان معده یا مری

اگر سرطان معده یا مری به حدی پیشرفت کند که باعث خونریزی شود، خون ممکن است از این اعضا به حلق جریان یابد و خونریزی حلق را ایجاد کند. اما در موارد عادی، خونریزی از دهان ناشی از سرطان معده یا مری به ندرت دیده می‌شود.

می‌توان گفت که هماتمز یک نشانه است و بر اساس علل مختلفی ممکن است در نقاط مختلف دستگاه گوارش رخ دهد. برای تشخیص دقیق و درمان مناسب هماتمز، مشاوره با پزشک الزامی است.

تف خونی

هموپتیزی عظیم

یکی از مسائل مهم در خونریزی ریه بدون شک میزان خون ورودی به ریه است. اگرچه این یک تصمیم رایج نیست، اما اگر ۱۰۰ سی سی (یک لیوان چای) خون در یک زمان یا ۶۰۰ سی سی (سه لیوان آب) در مجموع در روز باشد، هموپتزی عظیم نامیده می‌شود. از آنجایی که هموپتزی عظیم می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد باید در بستری پیگیری و درمان شود.

با توجه به اینکه حجم کلی ریه انسان تقریباً ۵۰۰ سی سی است، اگر خون نتواند بیرون ریخته شود و داخل برونش‌ها پر شود، ممکن است فرد با خون خود دچار خفگی شود.

دو گردش خون در ریه‌ها وجود دارد، یکی گردش خونی است که ریه‌ها را تغذیه می‌کند (برونشی) و دیگری سیستم گردش خون (ریوی) است که خونی را که اکسیژن در بدن کاهش یافته و دی اکسید کربن افزایش یافته را به ریه‌ها می‌رساند. ریه‌ها برای اکسیژن‌رسانی خونریزی‌های شدید بیشتر از سیستم برونش با فشار بالا سرچشمه می‌گیرد.

علل هموپتیزی

شایع‌ترین علل هموپتزی یا خونریزی ریه عبارت‌اند از: برونشیت حاد، برونشیت مزمن، ذات‌الریه، عفونت‌های ناشی از سل، سرطان‌های ریه، برونشکتازی. عفونت‌ها عامل هموپتزی با نرخ‌های متفاوت از ۵۰ تا ۷۰ درصد هستند. در حالی که عفونت‌های باکتریایی اغلب باعث هموپتزی می‌شوند، ویروس‌هایی مانند آنفولانزا (آنفولانزا) و HIV (ایدز) نیز می‌توانند از علل هموپتزی باشند. برونشیت مزمن همچنین می‌تواند چندین بار در سال باعث هموپتزی مکرر شود.

سرطان ریه مسئول حدود ۲۰ درصد هموپتیزی است. یک بیماری زنان و زایمان به نام آندومتریوز نیز یکی از علل نادر هموپتیزی است و خونریزی معمولاً در طول دوره‌های قاعدگی رخ می‌دهد. به این خونریزی‌ها هموپتیزی کاتمنیال می‌گویند. آرسنیک، آزبست، نیکل، قرار گرفتن در معرض برخی از عوامل محیطی مانند اتر و بعضی از عفونت‌های انگلی نیز می‌توانند باعث هموپتزی شوند که ریه‌ها را درگیر می‌کنند.

بیماری‌های عروقی مانند لخته شدن در ریه، ناهنجاری‌های شریانی وریدی، آنوریسم شریانی نیز می‌توانند باعث هموپتیزی شوند. با وجود انواع آزمایشات، علت هموپتیزی را تقریباً در ۱۰ درصد بیماران نمی‌توان یافت و به این وضعیت هموپتیزی‌ایدیوپاتیک (غیر قابل توضیح) می‌گویند.

هموپتزی یا خون ریزی از مجاری تنفسی

روش‌های تشخیصی خونریزی ریه

متداول‌ترین روش‌های تشخیصی هموپتزی برای تشخیص علل ترشح خون عبارت‌اند از:

• آزمایش خلط خون
  • رادیوگرافی مستقیم قفسه سینه
  • توموگرافی
  • آنژیوگرافی دیجیتال سوبسترا (DSA)
  • برونکوسکوپی

رادیوگرافی مستقیم قفسه سینه، حساسیت کمی در تشخیص علل هموپتزی دارد. به همین دلیل اغلب به سایر روش‌های تشخیصی به ویژه توموگرافی نیاز است. توموگرافی حساسیتی بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد در تشخیص علل ترشح خون دارد. استفاده از توموگرافی و برونکوسکوپی با هم در ارزیابی هموپتزی میزان تشخیص را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و کاملاً توصیه می‌شود. با برونکوسکوپی هم می‌توان علت ترشح خون را بررسی کرد و هم گاهی به خصوص در هموپتزی عظیم، خونریزی را متوقف کرد.

درمان هموپتزی

۳ هدف اصلی در مدیریت هموپتزی وجود دارد:

1.  برای جلوگیری از پر شدن خونریزی برونش‌ها
  2.  جلوگیری از خونریزی
  3. درمان بیماری که باعث هموپتیزی می‌شود.

فقط از این طریق می‌توان درمان صحیح هموپتیزی را انجام داد. درمان هموپتزی بر اساس علت است. در هموپتزی گسترده، ممکن است نیاز به مداخله اورژانسی باشد. برای این کار ممکن است برونکوسکوپی، آمبولیزاسیون (انسداد عروق خونریزی دهنده) و مداخله جراحی مورد نیاز باشد. یک بیمار مبتلا به هموپتزی عظیم ممکن است نیاز به مشاهده در بخش مراقبت‌های ویژه با رویکرد بین رشته‌ای داشته باشد.