20 تیر 1402 58 بازدید 0 نظر

آسم  یک بیماری مزمن بسیار شایع است که عواقب آن را در مورد فعالیت برونش‌ها و ریه‌ها نباید دست کم گرفت. به همین دلیل مهم است که بیماری را تحت کنترل داشته باشید. برای کنترل و درمان این بیماری باید به دکتر فوق تخصص ریه آسم و آلرژی مراجعه فرمایید.

اطلاعاتی در مورد آسم و آلرژی

آسم یک بیماری التهابی است (از نظر ایمنی، نه عفونی) که سیستم تنفسی، به ویژه برونش‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با مراحل حاد برونش اسپاسم، یعنی تنگی برگشت‌پذیر راه‌های هوایی، همراه با تولید بیش از حد مخاط، گاهی اوقات خود را نشان می‌دهد. چنین وضعیتی می‌تواند خطرناک باشد و باید هرچه سریع‌تر توسط دکتر فوق تخصص ریه آسم و آلرژی مورد ارزیابی و کنترل قرار گیرد.

علاوه بر وضعیت محیط، آسم می‌تواند یک بیماری ژنتیکی با استعداد خانوادگی باشد. فرد مبتلا به آسم شرایطی از بیش واکنش‌پذیری برونش را نشان می‌دهد، به‌عنوان‌مثال لوله‌های برونش او به محرک‌های عادی برای افراد غیرآسمی پاسخ اغراق‌آمیزی می‌دهند: محرک‌های عمومی، تلاش، احساسات، تغییرات ناگهانی دما، عفونت‌ها، آلرژن‌های مختلف.

تک تک شرایطی که باعث بدشدن وضعیت تنفسی و پیشرفت این بیماری می‌شود، نیاز به بررسی دقیق و عمیق توسط فوق تخصص ریه آسم و آلرژی دارند تا بتوانیم تشخیص دهیم در چه محیط‌هایی قرار نگیریم.

علائم آسم تأیید شده توسط دکتر فوق تخصص ریه آسم و آلرژی

طبق نظر دکتر فوق تخصص ریه آسم و آلرژی، علائم آسم از فردی به فرد دیگر و در طول زمان در یک فرد بسیار متفاوت است. این علائم عموماً به شکل حاد، موقت و متناوب بروز می‌کنند، اما می‌توانند در اشکال جدی‌تر و درمان ناکافی‌تر نیز سیر مزمن داشته باشند.

نشانه های معمولی شروع ناگهانی یا تشدید مشکل تنفسی است که اغلب همراه با احساس خس خس سینه است که می‌تواند در شب بدتر شود و انجام فعالیت‌های عادی روزانه را دشوار کند. ممکن است خلط وجود داشته باشد، معمولاً ظاهری شفاف، مخاطی دارد. تنوع زیادی در علائم تنگی نفس وجود دارد که اغلب در کودکان و جوانان دست کم گرفته می‌شود.

گاهی اوقات نشانه غالب فقط می‌تواند سرفه مداوم در طول زمان باشد که با تلاش، تغییرات ناگهانی دما، استنشاق مواد تحریک‌کننده تشدید می‌شود.

در اشکال آسم آلرژیک، آبریزش بینی یا تورم پلک نیز می‌تواند همزمان وجود داشته باشد، به ویژه درمواردی چون حساسیت به گرده‌افشانی گیاهان.

زمانی از آسم آلرژیک صحبت می‌کنیم که ارتباط واضحی بین تظاهرات آسم و تماس، اغلب از طریق استنشاق، با آلرژن‌ها وجود داشته باشد.

حساس شدن به آلرژن‌های محیطی، یک وضعیت شدیداً مستعد‌کننده تظاهرات آسم است. آلرژن‌هایی که باعث آسم آلرژیک می‌شوند می‌توانند فصلی باشند( گرده‌ مراحل مختلف گلدهی گیاهان) یا به صورت دائمی هستند، یعنی همیشه در محیط وجود دارند (کنه‌های گردوغبار، حیوانات اهلی و غیر اهلی، کپک‌ها، و غیره).

برای آسم به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

از مواد حساسیت‌زا دوری کنید

مبتلایان به آسم آلرژیک باید تا حد امکان از قرارگرفتن در معرض آلرژن در خانه و محل کار خودداری کنند. بیماران نباید حرفه‌ یا مشاغلی را انتخاب کنند که به عنوان محرک آسم شناخته می‌شوند و باید در این زمینه آگاهی‌ها افزایش یابد. استفاده از دارو‌های استنشاقی همراه با دارو‌هایی که بر ریتم قلب و فشار خون تأثیر می‌گذارند (مثلاً افدرین و سودوافدرین در دارو‌های سرماخوردگی) خطرناک است.

برای کسب اطلاعات بیشتر، صحبت‌های دکتر ارداکیانی، دکتر فوق تخصص ریه آسم و آلرژی را درمورد یافته های جدید در درمان آسم تماشاکنید.

کدام مشاغل بیشتر مستعد ابتلا به آسم هستند؟

• نانوایی
  • لبنیات
  • تولید مواد شوینده
  • کشاورزی
  • تولید محصولات ماهی
  • فراوری مواد غذایی
  • تولید و فراوری غلات
  • بخش بهداشت
  • پرورش طیور
  • نجاری
  • تجارت ابریشم
  • سالن‌های زیبایی
  • پالایشگاه‌ها
  • رنگرزی

باید‌ها و نباید‌ها برای بیماران آسمی

اگر بیماری آلرژیک یا آسم آلرژیک دارید، باید موارد زیر را رعایت کنید:

• سیگار نکشید و اگر سیگار هستید، برای ترک آن کمک بگیرید.
  • سعی کنید محیط‌های زندگی بدون آلودگی هوا را انتخاب کنید.
  • از آلرژن‌های قابل‌اجتناب که می‌دانید به آن‌ها حساسیت دارید، اجتناب کنید.
  • بو‌های تند را از خانه دورنگه دارید.
  • از صابون‌ها، شامپو‌ها یا لوسیون‌های معطر خودداری کنید.
  • از بخور دوری کنید.
  • در اتاق‌خواب فرد مبتلا به آسم تمهیدات خاصی داشته باشید. فرش‌های پرزدار، موکت‌ها، مبل‌های پرزدار، کوسن‌ها و بالش‌های اضافی را بردارید. روتختی خود را با روکش‌های لحاف ضد گردوغبار بپوشانید. ملحفه‌ها و ملافه‌ها را مرتباً در آب بسیار داغ بشویید و در آفتاب خشک کنید.
  • پنجره‌ها را مرتباً باز کنید تا هوای خانه تمیز و تازه بماند.
  • حیوانات خانگی پشمالو را در داخل خانه‌نگهداری نکنید.
  • هرگز مصرف دارو‌های آسم را با تصمیم خود قطع نکنید، با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید: برای درمان آسم چه بخوریم؟ غذاهای مفید و مضر!

دکتر فوق تخصص ریه آسم و آلرژی کیست

دکتر فوق تخصص ریه آسم و آلرژی

آلرژولوژی شاخه‌ای از پزشکی است که به پیشگیری، تشخیص و درمان پاتولوژی‌های ایمنی که با حساسیت بیش از حد به مواد خاص و بیماری‌های مرتبط مشخص می‌شود، می‌پردازد. مهارت‌های پزشک متخصص آلرژی نیز به دلایل واضح بر حوزه ایمونولوژی تأثیر می‌گذارد. با کلمه آلرژی می‌خواهیم طیف دقیقی از آسیب‌شناسی‌ها را شناسایی کنیم. در واقع، با این اصطلاح، آلرژی،  در مورد علائمی صحبت می‌کنیم که پاسخ ضعیف یا بیش از حد سیستم ایمنی بدن ما را نشان می‌دهد، علائمی مانند:

• کهیر
  • رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی)
  • سرگیجه، سبکی سر، یا غش
  • تنگی نفس و…

در مواقعی که مشکوک به بیماری‌های تنفسی یا مرتبط با آلرژی، مانند رینیت و آسم، ویزیت‌ها و آزمایش‌های انجام شده توسط متخصص ریه و متخصص آلرژی توصیه می‌شود.

متخصص ریه چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

متخصص ریه معمولاً آسیب‌شناسی‌های مختلفی را درمان می‌کند، از جمله بیشترین مواردی که دنبال می‌شوند آسم، برونشیت، بیماری انسدادی مزمن ریه، ذات‌الریه، سل است.

برخی از علائم آشکار اختلالات ریوی عبارت‌اند از دشواری تنفس، خس خس سینه، سوت یا صدای خس خس سینه هنگام تنفس. در تمام این موارد خوب است که برای بررسی وضعیت سلامتی خود با یک متخصص مشورت کنید.

اگر دچار بیماری‌های آلرژیک یا آسم هستید و یا علائم این بیماری را تجربه می‌کنید، می‌توانید یک ویزیت به دکتر اردا کیانی داشته باشید. اگر قصد ویزیت با دکتر کیانی را دارید می‌توانید اقدام به دریافت نوبت با دکتر کیانی کرده و برای آن دست از عزیزانی که قصد ویزیت آنلاین دارند و یا نمی‌توانند ویزیت حضوری داشته باشند، می‌توانند از ویزیت آنلاین دکتر کیانی استفاده کنند.