خروسک در کودکان چیست؟

11 شهریور 1402 30 بازدید 0 نظر

خروسک در کودکان یک اختلال صدا است که به طور معمول نشانه یک بیماری است. اختلال صدا در گروه‌های سنی مختلف به دلایل مختلف رخ می‌دهد. علت خروسک در کودکان می‌تواند از یک رشد ساده تارهای صوتی تا بیماری‌های ریوی و… متغیر باشد. به همین جهت در صورت تداوم و مشاهده برخی علائم همراه با گرفتگی صدا در کودکان باید به پزشک مراجعه کنید و مشکل را نادیده نگیرید.

در این بخش درمورد علت ایجاد خروسک در کودکان، نحوه درمان آن و دلایل خطرناکی که باید در صورت مشاهده برخی علائم سریع به پزشک مراجعه کنید، صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

خروسک در کودکان

خروسک در کودکان یکی از مشکلات شایع است که در بیشتر موارد تحت تأثیر یک محرک یا رشد تارهای صوتی به وجود می‌آید. مشکلات صوتی کودکان نیز مانند بزرگسالان در ۳ گروه اصلی علائم ایجاد می‌کند:

• اولین مورد این تغییرات در لحن صدا است.
  • دومین علامت مهم محدودیت در ظرفیت صوتی است.
  • سومین شکایت مهم احساس ناراحتی در سر، گردن و حنجره است.

کودکان تا چهارسالگی اغلب نمی‌توانند مشکلات صوتی را تشخیص دهند و بیان کنند. علاوه بر مشکلات در زیروبم و گاهی اوقات شدت صدا، یکی از مشکلاتی که اغلب مورد توجه قرار می‌گیرد، خستگی آسان در صدا است. خروسک در کودکان زمانی قابل‌مشاهده است که صدا در مدت کوتاهی پس از فعالیتی که نیاز به استفاده شدید از صدا دارد (مانند صحبت‌کردن با صدای بلند، شرکت در هر نمایش، آوازخواندن) نتواند به حالت عادی خود بازگردد. همچنین احساس سوزش در دهان و گلو، مشکل در صحبت‌کردن، احساس غلغلک دادن در گلو اگر در کنار گرفتگی صدا وجود داشته باشند باید هرچه زودتر وضعیت تارهای صوتی و سلامت کلی کودک مورد بررسی قرار گیرد.

علت خروسک در کودکان

وجود اختلالات صوتی در نوزادان تازه متولد شده نشان‌دهنده یک ناهنجاری مادرزادی یا مشکلات مربوط به ترومای ایجاد شده در بدو تولد است. به طور کلی دلایل متعددی برای خروسک در کودکان وجود دارد که برخی از آنها  با بیماری‌های ریوی مرتبط هستند. دلایل خروسک در کودکان عبارت‌اند از:

• عادت کودک به صحبت با صدای بلند و اغلب فریادزدن
  • کیست و پولیپ در تارهای صوتی
  • ریفلاکس معده
  • لارنژیت حاد
  • بلوغ صدا
  • سرماخوردگی
  • عفونت‌های تنفسی
  • قرارگرفتن در معرض دود
  • تنفس هوای خشک
  • آلرژی
  • استنشاق اجسام خارجی

لارنژیت حاد

بیماری لارنژیت حاد شایع‌ترین علت گرفتگی صدا حاد است. لارنژیت حاد که یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است، توسط میکروب‌هایی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ساختمان‌های حنجره را اشغال کند و ورم ناشی از آن در تارهای صوتی باعث کوتاه‌شدن صدا می‌شود.

در درمان، در صورت مشکوک شدن به عفونت باکتریایی و تشخیص ضروری توسط پزشک، از بخار سرد، داروهای ضد ادم و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. استراحت صوتی باعث تسریع بهبودی و کاهش ورم در تار صوتی می‌شود.

فالستتو جهشی (بلوغ صدا)

فالستوی جهشی یک مشکل صوتی است که در پسران نوجوان مشاهده می‌کنیم. در دوران نوجوانی، اندام‌های تنفسی، صدا و رزونانس تحت تأثیر رشد و هورمون‌ها شروع به رشد می‌کنند و بنابراین گام و کیفیت صدا شروع به تغییر می‌کند. این تغییرات در پسران بسیار بیشتر از دختران است. اگرچه در ساختار حنجره مشکلی وجود ندارد، اما ممکن است صدا غلیظ نشود و نازک بماند.

با وجود تغییر در ساختار حنجره، کودکی که وارد دوره نوجوانی می‌شود، همچنان از صدای خود با صدای بلند استفاده می‌کند و این مشکل تغییر صدا ناشی از فالستو جهشی است. بیمار معمولاً از این شکایت دارد که صدایش شبیه صدای کودک است و هنگام صحبت‌کردن نازک می‌شود. در درمان آن از صدا درمانی استفاده می‌شود. برای اکثر بیماران، حتی یک جلسه درمان کافی است.

استنشاق اجسام خارجی

استنشاق اجسام خارجی زمانی اتفاق می‌افتد که اشیا  به طور تصادفی توسط کودک وارد دهان شده است یا لقمه‌های غذا به جای جریان‌یافتن در امتداد دستگاه گوارش، به دستگاه تنفسی می‌رسند و باعث ایجاد انسداد جزئی یا کلی می‌شوند که باعث می‌شود.

در چنین شرایطی عمدتاً عبور هوا دشوار است در صورت وجود این احتمال، بدن سعی می‌کند که با سرفه‌کردن این شیء خارجی را ریه خارج کند.

کودک هوشیار به نظر می‌رسد، سرفه می‌کند، نفس می‌کشد، اما تن صدا بسیار پایین است یا قادر به صحبت‌کردن نیست. اما در صورت انسداد کامل راه‌های هوایی، کودک سیانوتیک می‌شود (پوست و غشاهای مخاطی مایل به آبی به نظر می‌رسد) و  دیگر قادر به سرفه یا نفس‌کشیدن نیست.

اگر انسداد جزئی است و کودک سرفه می‌کند، نفس می‌کشد یا صداگرفته است، مهم است که او را تشویق به سرفه کنید، آرام بمانید و منتظر باشید تا وضعیت برطرف شود.

از طرف دیگر، اگر انسداد کامل است و کودک نفس نمی‌کشد، توصیه می‌شود بلافاصله به اورژانس مراجعه نمایید.

برای آشنایی بیشتر با این مورد فیلم خروج تخمه از ریه کودک توسط دکتر اردا کیانی را تماشا کنید.

خروسک در کودکان

چه زمانی خروسک در کودکان خطرناک است؟

اگر گرفتگی صدا بیش از ۲ هفته ادامه داشت، باید بدون معطلی به متخصص مراجعه کرد. اگر این اختلال در کودک به صورت مداوم رخ می‌دهد (صدا شدن صدا مزمن)، وجود برخی از علائم مهم است:

• گرفتگی صدا: صدای کودک شما خشن یا خراشیده است، حتی زمانی که هیچ‌گونه بیماری تنفسی مانند سرماخوردگی ساده ندارد.
  • تنش عضلانی: در حین گفتگو کودک تنش عضلانی را نشان می‌دهد که باعث مشکل در صحبت می‌شود.
  • گشادشدن ورید: در طول مکالمه، گشادشدن بیش از حد وریدهای گردن خارجی شما ممکن است مشهود باشد.
  • تنگی نفس: کودک قبل از اتمام گفتار یا جمله نفس‌نفس می‌زند.
  • خستگی صوتی: خستگی شدید صوتی وجود دارد که معمولاً با پایین آمدن صدا پایان می‌یابد.
  • نوسانات در شدت صدا: تن صدا ناهموار است.

در این مورد مهم است که با پزشک اطفال صحبت کنید تا اطلاعاتی در مورد نحوه مداخله به دست آورید.

گرفتگی صدا در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

در درمان گرفتگی صدا در کودکان اولویت یافتن علت است. درمان‌های علت گرا اغلب مشکل را حل می‌کنند. در یک عفونت ویروسی، استراحت صدا و رفع ورم کافی است، در حالی که تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی اغلب در بیمار مبتلا به ریفلاکس کافی است.

وقتی علتی مانند ندول تارهای صوتی تشخیص داده شد، باید رویکردهای رفتاری و عادات استفاده از صدای کودک را تغییر داد و در مواردی که کافی نیست، صدا درمانی را آغاز کرد.

لارنژیت حاد معمولاً در عرض یک هفته خودبه‌خود برطرف می‌شود. اقدامات مراقبت شخصی مانند استراحت دادن به صدا، نوشیدن مایعات و مرطوب کردن هوا نیز به کاهش شکایات کمک می‌کند. پزشک از داروهای زیر برای درمان التهاب حنجره استفاده می‌کند:

آنتی‌بیوتیک‌ها

تقریباً در همه موارد لارنژیت، آنتی‌بیوتیک‌ها جواب نمی‌دهند؛ زیرا عامل آن ویروس است. اما اگر عفونت باکتریایی داشته باشید، پزشک آنتی‌بیوتیک را توصیه می‌کند.

کورتیکواستروئیدها

اینها داروهای ساخته شده توسط انسان هستند که هورمون‌هایی مانند کورتیزول را که بدن شما به طور طبیعی تولید می‌کند تقلید می‌کند. کورتیکواستروئیدها به کاهش التهاب تارهای صوتی و تسکین تورم کمک می‌کنند.

مراقبت در منزل

• به مقدار زیاد مایعات بنوشید. ممکن است در ابتدا قورت‌دادن مواد غذایی دردناک باشد، اما هرچه مایعات بیشتری بنوشید، بهتر است. همچنین از مصرف الکل و کافئین خودداری کنید.
  • از مرطوب‌کننده‌ها و استنشاق منتول (دستگاه استنشاق داروها) استفاده کنید. به خصوص اگر علت لارنژیت باشد، رطوبت در طول درمان لارنژیت دوست شماست و به‌عنوان یک آرام‌بخش عمل می‌کند.
  • آب نمک گرم غرغره کنید. شوری آب نه‌تنها منطقه را آرام می‌کند، بلکه تورم را نیز کاهش می‌دهد.
  • از محیط‌های خشک، دودی و گردوغبار دوری کنید.
  • از حرکاتی که فشار بیشتری به تارهای صوتی شما وارد می‌کند، مانند زمزمه‌کردن، خودداری کنید.

برخی از گیاهان مانند ریشه شیرین‌بیان، گل ختمی و نارون لغزنده به عنوان مسکن گلودرد شناخته می‌شوند، اما با برخی داروها تداخل دارند. قبل از مصرف آنها حتماً با پزشک خود مشورت کنید.