4 تیر 1402 71 بازدید 0 نظر

علت آب آوردن ریه در سالمندان این است که مایع موجود در رگ‌ها از رگ خارج شده و در بافت‌های اطراف تورم ایجاد می‌کند. خارج شدن مایع در نتیجه فشار بیش از حد در رگ‌های خونی یا مقدار ناکافی پروتئین مورد نیاز برای حفظ پلاسما، که حاوی سلول‌های خونی نیست، در خون رخ می‌دهد. آب آوردن ریه که در پزشکی به آن ادم ریوی می‌گویند، از تجمع مایعی که از رگ‌های ریه نشت می‌کند، ایجاد می‌شود.

در ریه‌ها، درست در اطراف رگ‌های خونی کوچک، آلوئول‌هایی وجود دارد که اکسیژن دریافتی از هوا را به خون منتقل می‌کنند و اجازه می‌دهند تا دی اکسید کربن خون با تنفس خارج شود. آلوئول‌ها معمولا دارای یک دیواره بسیار نازک هستند که برای تبادل اکسیژن استفاده می‌شوند. این دیواره‌های نازک از پر شدن آلوئول‌ها با مایع جلوگیری می‌کنند.

علت آب آوردن ریه در سالمندان

علت آب آوردن ریه در سالمندان چیست؟

علت آب آوردن ریه در سالمندان می‌تواند به دو صورت مختلف رخ دهد، مربوط به قلب و مستقل از قلب. ادم ریوی یا آب آوردن ریه در سالمندان، زمانی که قلب نمی‌تواند به طور کامل وظایف خود را انجام دهد، در نتیجه افزایش فشار در رگ‌های خونی در ریه‌ها رخ می‌دهد. عملکرد قلب، پمپاژ خون، آریتمی، ضعف عضله قلب، دریچه‌های غیرطبیعی قلب و سایر بیماری‌های قلبی می‌توانند باعث جریان بیش از حد خون به رگ‌های ریه شوند. در نتیجه جریان بیش از حد خون، فشار روی دیواره آلوئول افزایش می‌یابد و مایع در این ناحیه شروع به تجمع می‌کند.

می‌توانیم بیماری‌های دیگری را که در بین علل آب آوردن ریه در سامندان که مستقل از کار قلب رخ می‌دهند، به شرح زیر فهرست کنیم.

• عفونت‌های جدی در ریه‌ها در نتیجه مشکلات حاد تنفسی، تروما، آسیب ریه، مسمومیت‌های هوایی، مصرف داروهایی مانند کوکائین، پرتودرمانی و استعمال دخانیات.
  • حذف ناکافی مایعات اضافی از بدن به دلیل نارسایی کلیه و افزایش مایعات در رگ‌های خونی.
  • دیالیز در بیماران مبتلا به نارسایی شدید کلیه برای جلوگیری از ادم توصیه می‌شود.
  • قرار گرفتن طولانی مدت در ارتفاعات ۳۰۰۰ متری می‌تواند باعث ادم ریوی شود.
  • ضربه مغزی، خونریزی مغزی یا عمل جراحی روی مغز.
  • مسمومیت با آسپرین که عموماً در افراد مسن دیده می‌شود و در اثر مصرف بیش از حد آسپرین رخ می‌دهد، یکی دیگر از علل ادم ریوی است.

سایر علل آب آوردن ریه در سالمندان عبارت‌اند از: انعقاد خون به ریه‌ها، آسیب حاد ریه مربوط به انتقال خون، برخی عفونت‌های ویروسی و سموم بارداری.

خطرات آب آوردن ریه در سالمندان چیست؟

اگرچه ادم ریوی، خطر خاصی ندارد، اما خطر اصلی مشکلات سلامتی است که باعث ادم می‌شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم، نارسایی کلیه، مشکلات عضلانی قلب، مشکلات دریچه قلب با جلوگیری از نامنظم شدن جریان خون و خروج مایعات اضافی از بدن می‌توانند باعث مشکلات جدی سلامتی شوند.

علائم ادم ریوی چیست؟

شایع‌ترین علامت ادم ریوی، تنگی نفس است. در حالی که تنگی نفس ممکن است به طور ناگهانی در ادم حاد رخ دهد، مشکلات تنفسی ممکن است برای دوره‌های طولانی‌تری در ادم‌هایی که به آهستگی رخ می‌دهند، آزاردهنده شوند. علائم دیگر ادم ریوی شامل خستگی سریع، تنگی نفس سریع‌تر در حین فعالیت‌های عادی است. سطوح پایین اکسیژن در خون (هیپوکسی) می‌تواند در نتیجه ادم ریوی رخ دهد. در طول معاینه فیزیکی، ریه‌ها با گوشی پزشکی و توسط پزشک معاینه می‌شوند تا پزشک ببیند آیا صداهای غیرطبیعی از ریه‌ها می‌آید یا خیر.

تشخیص علت آب آوردن ریه‌ در سالمندان

آب آوردن ریه در سالمندان را می‌توان با یک عکس برداری ساده از قفسه سینه تشخیص داد. علت ادم با آزمایش ادرار، اندازه گیری ریتم قلب، آزمایش خون و بررسی سابقه پزشکی بیمار مشخص می‌شود. علاوه بر این، آزمایش‌هایی که سطح پلاسمایی خون را اندازه‌گیری می‌کنند نیز می‌توانند اعمال شوند. تشخیص ادم آسان است، اما برای تعیین اینکه آیا ادم مربوط به قلب است، می‌توان از آزمایش‌های مختلفی استفاده کرد.

درمان آب آوردن ریه در سالمندان

صرف نظر از علت، اگر ادم در ریه‌ها ایجاد شود، روند درمان بلافاصله شروع می‌شود. باتوجه به علت ادم ریوی، روند درمان ممکن است به صورت بستری شدن در بیمارستان ادامه یابد یا در مورد ادم که معمولاً به دلیل قلب است، ویزیت‌های معمول به پزشک قلب ادامه یابد. در درمان ادم ریوی قلبی (مربوط به قلب) از داروهای ضد نارسایی قلبی و داروهای مایع به نام دیورتیک استفاده می‌شود. به طور کلی، ادم ریوی قلبی را می‌توان با داروهای خوراکی و معاینات منظم پزشک درمان کرد. در مواردی که ادم به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهد، ممکن است بیمار در بیمارستان بستری شود و نیاز به داروهای ادرارآور داخل وریدی باشد.

روش مورد استفاده در درمان ادم غیر قلبی، بسته به علت ادم متفاوت است. در حالی که ادم التهابی با آنتی بیوتیک‌های خوراکی و سایر داروها درمان می‌شود، ممکن است در ادم ناشی از نارسایی کلیه نیاز به دیالیز باشد. اگر سطح اکسیژن خون پایین باشد، مصرف مکمل اکسیژن ممکن است باعث مشکلات تنفسی جدی‌تر شود.