تومور ریه : انواع، علائم، عوامل، تشخیص و درمان

9 بهمن 1401 180 بازدید 0 نظر

تومور ریه سومین سرطان شایع است که توسط سلول‌های مضر در ریه‌ها ایجاد می‌شود که کنترل نشده رشد می‌کنند. درمان‌ها شامل جراحی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی، پرتودرمانی و داروهای هدفمند است. اگر در معرض خطر هستید، غربالگری توصیه می‌شود. پیشرفت در درمان‌ها باعث کاهش قابل توجه مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در سال‌های اخیر شده است.

تومور ریه چیست؟

تومور ریه بیماری ناشی از تقسیم سلولی کنترل نشده در ریه شما است. سلول‌های شما به عنوان بخشی از عملکرد طبیعی خود تقسیم می‌شوند و کپی‌های بیشتری از خود می‌سازند. اما گاهی اوقات، تغییراتی (جهش) دریافت می‌کنند که باعث می‌شود سلول‌های بیش‌تری بسازند. سلول‌های آسیب‌دیده که به‌طور غیرقابل کنترلی تقسیم می‌شوند، توده‌ها یا تومورهایی از بافت ایجاد می‌کنند که در نهایت از عملکرد صحیح اندام‌های شما جلوگیری می‌کنند.

سرطان ریه نام سرطان‌هایی است که از ریه‌ها شروع می‌شوند. معمولاً در راه‌های هوایی (برونش‌ها یا برونشیول‌ها) یا کیسه‌های هوایی کوچک (آلوئول‌ها) وجود دارند. سرطان‌هایی که از جاهای دیگر شروع می‌شوند و به سمت ریه‌های شما حرکت می‌کنند معمولاً از جایی که شروع می‌شوند نامگذاری می‌شوند. پزشک شما ممکن است به این سرطان به عنوان سرطان متاستاتیک به ریه‌ها اشاره کند.

انواع تومور ریه

سرطان‌های زیادی وجود دارند که بر ریه‌ها تأثیر می‌گذارند، اما ما معمولاً از اصطلاح سرطان ریه برای دو نوع اصلی استفاده می‌کنیم: سرطان ریه سلول‌های غیرکوچک و سرطان ریه سلول کوچک.

سرطان ریه سلول غیر کوچک  (NSCLC)

سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) شایع‌ترین نوع تومور ریه است. بیش از ۸۰ درصد موارد سرطان ریه را تشکیل می‌دهد. انواع رایج آن شامل آدنوکارسینوم و کارسینوم سلول سنگفرشی است. کارسینوم آدنوسکواموس و کارسینوم سارکوماتوئید دو نوع کمتر شایع NSCLC هستند.

سرطان ریه سلول کوچک  (SCLC)

سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) سریع‌تر رشد می‌کند و درمان آن سخت‌تر از NSCLC  است. این سرطان اغلب به عنوان یک تومور ریه نسبتاً کوچک یافت می‌شود که قبلاً به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است. انواع خاصی از SCLC  شامل کارسینوم سلول کوچک (که به آن کارسینوم سلول جو نیز گفته می‌شود) و کارسینوم سلول کوچک ترکیبی است.

انواع دیگر سرطان در ریه‌ها

انواع دیگر سرطان می‌تواند در ریه‌ها یا اطراف آن شروع شود، از جمله لنفوم‌ها (سرطان در غدد لنفاوی)، سارکوم‌ها (سرطان در استخوان‌ها یا بافت نرم ) و مزوتلیومای پلور (سرطان در پوشش ریه). این موارد متفاوت درمان می‌شوند و معمولاً به عنوان سرطان ریه شناخته نمی‌شوند.

تومور ریه در چه مراحلی قرار دارد؟

سرطان معمولاً بر اساس اندازه تومور اولیه، فاصله یا عمق آن در بافت اطراف و اینکه آیا به غدد لنفاوی یا سایر اندام‌ها گسترش یافته است، مرحله‌بندی می‌شود. هر نوع سرطان دستورالعمل‌های خاص خود را برای مرحله بندی دارد.

مرحله بندی تومور ریه

هر مرحله دارای چندین ترکیب از اندازه و گسترش است که می‌تواند در آن دسته قرار گیرد. برای مثال، تومور اولیه در سرطان مرحله III می‌تواند کوچک‌تر از سرطان مرحله دوم باشد، اما عوامل دیگر آن را در مرحله پیشرفته‌تری قرار می‌دهند. مرحله بندی کلی برای سرطان ریه عبارتند از:

مرحله ۰ (درجا): سرطان در لایه بالایی ریه یا برونش قرار دارد. به سایر قسمت‌های ریه یا خارج از ریه سرایت نکرده است.

مرحله اول: سرطان به خارج از ریه گسترش نیافته است.

مرحله II: سرطان بزرگتر از مرحله I است، به غدد لنفاوی داخل ریه گسترش یافته است یا بیش از یک تومور در همان لوب ریه وجود دارد.

مرحله III: سرطان بزرگتر از مرحله II است، به غدد لنفاوی یا ساختارهای مجاور گسترش یافته است یا بیش از یک تومور در یک لوب متفاوت از همان ریه وجود دارد.

مرحله چهارم: سرطان به ریه دیگر، مایع اطراف ریه، مایع اطراف قلب یا اندام‌های دور گسترش یافته است.

تومور ریه متاستاتیک چیست؟

سرطان ریه متاستاتیک سرطانی است که از یک ریه شروع می‌شود اما به ریه دیگر یا سایر اندام‌ها گسترش می‌یابد. درمان سرطان متاستاتیک ریه سخت‌تر از سرطانی است که خارج از محل اصلی خود گسترش نیافته است.

علائم تومور ریه چیست؟

بیشتر تومور ریه شبیه به سایر بیماری‌های کمتر جدی است. بسیاری از افراد تا زمانی که بیماری پیشرفته نشده باشد، علائمی ندارند، اما برخی از افراد علائم بیماری را دارند. علائم در مراحل اولیه برای کسانی که علائم را تجربه می‌کنند، ممکن است فقط یک یا چند مورد از این موارد باشد:

• سرفه‌ای که با گذشت زمان از بین نمی‌رود یا بدتر می‌شود.
  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس.
  • درد یا ناراحتی قفسه سینه.
  • خس خس سینه.
  • سرفه خونی (هموپتیزی).
  • گرفتگی صدا.
  • از دست دادن اشتها.
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح.
  • خستگی غیر قابل توضیح.
  • درد شانه.

سرفه یا ذات‌الریه که پس از درمان مدام عود می‌کند، گاهی اوقات می‌تواند نشانه اولیه سرطان ریه باشد. شایع‌ترین نشانه‌های سرطان ریه شامل سرفه‌های مداوم، تنگی نفس، درد قفسه سینه، گرفتگی صدا یا کاهش وزن غیرقابل توجه است. بسته به اینکه تومور ریه شما از کجا شروع می‌شود، برخی از این علائم می‌توانند در مراحل اولیه (در مراحل اول یا دوم) اتفاق بیفتند، اما اغلب تا زمانی که سرطان به مراحل بعدی پیشرفت نکرده باشد، رخ نمی‌دهند. به همین دلیل است که اگر در معرض خطر بالاتری هستید، غربالگری سرطان ریه مهم است.

عوامل خطر تومور ریه

در حالی که عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد، سیگار کشیدن از جمله سیگار برگ یا پیپ بزرگترین عامل خطر تومور ریه است.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

• قرار گرفتن در معرض دود سیگار
  • قرار گرفتن در معرض مواد مضر مانند آلودگی هوا، رادون، آزبست، اورانیوم، اگزوز گازوئیل، سیلیس، محصولات زغال سنگ و غیره.
  • انجام پرتودرمانی‌های قبلی در قفسه سینه (به عنوان مثال برای سرطان سینه یا لنفوم).
  • داشتن سابقه خانوادگی سرطان ریه.
تومور ریه

تومور ریه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص تومور ریه می‌تواند یک فرآیند چند مرحله‌ای باشد. اولین مراجعه شما به پزشک معمولا شامل گوش دادن به علائم شما، سوال در مورد سابقه سلامتی و انجام یک معاینه فیزیکی (مانند گوش دادن به قلب و ریه‌ها) می‌شود. از آنجایی که علائم سرطان ریه مشابه بسیاری از بیماری‌های رایج‌تر است، ممکن است پزشک با آزمایش خون و عکس‌برداری با اشعه ایکس قفسه سینه تشخیص را شروع کند. اگر پزشک شما مشکوک به سرطان ریه باشد، مراحل بعدی تشخیص معمولاً شامل آزمایش‌های تصویربرداری بیشتری مانند سی‌تی اسکن و سپس بیوپسی می‌شود.

تومور ریه چگونه درمان می‌شود؟

درمان‌های سرطان ریه برای خلاص شدن از شر سرطان در بدن یا کاهش سرعت رشد آن طراحی شده‌اند. درمان‌ها می‌توانند سلول‌های سرطانی را حذف کنند، به از بین بردن آنها کمک کنند یا از تکثیر آن‌ها جلوگیری کنند یا به سیستم ایمنی شما آموزش دهند که با آنها مبارزه کند. برخی از درمان‌ها نیز برای کاهش علائم و تسکین درد استفاده می‌شوند. درمان شما به نوع سرطان ریه، محل ابتلا، میزان انتشار و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد.

چگونه می‌توانم از تومور ریه پیشگیری کرد؟

از آنجایی که ما به طور قطع نمی‌دانیم چه چیزی باعث بیشتر سرطان‌ها می‌شود، تنها اقدامات پیشگیرانه بر کاهش خطر متمرکز است. برخی از راه‌های کاهش خطر عبارتند از: یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و وزنی را حفظ کنید که برای شما سالم باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که خوردن میوه‌ها و سبزیجات (دو تا شش و نیم فنجان در روز) می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.