مقالات

تفاوت میان بیماری برونشیت و ذات الریه

25 اردیبهشت 1402 69 بازدید 0 نظر

برونشیت و ذات الریه، دو بیماری مختلف هستند که هر کدام دارای علائم و علت خود می‌باشند. برونشیت به وضعیت التهابی از برونش‌ها (لوله‌هایی که هوا از طریق آنها به ریه‌ها منتقل می‌شود.) گفته می‌شود که معمولاً به علت عفونت ویروسی یا باکتریایی، آلرژی، تنفس در محیط‌های آلوده و یا تنبلی عضلات برونش‌ها ایجاد می‌شود. علائم برونشیت شامل سرفه، تنگی نفس، خلط و تب هستند. در مقابل، ذات الریه یک بیماری مزمن و التهابی است که بر روی بافت ریه‌ها تأثیر می‌گذارد و معمولاً به علت سابقه سیگار کشیدن، آلودگی هوا، تنفس در محیط‌های شیمیایی و یا بیماری‌های خاصی مانند بیماری‌های اتوایمیون، بیماری‌های تنفسی مزمن و غیره ایجاد می‌شود. علائم ذات الریه شامل سرفه، تنگی نفس، خستگی، افزایش وزن و سردرد می‌باشد.

بنابراین، این دو بیماری دارای علائم و علت متفاوت هستند و برای تشخیص صحیح باید به پزشک مراجعه کرد و درمان مناسب را دریافت کرد. ما در این مقاله به بررسی هر یک از این بیماری پرداخته‌ایم. با ما تاآخر این مقاله همراه بمانید.

تفاوت میان بیماری برونشیت و ذات الریه

ذات الریه چیست؟

ذات الریه، یک بیماری دستگاه تنفسی است که می‌تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان ایجاد شود. این بیماری می‌تواند به صورت حاد و مزمن ایجاد شود و یک بیماری شایع و جدی است. در برخی موارد، ذات الریه که خفیف است، ممکن است با ناپدید شدن خود به خود عوارض به پایان برسد، اما در برخی موارد ممکن است به طور جدی و با تشکیل عفونت‌های خطرناک پیشرفت کند. در این صورت، درمان بیماری باید با حضور متخصصان آغاز شود.

علل و علائم ذات الریه چیست؟

پنومونی (ذات الریه)، می‌تواند از طریق باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها ایجاد شود. با تشکیل ذات الریه، شکایاتی مانند تب و لرز مشاهده می‌شود. به طور همزمان، این بیماری با شکایاتی مانند سرفه خشک، درد قفسه سینه، درد پهلو به دلیل تحریک در پلورا ایجاد می‌شود. با سرفه و تنفس، خلط و درد افزایش می‌یابد. در موارد پیشرفته، تنگی نفس و کبودی روی بدن دیده می‌شود. علائم عمومی این بیماری شامل خستگی، از دست دادن اشتها و ضعف است. در موارد نادر ممکن است خلط خونی دیده شود.

تشخیص و درمان ذات الریه

برای تشخیص بیماری ذات الریه، پزشک علاوه بر گوش دادن به شرح حال و معاینه فیزیکی بیمار، آزمایشاتی مانند آزمایش خون، خلط و اشعه ایکس قفسه سینه نیز تجویز می‌کند. درمان آنتی بیوتیکی باید با توجه به ویژگی میکروارگانیسمی که باعث ذات الریه می‌شود، شروع شود. بیماران با شرایط خاص باید با بستری شدن در بیمارستان درمان شوند.

برونشیت چیست؟

برونشیت، یک بیماری التهابی است که توسط ویروس‌ها، باکتری‌ها یا قارچ‌های روی نایژه‌ها که بخشی از دستگاه تنفسی بزرگ هستند، ایجاد می‌شود. این یک بیماری حاد است و می‌تواند به دلیل ویروس‌های دستگاه تنفسی و همچنین مواد اسیدی و قلیایی ایجاد شود.

علل و علائم برونشیت چیست؟

برونشیت که خود را با عفونت در بینی و گلو نشان می‌دهد، می‌تواند در برخی موارد بدون هیچ علامتی در دستگاه تنفسی رخ دهد. با سرفه شروع می‌شود و این سرفه به صورت خشک و تکراری ادامه می‌یابد. سرفه و خلط ملتهب شروع می‌شود و بیشتر با حالت‌های تب، حالات تنبلی، کسالت و خستگی ادامه پیدا می‌کند. درد قفسه سینه با برونشیت نیز قابل مشاهده است. ممکن است احساس احتقان و خس خس سینه وجود داشته باشد.

تشخیص و درمان برونشیت

ممکن است پس از معاینه فیزیکی و شرح حال بیمار، پزشک برای تایید برونشیت، رادیوگرافی قفسه سینه و آزمایش خون درخواست کند. توصیه می‌شود بیمار در اتاق گرم و مرطوب باشد، استراحت کند و در صورت خفیف بودن شرایط از آنتی بیوتیک استفاده نکند. البته با توجه به شرایط بیمار، مصرف آنتی بیوتیک در صورت نیاز باید شروع شود. علاوه بر این، استفاده از داروهای تب بر، سرکوب کننده سرفه و خلط آور برای مشکلات خلط در بیماران مبتلا به تب بالا توصیه می‌شود.

تفاوت میان بیماری برونشیت و ذات الریه

تفاوت بین برونشیت و ذات الریه چیست؟

این دو بیماری به دلیل علائمی که دارند بسیار شبیه به یکدیگر هستند. با هر دو حالت، تب، سرفه، ضعف، سنگینی در قفسه سینه احساس می‌کنید و گاهی اوقات برونشیت به عنوان یکی از مراحل ذات‌الریه ایجاد می‌شود. جدای از شباهت‌ها، حالت و وضعیت این دو بیماری با یکدیگر متفاوت است. در درجه اول، برونشیت به دلیل لوله‌های برونش است، اما اثرات ذات الریه در آلوئول‌ها یا کیسه‌های هوایی در ریه‌ها رخ می‌دهد. ثانیاً، علائم ذات الریه اغلب بدتر هستند. علاوه بر این، ذات الریه به ویژه برای افراد مسن یا سایر افراد آسیب پذیر، یک وضعیت تهدید کننده زندگی است.

چگونه می‌توانم خطر ابتلا به برونشیت را کاهش دهم؟

برای جلوگیری از ابتلا به برونشیت موارد زیر را رعایت کنید.

  • مصرف سیگار خود را متوقف کنید.
  • در محیطی پر دود قرار نگیرید.
  • مراقب باشید که زمان کمتری را با عواملی که دستگاه تنفسی شما را تحریک می‌کنند (بینی، گلو، ریه)، صرف کنید. عوامل تحریک کننده؛ گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی، آلودگی هوا، دود سیگار و پاک کننده‌ها.
  • اگر سرما خورده‌اید، استراحت کافی داشته باشید.
  • مراقب باشید که دارو را به موقع مصرف کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم بخورید.
  • دست‌های خود را مرتباً با آب و صابون بشویید.

کلام آخر

پنومونی یا ذات الریه، یک بیماری پرخطر است که می‌تواند توسط بسیاری از ویروس‌ها و باکتری‌ها ایجاد شود. درمان پنومونی که با علائمی مانند مشکل در تنفس، تب و سرفه ظاهر می‌شود، بسته به شدت بیماری می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل افراد ۶۵ ساله و بالاتر در گروه خطر باید با تزریق واکسن ذات الریه نسبت به این بیماری احتیاط کنند. برونشیت، وضعیتی است که در آن مجرایی که هوا را به ریه‌های شما می‌رساند (لوله‌های برونش)، ملتهب و متورم می‌شود. خس خس سینه و تولید بیش از حد مخاط، علائم آن است. در صورت مشاهده علائم هر یک از این بیماری‌ها باید به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

call