9 اردیبهشت 1402 67 بازدید 0 نظر

بیماری آلرژیک می‌تواند با علائم مختلفی در بسیاری از قسمت‌های بدن ما ظاهر شود. واکنش‌های آلرژیک بیشتر باعث بیماری‌های دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش و بیماری‌های پوستی می‌شود. گاهی اوقات فقط تاثیر آلرژی بر ریه است، اما اغلب سیستم‌های بدن به طور همزمان تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

با توجه به تخریب مجاری تنفسی توسط بیماری‌های آلرژیک، تعداد زیادی از بیماران در جهان به ویژه به دلیل آسم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. در این بخش به توضیح تاثیر آلرژی بر ریه و انواع بیماری‌های تنفسی که ایجاد می‌کند، خواهیم پرداخت.

آلرژی به چه معناست؟

آلرژی، واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به موادی است که وارد بدن یا در تماس با آن هستند. موادی که باعث واکنش آلرژیک می‌شوند، آلرژن نامیده می‌شوند. در حالی که آلرژی گاهی خود را با علائم بسیار خفیف نشان می‌دهد، گاهی اوقات علائم آلرژی شدیدی را ایجاد می‌کند که می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد. این واکنش ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

بیماری‌های آلرژیک ممکن است به دلایل زیادی رخ دهند، اما استعداد ژنتیکی عامل بسیار مهمی در پیدایش این بیماری‌ها است. همراه با استعداد ژنتیکی، علائم آلرژی ممکن است با حساس شدن به آلرژن‌هایی که در طول زمان در محیط خود با آنها مواجه می‌شویم، رخ دهد.

تاثیر آلرژی بر ریه

بیماری‌های آلرژیک با علائم مختلف در بسیاری از قسمت‌های بدن انسان بروز می‌کنند. واکنش‌های آلرژیک بیشتر به عنوان بیماری‌های سیستم تنفسی، بیماری‌های پوستی و بیماری‌های دستگاه گوارش مواجه می‌شوند. این بیماری‌ها که در برخی موارد یک سیستم را درگیر می‌کنند، معمولاً بسیاری از سیستم‌ها را همزمان درگیر می‌کنند.

با توجه به آسیب‌های ناشی از بیماری‌های آلرژیک بر مجاری تنفسی، بسیاری از بیماران با شکایات مختلف به ویژه آسم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. در حالی که آسم، شایع‌ترین بیماری است؛ اما تنها بیماری آلرژیک ریه نیست.

تاثیر آلرژی بر ریه و ایجاد بیماری آسم

شایع‌ترین بیماری‌های آلرژیکی که با آن مواجه می‌شویم، رینیت آلرژیک و بیماری‌های آسم است. در برخی از بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک، این وضعیت به آسم تبدیل می‌شود. این روند که با شکایت‌هایی مانند خارش، آبریزش بینی، احتقان یا عطسه شروع می‌شود، با خس خس سینه، سرفه، خلط شفاف و تنگی نفس ادامه می‌یابد.

بین ۶۰ تا ۸۰ درصد موارد آسم، آسمی است که پس از واکنش آلرژیک ایجاد می‌شود. به همین دلیل باید بررسی شود که آیا بیماران مبتلا به شکایات آسم، منشأ آلرژیک دارند یا خیر. تشخیص زودهنگام در درمان آسم اهمیت زیادی دارد. بیماری تشخیص داده شده در مرحله رینیت آلرژیک به راحتی قابل پیشگیری است.

متخصصان آلرژی در بیمارستان خصوصی آدانا اورتادوگو به لطف آزمایشاتی که انجام می‌دهند، آلرژن ایجاد‌کننده آلرژی را شناسایی کرده و با درمان دارویی یا واکسن آلرژی را از بین می‌برند.

بیماری‌های ائوزینوفیلیک ریه در اثر تاثیر آلرژی بر ریه ایجاد می‌شود‎

ائوزینوفیلیک حاد

این بیماری به دو صورت حاد و مزمن خود را نشان می‌دهد.

پنومونی ائوزینوفیلیک حاد: شروع ناگهانی بیماری که با تنگی نفس، سرفه و تب ظاهر می‌شود، معمولاً در نتیجه یک واکنش حساسیت زایی ناشی از آلرژن رخ می‌دهد.

پنومونی ائوزینوفیلیک مزمن: اکثر افراد مبتلا به نوع مزمن دارای پولیپ بینی، رینیت آلرژیک و آتوپی، به ویژه آسم هستند. شایع‌ترین علائمی که در این تصویر با ائوزینوفیل‌ها مواجه می‌شویم، کاهش وزن، تعریق در شب و تب خفیف است. علاوه بر این، سرفه خشک و سرفه همراه با خلط نیز بلافاصله پس از آن مشاهده می‌شود.

پنوموزی حساسیت مفرط

این بیماری که برای اولین بار در تاریخ در کشاورزانی که با یونجه سروکار داشتند، شناسایی شد، ریه کشاورز نیز نامیده شد. پروتئین‌های حیوانی، مواد شیمیایی، قارچ‌ها، محصولات گیاهی، کپک‌ها و کود پرندگان از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند.

آسپرژیلوز برونکوپولمونری آلرژیک (ABPA)

این به عنوان یک واکنش حساسیت مفرط خاص آنتی ژن است که با سرفه، آسم، تب و برونشکتازی مرکزی به دلیل آسیب به مجاری هوایی ناشی از استنشاق قارچ مشخص می‌شود. این نوع قارچ که در مواد غذایی فاسد و سطوح مرطوب ایجاد می‌شود، شایع‌ترین عامل است.

اگرچه این بیماری‌ها که به روش‌های مختلف بر روی سیستم ایمنی ایجاد می‌شوند، به نام‌های دیگری نامیده می‌شوند، اما اساساً همه آن‌ها در نتیجه تعدادی از واکنش‌های آلرژیک ایجاد می‌شوند.

برای تشخیص چنین بیماری‌هایی به آزمایش‌های مختلفی نیاز است. پس از تشخیص، روند درمان آغاز می‌شود. به همین دلیل ضروری است که تشخیص و درمان بیماری‌های آلرژیک توسط متخصصین آلرژی انجام شود.

آلرژی بهاره

تاثیر آلرژی بر ریه در فصل بهار

با فرا رسیدن فصل بهار، گرده‌ها در هوا پراکنده می‌شوند. آلرژی به گرده خود را به صورت رینیت آلرژیک، آلرژی چشمی و آسم نشان می‌دهد. علائم این بیماران با فرا رسیدن فصل بهار تشدید می‌شود. عطسه مکرر، گرفتگی بینی، ریزش اشک، خارش چشم، سرفه، خس خس و حتی تنگی نفس از جمله علائمی است که مشاهده می‌شود.

واکنش آلرژیک که در بین افرادی که بیشتر با آن مواجه می‌شویم، تب یونجه نیز نامیده می‌شود، ایجاد علائم التهابی در بینی به دلیل آلرژن‌های مختلف است. این می‌تواند در هر سنی از نوزادی تا پیری رخ دهد. در فصل بهار، افزایش یافته‌ها وجود دارد. در بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک، آبریزش بینی، خارش بینی، احتقان بینی، عطسه و خارش بینی ممکن است مشاهده شود.

آسم یک بیماری سیستم تنفسی است که در نتیجه باریک شدن راه‌های هوایی، معمولاً به دلیل آلرژن‌ها ایجاد می‌شود. درست مانند آلرژی به گرده، آنتی‌بادی‌ها در بدن با آلرژن‌هایی که وارد دستگاه تنفسی می‌شوند، مبارزه می‌کنند. در نتیجه سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس درست مانند عفونت ریه رخ می‌دهد.

علائم آلرژی تنفسی

علائم آلرژی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. شدت آلرژی نیز بر علائم تأثیر می‌گذارد. علائم شامل خارش، احتقان بینی، عطسه مکرر، سرفه مزمن، تنگی نفس یا خس خس سینه، بثورات یا تورم در بدن است. علائم آلرژی ناشی از آلرژن می‌تواند بر دستگاه تنفسی، سینوس‌ها و مجاری بینی، پوست و دستگاه گوارش تأثیر بگذارد.

اغلب با علائمی که در بینی، ریه‌ها، گلو، سینوس‌ها، گوش‌ها، معده یا پوست رخ می‌دهد، ظاهر می‌شود. برای برخی از افراد، آلرژی می‌تواند علائم آسم را نیز تحریک کند. در جدی‌ترین موارد، یک واکنش تهدید‌کننده زندگی به نام آنافیلاکسی (شوک آلرژیک) ممکن است رخ دهد.

درمان آلرژی تنفسی

تشخیص آلرژی با گوش دادن به شکایات بیمار، بررسی آن‌ها، آزمایش‌های خون مختلف و آزمایش‌های پوستی آلرژیک انجام می‌شود. شرح حال دقیق و یافته‌های معاینه فیزیکی باید با آزمایش خون و آزمایشات پوستی تأیید شود.

مؤثرترین درمان برای آلرژی، اجتناب از آلرژن است. با این حال، گاهی اوقات نمی‌توان به طور کامل از آلرژن‌ها اجتناب کرد. به عنوان مثال، گرده به طور مداوم در هوا وجود دارد، به خصوص در فصل تب یونجه. دارو‌ها می‌توانند به علائم واکنش آلرژیک کمک کنند، اما آلرژی را درمان نمی‌کنند. دارو‌هایی که بسته به آلرژی مشاهده شده در فرد می‌توانند استفاده شوند، می‌توانند به کاهش واکنش سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم کمک کنند.