التهاب لوزه : علت، علائم، انواع، تشخیص و درمان آن!

16 شهریور 1402 36 بازدید 0 نظر

التهاب لوزه، ورم یک یا هر دو لوزه است. التهاب لوزه‌ها عفونتی است که اغلب توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود، اما باکتری‌ها نیز می‌توانند باعث التهاب در لوزه‌ها شوند. درمان مناسب بیماری به علت آن بستگی دارد، بنابراین تشخیص سریع و دقیق بسیار مهم است. علائم شایع لوزه‌ها عبارتند از تورم در لوزه‌ها، گلودرد، مشکل در بلع، تب بالا و حساسیت در غدد لنفاوی گردن است.

التهاب لوزه

التهاب لوزه چیست؟

التهاب لوزه‌ها را می‌توان به طور خلاصه به عنوان تونسیلیت تعریف کرد. این یک بیماری رایج دوران کودکی است که سالانه میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما در جوانان و بزرگسالان نیز دیده می‌شود. لوزه‌ها مجموعه‌ای از بافت لنفاوی در پشت گلو هستند که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند. از آنجایی که در ورودی گلو و در دو طرف قرار دارند، اولین خط دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری زای خارجی هستند. اگرچه ورم لوزه یک وضعیت ناراحت کننده و ناخوشایند است، این وضعیت به ندرت نشان دهنده یک مشکل جدی سلامتی است. تشخیص التهاب لوزه‌ها با معاینه گلو توسط پزشک به راحتی قابل تشخیص است. اکثریت قریب به اتفاق بیماران در عرض چند روز با یا بدون دارو بهبود می‌یابند. بیشتر علائم مربوط به این بیماری طی هفت تا ۱۰ روز برطرف می‌شود.

انواع التهاب لوزه‌ها

انواع مختلفی از لوزه وجود دارد که با علائم و زمان بهبودی مشخص می‌شود. تشخیص نوع لوزه به تصمیم گیری در مورد نحوه درمان بیماری کمک می‌کند. انواع التهاب لوزه‌ را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

• التهاب لوزه حاد
  • التهاب لوزه‌های مکرر
  • ورم لوزه مزمن

در ادامه به بررسی این موارد پرداخته‌ایم.

التهاب لوزه حاد

علائم در لوزه حاد حدود ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد. با این حال، این دوره ممکن است تا ۲ هفته طول بکشد.

التهاب لوزه‌های مکرر

وضعیتی است که در آن فرد بارها در سال به لوزه حاد مبتلا می‌شود.

ورم لوزه مزمن

بیشتر از لوزه حاد طول می‌کشد. با گلودرد مزمن، بوی بد دهان و غدد لنفاوی حساس در گردن مشخص می‌شود.

چه چیزی باعث التهاب لوزه می‌شود؟

لوزه‌ها، اولین خط دفاعی در برابر بیماری، گلبول‌های سفید خون تولید می‌کنند تا به بدن در مبارزه با عفونت‌ها کمک کنند. لوزه‌ها با باکتری‌ها و ویروس‌های دهان مبارزه می‌کنند. با این حال، در برابر عفونت‌های ناشی از این مهاجمان نیز حساس است. التهاب لوزه‌ها می‌تواند توسط یک ویروس مانند سرماخوردگی یا عفونت باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی ایجاد شود. شایع‌ترین علت عفونت لوزه‌ها ویروس‌ها هستند. تقریباً در ۱۵ تا ۳۰ درصد موارد، این بیماری توسط باکتری ایجاد می‌شود. در این موارد، میکروارگانیسم ایجاد کننده بیشتر باکتری به نام استرپتوکوک است. تماس نزدیک کودکان با افراد دیگر در مدرسه باعث افزایش قرار گرفتن در معرض ویروس‌ها و باکتری‌های مختلف می‌شود. این امر آنها را به ویژه در برابر میکروب‌هایی که باعث التهاب لوزه می‌شود آسیب پذیر می‌کند. عفونت از فردی به فرد دیگر از طریق انتشار مایعات تنفسی مانند عطسه و سرفه منتقل می‌شود.

علائم التهاب لوزه چیست؟

ورم لوزه‌ها بیشتر کودکان را در سنین پیش دبستانی و میانسالی تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم مرتبط با این ناراحتی عبارتند از:

• لوزه‌های قرمز و متورم
  • غشاها یا لکه‌های ملتهب سفید یا زرد روی لوزه‌ها
  • گلو درد
  • خارش در گلو
  • مشکل در بلع
  • درد هنگام بلع
  • تب شدید
  • تکان دادن
  • سرفه
  • غدد لنفاوی بزرگ، قابل لمس، دردناک و حساس در زیر گردن یا چانه
  • درد گردن یا گوش
  • گرفتگی صدا
  • تغییر در لحن صدا
  • مشکل باز کردن دهان
  • درد شکم و استفراغ
التهاب لوزه

چگونه التهاب لوزه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص التهاب لوزه، پزشک پس از شنیدن شکایات بیمار معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. او در حین معاینه از یک ابزار روشن برای مشاهده گلو، گوش و بینی بیمار استفاده می‌کند. بثورات بیماری معروف به مخملک را که با برخی موارد عفونت گلودرد استرپتوکوکی مرتبط است، بررسی می‌کند. چانه و گردن کودک را به صورت دستی برای یافتن غدد لنفاوی متورم بررسی می‌کند. به صداهای تنفسی با کمک گوشی پزشکی گوش می‌دهد. در نهایت معاینه شکم انجام می‌دهند تا ببینند طحال بزرگ شده است یا خیر. معاینه طحال برای تشخیص مونونوکلئوز عفونی که همراه با التهاب لوزه‌ها در طحال بزرگ می‌شود، مهم است.

سپس با مالش یک سواب استریل بر پشت گلوی بیمار، نمونه‌ای از ترشح گرفته می‌شود. این نمونه از نظر وجود باکتری استرپتوکوک در کلینیک یا آزمایشگاه بررسی می‌شود. آزمایش شمارش کامل خون نیز می‌تواند با گرفتن نمونه خون از بیمار برای تشخیص انجام شود. نتیجه آزمایش تعداد انواع مختلف سلول‌های خونی را نشان می‌دهد. تعداد سلول‌های افزایش یافته می‌تواند به پیش بینی باکتری یا ویروسی بودن عفونت کمک کند.

التهاب لوزه چگونه درمان می‌شود؟

اگر التهاب لوزه ناشی از عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد، فرد می‌تواند با مراقبت در منزل به بهبودی سریع‌تری دست یابد. اگر ویروس‌ها علت احتمالی لوزه‌ها هستند، این استراتژی‌های مراقبتی تنها گزینه درمانی برای این بیماری هستند زیرا آنتی بیوتیک‌ها هیچ تاثیری در مبارزه با ویروس‌ها ندارند. در لوزه‌های ویروسی، انتظار می‌رود که بیمار به طور متوسط ​​طی هفت تا ده روز بهبود یابد. استراتژی‌های مراقبت در منزل برای استفاده در دوره بهبودی عبارتند از:

• استراحت
  • مصرف مایعات کافی
  • غرغره کردن با آب نمک
  • مرطوب کردن هوا
  • استفاده از پاستیل
  • اجتناب از مواد محرک

در ادامه به بررسی این موارد پرداخته‌ایم.

استراحت

استراحت فراوان بیمار باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این باعث افزایش سرعت بهبودی می‌شود.

مصرف مایعات کافی

برای مرطوب نگه داشتن گلو، جلوگیری از خشک شدن آن و در نتیجه تسکین درد، مایعات فراوان بنوشید.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم

مایعات داغ مانند آبگوشت، چای بدون کافئین یا آب گرم با عسل و غذاهای سرد مانند بستنی می‌توانند گلودرد ناشی از سرماخوردگی را تسکین دهند.

غرغره کردن با آب نمک

غرغره کردن با محلولی که از مخلوط کردن ۱ قاشق چایخوری (۵ میلی لیتر) نمک خوراکی با ۸ قاشق چایخوری (۲۳۷ میلی لیتر) آب گرم تهیه شده است، می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند.

مرطوب کردن هوا

برای از بین بردن هوای خشک که ممکن است گلو را بیشتر اذیت کند، می‌توان از دستگاه بخار سرد استفاده کرد یا یک حوله مرطوب را روی بخاری آویزان کرد.

استفاده از پاستیل

برای تسکین گلودرد می‌توان به کودکان بالای ۴ سال پاستیل داد.

اجتناب از مواد محرک

خانه باید از دود سیگار و محصولات پاک کننده‌ای که می‌تواند گلو را تحریک کند دور نگه داشته شود.

درمان لوزه‌های باکتریایی به درمان آنتی بیوتیکی و همچنین مراقبت‌های خانگی نیاز دارند. برداشتن لوزه‌ها از طریق جراحی، به نام تونسیلکتومی، ممکن است برای درمان التهاب مکرر لوزه، لوزه مزمن، یا التهاب لوزه‌های باکتریایی که به درمان آنتی‌بیوتیکی پاسخ نمی‌دهند، ضروری باشد.