خارش گلو چیست؟ انواع درمان آن

14 فروردین 1403 18 بازدید 0 نظر

خارش گلو علامتی است که می‌تواند مانع از صحبت کردن فرد شود و به دلیل تحریک فیزیکی، آلرژی یا عفونت، احساس ناراحتی ایجاد کند. خارش‌گلو که علت زمینه‌ای زیادی دارد، معمولاً ناشی از آلرژی و عفونت است. علاوه بر این، خارش‌گلو ممکن است پس از سیگار کشیدن، صحبت کردن طولانی مدت یا کم آبی بدن ایجاد شود خارش‌گلو که معمولاً در مدت زمان کوتاهی خود به خود یا با روش‌های طبیعی که می‌توان در خانه استفاده کرد از بین می‌رود، در صورت طولانی‌مدت ممکن است تحت نظر پزشک درمان شود.

خارش گلو

خارش گلو چیست؟

خارش گلو در اثر عواملی مانند آلرژی، عفونت، تحریک، استعمال دخانیات یا کم‌آبی بدن ایجاد می‌شود و باعث ناراحتی فرد در هنگام صحبت و ایجاد احساس غلغلک می‌شود. علت اصلی خارش‌گلو آلرژی، عفونت و ویروس است. خارش‌گلو که به این دلیل رخ می‌دهد به عنوان علامتی از علل زمینه‌ای رخ می‌دهد. علاوه بر این، سیگار کشیدن، صحبت طولانی مدت، قرار گرفتن در هوای خشک و کم آبی را نیز می‌توان از عوامل خارش‌گلو دانست.

چه چیزی باعث خارش گلو می‌شود؟

هنگامی که خارش گلو رخ می‌دهد، بسیار ناراحت کننده است. دلیل قطعی برای خارش‌گلو وجود ندارد. زیرا خارش در گلو ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد. به طور کلی تصور می‌شود که علت اصلی خارش عفونت در گلو باشد. با این حال، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده یا مواد شیمیایی نیز می‌تواند باعث خارش‌گلو شود. خارش‌گلو یک ناراحتی رایج است که در بسیاری از افراد دیده می‌شود. علت برجسته خارش در گلو به شرح زیر است:

آلرژی

خارش گلو اغلب به عنوان علامت یک واکنش آلرژیک رخ می‌دهد. این آلرژی به این معنی است که بدن با ماده‌ای تماس پیدا می‌کند که سیستم ایمنی را تحریک می‌کند. به خصوص مواد محرک، غذاها و برخی داروهای مورد استفاده می‌توانند واکنش آلرژیک ایجاد کرده و باعث خارش در گلو شوند.

عفونت‌های ویروسی و باکتریایی

هنگامی که عفونت در بدن رخ می‌دهد، غشاهای مخاطی (پوشش محافظ) در گلو ملتهب می‌شوند. در نتیجه این التهاب، خطر بالایی برای ایجاد گلودرد و خارش‌گلو دارد. خارش‌گلو می‌تواند ناشی از عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی باشد، اما خارش بیشتر در اثر عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا ایجاد می‌شود. موارد شدیدتر گلودرد و خارش گلو همراه با آن، مانند گلودرد استرپتوکوکی، اغلب توسط باکتری ایجاد می‌شود.

هوای خشک

هوای خشک که بسته به سطح دما و رطوبت در محیط شما رخ می‌دهد، می‌تواند بر غشاهای مخاطی بدن تأثیر بگذارد و باعث خارش گلو شود.

مشکلات تنفسی مانند آسم و برونشیت

آسم، برونشیت و آلرژی‌هایی که در دستگاه تنفسی ایجاد می‌شوند می‌توانند باعث التهاب در گلو و خارش در گلو شوند.

سیگار

سیگار کشیدن که پتانسیل ایجاد بسیاری از بیماری‌ها را دارد، به مجاری گلو نیز آسیب می‌رساند سیگار کشیدن که به مجاری گلو آسیب می‌رساند، باعث تحریک گلو می‌شود و می‌تواند باعث خارش‌گلو شود.

تشنگی

افرادی که کم آب هستند خشکی گلو را تجربه می‌کنند. خشکی گلو نیز می‌تواند منجر به خارش‌گلو شود. برای جلوگیری از خارش گلو، نوشیدن مقدار زیادی آب را فراموش نکنید.

مشکلات گوارشی

مشکلات رایج گوارشی مانند ریفلاکس اسید و بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) نیز از جمله عواملی هستند که باعث خارش‌گلو می‌شوند. در این شرایط اسید معده به سمت مری می‌رود و وارد مجرای گلو می‌شود و ممکن است خارش‌گلو ایجاد شود.

برخی از داروها

اگرچه برخی از مطالعات نشان می‌دهد که برخی از داروهای مورد استفاده در بیماری‌های قلبی باعث خارش در گلو می‌شوند، اما همه افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند ممکن است خارش را تجربه نکنند.

فاکتورهای محیطی

قرار گرفتن در معرض محرک‌هایی مانند عطرهای با بوی تند، مواد شیمیایی یا آلودگی هوا می‌تواند پوشش گلو را تحریک کرده و باعث خارش‌گلو شود.

خارش گلو

درمان دارویی خارش گلو

به منظور درمان خارش در گلو، می‌توانید از روش‌های دارویی زیر استفاده کنید:

آنتی‌هیستامین‌ها برای خارش گلو

مثل سیتریزین، لوراتادین و فکسوفنادین، برای درمان خارش‌گلو ناشی از آلرژی مؤثر هستند. این داروها با کاهش ترشحات آلرژی‌زا و کنترل واکنش‌های التهابی در گلو، تسکین خارش را فراهم می‌کنند.

آنتی‌بیوتیک‌ها

اگر خارش‌گلو شما ناشی از عفونت باکتریایی مانند فارنژیت باکتریایی یا عفونت لوزه‌ها باشد، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک مانند آموکسی سیلین یا اریترومایسین تجویز کند.

آنالژزیک‌ها

محصولات آنالژزیک موضعی مانند قطره‌ها و آمپول‌های شامل بنزوکائین یا لیدوکائین می‌توانند موقتاً خارش‌گلو را تسکین دهند.

شربت‌های ضد سرفه

برخی شربت‌های ضد سرفه حاوی مواد مانند دکسترومتورفان یا دفینهیدرامین می‌توانند خارش گلو را کاهش دهند. برای استفاده از این داروها، بهتر است با یک پزشک یا فارماسیست مشورت کنید تا مناسب‌ترین محصول را برای شرایط شما تجویز کند.

لازم است بدانید که علت خارش گلو می‌تواند متنوع باشد و بهتر است در صورت خارش مزمن، شدید، همراه با علائم جدی دیگر یا عدم تسکین با درمان خودکار، به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند علت را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

درمان غیر دارویی خارش گلو

همچنین، علاوه بر روش‌های دارویی، روش‌های غیردارویی زیر نیز می‌توانند در کاهش خارش‌گلو مؤثر باشند. روش‌های غیر دارویی عبارتند از:

آب گرم با نمک برای خارش گلو

با آب گرم و یک قاشق چایخوری نمک، به طور مکرر گلو خود را شستشو دهید. این روش می‌تواند خارش را کاهش دهد و التهاب را تسکین دهد.

آب آویشن

چند قطره عصاره آویشن را به یک لیوان آب اضافه کرده و به آرامی گلو خود را شستشو دهید. آب آویشن خواص ضد التهابی و ضدعفونی کننده دارد و ممکن است در کاهش خارش‌گلو مؤثر باشد.

گرما و رطوبت

از روش‌های ساده مانند نوشیدن مایعات گرم، استفاده از بخار آب داغ و استفاده از دستگاه تهویه مطبوع با تهویه مرطوب برای افزایش رطوبت در اتاق استفاده کنید. این روش‌ها ممکن است خشکی و التهاب را کاهش داده و خارش گلو را تسکین دهند.

جویدن آدامس بدون شکر برای خارش گلو

جویدن آدامس بدون شکر می‌تواند تولید بیشتر ترشحات خارش آور را کاهش داده و خارش‌گلو را کاهش دهد.

در هر صورت، در صورتی که خارش‌گلو شما مزمن یا شدید است یا با علائمی مانند تنگی نفس، تورم شدید یا صداهای غیرطبیعی همراه است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی مشکل تشخیص داده شود و درمان مناسب را تجویز کند.