پنوموتوراکس : علت، علائم، تشخیص و درمان آن

16 اردیبهشت 1402 106 بازدید 1 نظر

پنوموتوراکس یک حالت پزشکی است که در آن هوا به طور غیرمعمول در فضایی بین ریه و دیواره سینه جمع می‌شود. این هوا باعث ایجاد فشار بر روی ریه و در نتیجه کاهش توانایی آن برای تنفس می‌شود. علائم پنوموتوراکس شامل: درد شدید در سینه، احساس خفگی، تنگی نفس و تنفس سریع می‌شود. در برخی موارد، این علائم ممکن است ناشی از شکستگی یا نشتی در دیواره سینه نباشد و به دلیل علل دیگری مانند عفونت‌های ریه، بیماری‌های قلبی یا اختلالات عضلانی باشد. درمان پنوموتوراکس شامل تخلیه هوا از فضای بین ریه و دیواره سینه می‌شود. در صورت بروز هرگونه علائمی مرتبط با پنوموتوراکس، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

پنوموتوراکس

پنوموتوراکس چگونه ایجاد می‌شود؟

هنگامی که ریه با درخت مقایسه می‌شود، هوای گرفته شده در طول تنفس به آلوئول‌ها که شدیدترین نقاط راه‌های هوایی هستند، منتقل می‌شود و تضمین می‌کند که خون غنی از دی اکسید کربن که به عنوان خون کثیف شناخته می‌شود، دوباره به اکسیژن تبدیل می‌شود و اکسیژن به گردش خون در بدن می‌رسد. فرآیند تنفس و اکسیژن رسانی در ریه در یک محیط بسته انجام می‌شود. اگر محل نشتی به هر دلیلی در بافت ریه وجود داشته باشد، هوای استنشاقی بین بافت ریه و دیواره قفسه سینه تجمع می‌یابد.

پنوموتوراکس، تجمع هوا در حفره قفسه سینه در نتیجه پارگی ریه است. هوای انباشته شده انبساط راحت ریه‌ها را مختل می‌کند و تنفس را دشوار می‌کند. به خصوص در افراد سیگاری، کیسه‌های هوایی به نام تاول در ریه‌ها تشکیل می‌شود و با ترکیدن این کیسه‌ها، پنوموتوراکس رخ می‌دهد. با این حال، پنوموتوراکس به دلیل ترکیدن تاول، یعنی به دلیل بیماری در ریه (مانند ذات الریه، سرطان، کیست) که باعث پارگی ریه یا سوراخ شدن ریه در نتیجه تروما می‌شود، رخ می‌دهد.

شایع‌ترین علت پنوموتوراکس چیست؟

از شایع‌ترین علت پنوموتوراکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صدمات قفسه سینه

تصادف رانندگی، ضربه شدید، شلیک گلوله یا جراحات ممکن است باعث صدمه دیدن قفسه سینه شود. علاوه بر این، کاهش تورم ریه ممکن است در طول بیوپسی ریه یا بعد از آن، گاهی اوقات در نتیجه فرورفتن دنده شکسته در ریه، در حین ماساژ قلب و در طول بیوپسی با برونکوسکوپی (آندوسکوپی ریه) مشاهده شود.

بیماری‌های ریوی

آمفیزم (تخریب آلوئول‌ها، تشکیل کوچک‌ترین کیسه‌های هوایی)، ذات‌الریه (پنومونی)، سل، سارکوئیدوز (بیماری با علت ناشناخته که می‌تواند بر اندام‌هایی مانند چشم، غدد لنفاوی، پوست، قلب و بیماری مغز، به ویژه ریه‌ها تاثیر بگذارد)، فیبروز کیستیک (یک بیماری ارثی که بر ریه‌ها، لوزالمعده، کبد، روده‌ها، سینوس‌ها و اندام‌های تولید مثلی تأثیر می‌گذارد.)، تاول، حباب (کیسه‌های هوایی) و سرطان ریه ممکن است مستعد ایجاد پنوموتوراکس باشند.

علائم پنوموتوراکس چیست؟

علائم با توجه به شدت بیماری متفاوت است. تنگی نفس معمولا با شروع ناگهانی و درد شدید قفسه سینه دیده می‌شود. اگر نشت زیاد باشد و ریه تخلیه شود، ممکن است بیمار دچار افت فشار خون و شوک ناگهانی شود. سایر علائم همراه ممکن است شامل سرفه، ضربان قلب سریع و کبودی روی لب‌ها باشد.

گروه خطر پنوموتوراکس چه کسانی هستند؟

مردان لاغر و سیگاری ۲۰ تا ۴۰ ساله به عنوان گروه خطر برای پنوموتوراکس تعریف شدند. وجود یک بیماری زمینه‌ای ریوی قبلی ممکن است یک علت مستعد کننده باشد. برخی از بیماری‌های ژنتیکی (مانند کمبود آلفا-۱ آنتی تریپسین) بیشتر در معرض پنوموتوراکس هستند.

پنوموتوراکس

پنوموتوراکس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص بیماری با ترکیب شکایات بیمار، وجود بیماری زمینه‌ای ریوی و سابقه قبلی پنوموتوراکس انجام می‌شود. در معاینه فیزیکی، صداهای تنفسی وجود ندارند یا کاهش می‌یابند. رادیوگرافی قفسه سینه (رادیوگرافی ساده، توموگرافی کامپیوتری) برای تعیین درجه نشت ریه ضروری است. در صورت تخلیه کامل ریه، قلب فشرده شده و از کار کردن جلوگیری می‌کند.

پنوموتوراکس چگونه درمان می‌شود؟

اصل اساسی درمان تخلیه هوای انباشته شده در حفره قفسه سینه و کاهش فشار روی ریه است. به همین دلیل می‌توان با قرار دادن یک لوله در حفره قفسه سینه، هوا را تخلیه کرد. در اکثر بیماران این درمان کافی است، زیرا ناحیه پاره شده در ریه در عرض چند روز خود را تجدید می‌کند و بسته می‌شود. با این حال، اگر بهبودی طول بکشد یا کیسه‌های هوایی در ریه بزرگ باشند، احتمال دارد دوباره ترکیده شوند. روش‌های کم تهاجمی توصیه‌شده، ترمیم ناحیه پارگی و برداشتن کیسه‌های هوایی است.

اگر مقدار هوای بین غشاهای ریه بیش از حد باشد یا اگر بیمار علائم ناراحت کننده‌ای داشته باشد، درناژ زیر آب با یک برش ۲-۲.۵ سانتی متری در سطح پستان به نام توراکوستومی تحت بی حسی موضعی اعمال می‌شود تا هوای به دام افتاده خارج شود.

بعد از عمل جراحی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

• سیگار هرگز نباید دوباره استفاده شود.
  • داروهای داده شده باید به طور منظم استفاده شوند.
  • پیاده روی منظم باید انجام شود.
  • از شرایطی مانند یبوست که نیاز به زور زدن دارند، باید اجتناب کرد.
  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف شود.
  • بارهای سنگین را نباید بلند کرد.
  • این بیماران باید حداقل به مدت ۶ ماه از فعالیت‌های بدنی و فعالیت‌های ورزشی که نیاز به تلاش یا فشار دارند اجتناب کنند.
  • بیماران باید به طور منظم چک آپ ماهانه داشته باشند.

سهیل

با سلام ؛: امکان اینکه با وجودبیماری هیچ عفونتی در خون دیده نشود وجود دارد