شایع‌ترین علل خلط خونی

13 تیر 1402 62 بازدید 0 نظر

همه ما زمانی که در خلط خود، خون مشاهده کنیم دچار نگرانی می‌شویم و این سوال برای ما پیش خواهد آمد که علت وجود خون در خلط چیست؟ وجود خون در خلط همیشه نگران کننده نیست؛ اما بهتر است به محض مشاهده آن به پزشک مراجعه فرمایید، زیرا ممکن است خلط خونی نشانه یک بیماری مزمن و مهم باشد. در این بخش، شایع‌ترین علل خلط خونی که در پزشکی به آن هموپتزی نیز گفته می‌شود را برای شما توضیح خواهیم. با ما همراه باشید.

شایع‌ترین علل خلط خونی

شایع‌ترین علل خلط خونی چیست؟

وجود خون در خلط (هموفتو، هموپتیزی)، علامتی است که می‌تواند به شرایط متعددی بستگی داشته باشد. در واقع، خلط همراه با خون می‌تواند از نای، برونش، ریه یا هر دستگاه تنفسی دیگری به وجود آید. شایع‌ترین علل خلط خونی، عبارت است از: برونشیت، برونشکتازی، بیماری مزمن انسدادی ریه و بیماری‌های عفونی راه‌های هوایی. با این حال، خون در خلط همچنین می‌تواند نتیجه سرطان ریه، بیماری قلبی، ضایعات عروقی و ضربه به قفسه سینه باشد. هنگامی که مشکل زمینه‌ای شناسایی شد، می‌توان با انتخاب راه‌های درمانی موجود، خلط خونی را مدیریت کرد. خطر این علامت از مقدار خون موجود در آن و مدت زمان اختلال ناشی می‌شود.

شدت علامت بستگی به مقدار خون موجود در مخاط خلط و مدت زمان تظاهرات دارد. در هر صورت، خلط خونی نشانه‌ای است که هرگز نباید دست کم گرفت، زیرا می‌تواند نشانگر یک بیماری باشد که برای سلامتی نیز بسیار خطرناک است.

چه بیماری‌هایی می‌تواند با خون در خلط همراه باشد؟

بیماری‌های اصلی مرتبط با این وضعیت، عبارت‌اند از:

• آسپرژیلوزیس
  • برونشکتازی
  • برونشیت
  • بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)
  • سرطان حنجره
  • قارچ‌ها و انگل‌ها
  • ناهنجاری‌های مادرزادی
  • سل

نوع خلط در ذات‌الریه به دو نوع زیر بستگی دارد:

در طی ذات‌الریه حاد، ممکن است سرفه خون خالص یا همراه با ناخالصی وجود داشته باشد.

• با کروپوس که قهوه‌ای رنگ است.
  • با هموراژیک که قرمز روشن است.

سایر علل کمتر رایج مشاهده خلط خونی

خلط خونی می‌تواند یک نشانه هشدار دهنده بیماری‌های سیستم قلبی عروقی یا بیماری تنگی دریچه میترال قلب باشد؛ در این حالت احتمال مشاهده خلط با رگه‌های قرمز وجود دارد. در مورد بیماری تصلب شرایین، فشار خون بالا، انفارکتوس میوکارد، خلط مایل به قرمز در ابتدای سرفه آزاد می‌شود و سپس خلط خونی مشاهده می‌شود. همچنین  خلط خونی با سرفه در بیماری زخم معده یا اثنی عشر نیز دیده شده‌است.

یک مورد کمتر شایع، بیماری آندومتریوز در زنان است. آندومتریوز یک اختلال رحمی است که در طی آن بافتی مشابه بافت داخلی رحم زنان (آندومتر)، شروع به رشد در خارج از رحم می‌کند. هموپتیزی ممکن است نتیجه رشد سلول‌های آندومتر در اندام‌های تنفسی باشد.

لطفاً توجه داشته باشید که این فهرست جامعی نیست و در صورت تداوم علائم بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

سرفه‌های طولانی مدت شدید همراه با عفونت‌های دستگاه تنفسی می‌تواند منجر به پارگی رگ‌های خونی کوچک در غشای مخاطی حنجره شود. در چنین مواردی خون زیادی وجود ندارد. مقدار کمی لکه بینی با سینوزیت و سینوزیت فرونتال امکان‌پذیر است.

شایع ترین علل خلط خونی

راه‌های درمان خلط خونی چیست؟

۳ هدف اصلی در مدیریت هموپتزی وجود دارد. اول برای جلوگیری از پر شدن خونریزی برونش‌ها که تنفس به مشکل نخورد، دوم جلوگیری از خونریزی و سوم درمان بیماری است که باعث هموپتزی می‌شود. فقط از این طریق می‌توان درمان صحیح هموپتزی را انجام داد.  در واقع درمان خلط خونی بر اساس علت است. در هموپتزی گسترده، ممکن است نیاز به مداخله اورژانسی باشد. برای این کار ممکن است برونکوسکوپی، آمبولیزاسیون (انسداد عروق خونریزی دهنده) و مداخله جراحی مورد نیاز باشد. یک بیمار مبتلا به هموپتزی عظیم ممکن است نیاز به مشاهده در بخش مراقبت‌های ویژه با رویکرد بین رشته‌ای داشته باشد.

چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرید؟

در صورتی که خلط خونی به دنبال ضربه یا کوفتگی قفسه سینه ایجاد شود و به همراه موارد زیر باشد، باید به اورژانس و پزشک مراجعه کرد:

•  تب، درد قفسه سینه (آنژین)، سرگیجه، تنگی نفس
  • خون در خلط فراوان است.
  •  خونریزی در ادرار و مدفوع وجود دارد.