خس خس سینه نشانه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

4 شهریور 1402 67 بازدید 1 نظر

خس خس سینه و خلط در گلو وضعیتی است که در زندگی روزمره خود به خصوص در فصول سرد سال به کرات می‌شنویم و مکرراً دچار این مشکل می‌شویم. مشخص است که چنین وضعیتی در افراد سیگاری شایع است و همچنین در اثر عفونت ایجاد می‌شود. وجود چنین وضعیتی نه تنها آزار دهنده است بلکه عاملی است که افراد را به تحقیق در مورد علل خس خس و خلط در گلو و نحوه دفع آن وا می‌دارد. پس خس خس سینه و خلط در گلو چگونه عبور می‌کند؟ چه چیزی برای خس خس گلو هنگام تنفس مفید است، نشانه آن چیست؟ در این بخش همراه ما باشید تا در مورد خس‌خس سینه و درمان آن به طورکامل توضیح دهیم.

علت خس خس سینه

خس خس سینه چیست؟

هنگامی که ریه آسیب می‌بیند، معمولاً خس‌خس و خلط ایجاد می‌کند. خلط لایه مخاطی است که در اثر انسداد ناشی از تجمع میکروب‌ها در ناحیه گلو ایجاد می‌شود. خس خس سینه به طور کامل به دلیل مشکل در ریه‌ها ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر مشکل در ریه‌ها باعث خس خس سینه و ایجاد خلط می‌شود. از جمله موضوعاتی که مردم بیشتر در مورد آن کنجکاو هستند این است که چه راه حل‌هایی برای این مشکلات وجود دارد و چگونه می‌توان بر آنها غلبه کرد. برای بررسی بیشتر در ادامه مقاله همراه ما باشید.

علت خس خس سینه

خس‌خس سینه می‌تواند ناشی از یک انسداد فیزیکی یا یک بیماری التهابی باشد، مانند جسم خارجی یا توموری که در حین تنفس، گرفتگی ایجاد می کند. سایر علل خس خس سینه عبارت‌اند از:

خس خس سینه خطرناک

علائمی که در صورت داشتن یکی از اقوام مبتلا به خس‌خس سینه باید به اورژانس مراجعه کنید:

• اگر وی مشکل تنفسی دارد یا خس خس سینه خفه کننده شده است، باید سریعاً او را نزد پزشک ببرید. زیرا این علائم می‌تواند نشانه یک حمله جدی آسم یا یک آلرژی جدی مانند آنافیلاکسی باشد.
  • اگر خس خس ناگهانی شروع شد و خلط صورتی کم رنگ یا سفید کف آلود وجود داشت، می‌تواند نشانه‌ای از نارسایی قلبی باشد.
  • در صورت وجود خلط خونی هنگام سرفه و در صورت وجود درد شدید در ناحیه خاصی از قفسه سینه، باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید. زیرا این علائم می‌تواند نشانه آمبولی ریه باشد.
  • اگر روی پوست خود راش، قرمزی صورت، رنگ مایل به آبی، گیجی و از دست دادن تعادل دارید، باید سریعاً به بیمارستان مراجعه نمایید.
خس خس سینه در کودکان

خس خس سینه در نوزادان

در نوزادان، زمان شروع خس‌خس بسیار مهم است. خس خس سینه‌ای که قبل از ۱ سالگی شروع می‌شود معمولاً خود به خود برطرف می‌شود. البته گاهی این وضعیت ناشی از ناهنجاری‌های قلبی در کودکان زیر ۱ سال نیز دیده می‌شود.

همچنین اطلاعاتی در مورد بیماری آلرژیک در خانواده  باید بررسی شود. زیرا آسم در مادر یا پدر خطر ابتلا به آسم در آینده در کودک مبتلا به خس خس سینه را به همراه دارد.

فیبروز کیستیک باید در کودکی با اختلال رشد و تکامل در نظر گرفته شود. اگر کودک مبتلا به تب بالا خس خس سینه و تنگی نفس داشته باشد، ممکن است پزشک به ذات الریه مشکوک شود.

چه زمانی به متخصص آلرژی اطفال مراجعه کنیم؟

•  اگر خس خس سینه بیش از ۱ ماه طول بکشد.
  •  اگر ۳ بار یا بیشتر رخ دهد.
  •  اگر کودک شما بعد از ۵ سالگی خس خس می‌کند،  باید توسط متخصص آلرژی ارزیابی شود.
بخور برای ریه

درمان خس خس سینه

از آنجایی که علل متعددی برای خس خس و خلط در گلو وجود دارد، بسته به شرایط و شدت آن، راه حل‌ها یا احتمال کاهش بسیاری وجود دارد. در موارد غیر جدی می‌توان به راحتی با درمان خانگی بر آن غلبه کرد، در حالی که در موارد جدی درمان تحت نظر پزشک لازم است. برخی از روش‌های مورد استفاده برای دفع و کاهش خس‌خس و خلط به شرح زیر است:

بخار درمانی

بخار درمانی باعث استنشاق هوای غنی از رطوبت گرم، پاکسازی سینوس‌ها و باز شدن کانال‌های هوا در ریه‌ها می‌شود.  بخاردرمانی با نعنا مزیت‌های بسیاری را به آن اضافه می‌کند. دلیل مؤثر بودن آن این است که نعنا تسکین دهنده و طراوت بخش است. از آنجایی که گلو را نرم می‌کند، خاصیت کاهش خلط را نیز دارد.

نوشیدنی‌های گرم

مصرف نوشیدنی‌های گرم خس‌خس و خلط را برطرف می‌کند زیرا گلو و مجاری تنفسی را نرم می‌کند. دمنوش‌ها، چای و عسل و با آب گرم می‌تواند به نرم شدن گلو کمک کند.

تمرینات تنفسی

تمرینات تنفسی که هر از گاهی انجام می‌شود باعث تسکین سینه و سایر اختلالات ریوی می‌شود. نفس عمیق بکشید. بهتر است تمرینات تنفسی را در محیطی گرم و هوای مرطوب انجام دهید تا راه تنفسی شما نرم شود. در واقع تنفس در هوای گرم و مرطوب مانند نوشیدنی گرم  عمل می‌کند و تاثیر بسیار زیادی روی راحتی تنفس شما می‌گذارد.

مرطوب کننده‌ها

از آنجایی که آلودگی هوا و واکنش‌های آلرژیک باعث خس‌خس می‌شود، استفاده از مرطوب کننده می‌تواند به کاهش خس خس سینه کمک کند.

کنترل محرک‌ها

شرایط مزمن مانند آسم و آلرژن‌ها می‌توانند در پاسخ به محرک‌های خاص بدتر شوند. کنترل هر چه بیشتر این محرک‌ها به این وضعیت کمک می‌کند.

جدای از این، درمان دارویی با کنترل پزشک، وضعیت متفاوت دیگری است. با توجه به شدت شرایط، روش‌های درمانی دارویی اعمال می‌شود و سعی می‌شود بیماری به حداقل ممکن کاهش یابد.

دارودرمانی

در صورتی که علت عفونت باشد پزشک برای شما داروی چرک خشک‌کن تجویز خواهد کرد. علاوه بر این مسئله بر اساس علت ایجاد چنین وضعیتی، داروهای لازم به شما داده خواهد شد.

نیما آسمند

از بس خس خس دارم نمیتونم بخوابم البته سیگار میکشم اما من همیشه سیگار میکشیدم ولی الان چندین ماهه امانمو بریده