اسپری تنفسی سروفلو چیست و چه کاربردی دارد؟

17 خرداد 1402 135 بازدید 5 نظر

اسپری تنفسی سروفلو ترکیبی از دو دارو است که راه‌های هوایی را باز کرده و تنفس را آسان می‌کند. این دارو در درمان آسم (خس خس سینه و تنگی نفس) و اختلال انسداد مزمن ریه (اختلال ریوی که در آن جریان هوا به ریه‌ها مسدود می‌شود) استفاده می‌شود. پزشک به شما خواهد گفت که هر چند وقت یکبار باید از اسپری خود استفاده کنید. اثر این دارو ممکن است پس از چند روز محسوس باشد اما تنها پس از چند هفته به حداکثر خود می‌رسد. برای اثربخشی این دارو باید به طور منظم استفاده شود، بنابراین حتی اگر هیچ علامتی ندارید مصرف آن را ادامه دهید. اگر مصرف آن را متوقف کنید، آسم و اختلال انسداد مزمن ریه (COPD) ممکن است بدتر شوند. نباید برای تسکین حملات ناگهانی آسم استفاده شود. اگر حمله آسم رخ داد، از اسپری تسکین دهنده سریع خود استفاده کنید. برای بهره مندی از مزایای این دارو، باید مطمئن شوید که تکنیک استنشاقی خود را به درستی انجام می‌دهید، در غیر این صورت، آن نیز کارساز نیست.

اسپری تنفسی سروفلو

اسپری تنفسی سروفلو چیست؟

سروفلو ۲۵۰ استنشاقی، ترکیبی از دو دارو، سالمترول و فلوتیکاسون پروپیونات می‌باشد. سالمترول یک برونش گشادکننده طولانی اثر است که با شل کردن ماهیچه‌های مجاری تنفسی عمل می‌کند و راه‌های هوایی را گشاد می‌کند. فلوتیکازون پروپیونات یک استروئید است. این دارو با توقف انتشار برخی از پیام رسان‌های شیمیایی که باعث التهاب (تورم) راه‌های هوایی می‌شوند، عمل می‌کند. آن‌ها با هم، تنفس را آسان‌تر می‌کنند.

عوارض اسپری سروفلو

شایع‌ترین عوارض جانبی اسپری تنفسی سروفلو، عبارتند از: تهوع، استفراغ، عفونت دستگاه تنفسی، عفونت‌های قارچی در دهان، سردرد، گرفتگی صدا، گلودرد، سرفه، درد اسکلتی- عضلانی (استخوان، ماهیچه یا مفاصل) و افزایش ضربان قلب. اگر این علائم را مشاهده کردید، مصرف آن را قطع نکنید بلکه با پزشک خود صحبت کنید. شما می‌توانید با شستن دهان و گلو با آب یا مسواک زدن دندان‌های خود پس از استفاده از استنشاق از برخی از این علائم جلوگیری کنید. عوارض جانبی نادر دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند جدی باشد. اگر در مورد آنها نگران هستید با پزشک خود صحبت کنید. به طور کلی، شما باید سعی کنید از موقعیت‌هایی که آسم شما را بدتر می‌کند، اجتناب کنید و سعی کنید سیگار نکشید.

از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف این دارو در صورت بارداری یا شیردهی بی خطر است یا خیر. قبل از مصرف، در صورت داشتن هر گونه بیماری کلیوی یا کبدی باید به پزشک خود اطلاع دهید تا پزشک دوز مناسبی را برای شما تجویز کند.

درمان بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) با اسپری تنفسی سروفلو

سروفلو ۲۵۰ استنشاقی به راه‌های هوایی در ریه‌های شما کمک می‌کند تا باز بمانند. ماهیچه‌های این راه‌های هوایی را شل می‌کند. این امر ورود و خروج هوا را آسان‌تر می‌کند. علائمی مانند سفتی در قفسه سینه، تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه را از بین می‌برد و به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های روزانه خود را راحت‌تر انجام دهید. این دارو بی خطر و موثر است. معمولاً در عرض چند دقیقه شروع به کار می‌کند و اثرات آن می‌تواند تا چند ساعت ادامه داشته باشد. مصرف آن را قطع نکنید مگر اینکه پزشکتان به شما توصیه کند.

نحوه استفاده از اسپری تنفسی سروفلو

قبل از استفاده، برچسب را برای دستورالعمل‌ها بررسی کنید. دستگاه تنفسی را تکان دهید. در حالی که از دهان تنفس می‌کنید، یک بار اسپری را فشار دهید تا دارو آزاد شود و نفس خود را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که تعداد پافی که پزشک توصیه کرده، استنشاق کنید. پس از آن، دهان خود را کاملا با آب بشویید.

اسپری تنفسی سروفلو

اگر مصرف اسپری را فراموش کنیم باید چه کنیم؟

اگر یک دوز از اسپری Seroflo 250 را فراموش کردید، در اسرع وقت از آن استفاده کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کنید و به برنامه معمول خود بازگردید. دوز را دو برابر نکنید.

سروفلو برای چه بیماری‌هایی است؟

اسپری تنفسی سروفلو یک داروی ضد التهابی است که معمولاً برای درمان بیماری‌های التهابی مجرای هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اسپری شامل یک ماده فعال به نام فلوتیکازون پروپیونات است که در دسته داروهایی به نام استروئیدهای دیپوتیکال (Corticosteroids) قرار می‌گیرد. از جمله بیماری‌هایی که معمولاً از طریق اسپری تنفسی سروفلو درمان می‌شوند، عبارتند از:

آسم

سروفلو می‌تواند به عنوان قسمتی از درمان آسم استفاده شود، به عنوان مثال برای کنترل التهاب و بروز حملات آسمی.

برونشیت مزمن

برای کنترل التهاب مجرای هوایی و کاهش علائم برونشیت مزمن مانند سرفه و تنگی نفس می‌توان از سروفلو استفاده کرد.

آلرژی‌های دستگاه تنفسی

این دارو می‌تواند در درمان آلرژی‌های دستگاه تنفسی مانند آلرژی به گرده‌ها، آلرژی به مواد غذایی و آلرژی به عوامل محیطی مفید باشد.

تشخیص نهایی و مصرف این دارو باید توسط یک پزشک انجام شود. پزشک شما می‌تواند براساس شدت علائم و تاریخچه پزشکی شما، به شما توصیه‌های دقیق‌‌تری درباره مصرف سروفلو بدهد.

عباس میرزاده علائی

سلام ممنونم. مفید بود . تشکر

دنیا

سلام خسته نباشید .با قطع شدن سرفه کودک همچنان باید ازین اسپری استفاده کرد ؟

معتمدی

امیرشکیبامهر