نمونه برداری از غدد لنفاوی چگونه انجام می‌شود؟!

1 اسفند 1401 189 بازدید 1 نظر

نمونه برداری از غدد لنفاوی آزمایشی است که بیماری را در غدد لنفاوی شما بررسی می‌کند. غدد لنفاوی اندام‌های کوچک و بیضی شکلی هستند که در قسمت‌های مختلف بدن شما قرار دارند. آنها در نزدیکی اندام‌های داخلی مانند معده، روده و ریه‌ها یافت می‌شوند و بیشتر در زیر بغل، کشاله ران و گردن دیده می‌شوند. غدد لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و به بدن شما کمک می‌کنند تا عفونت‌ها را تشخیص دهد و با آن مبارزه کند. یک گره لنفاوی ممکن است در پاسخ به عفونت در جایی از بدن شما متورم شود. غدد لنفاوی متورم می‌توانند به صورت توده‌ای در زیر پوست شما ظاهر شوند.

پزشک ممکن است غدد لنفاوی متورم یا بزرگ شده را در طول معاینه معمول پیدا کند. غدد لنفاوی متورم ناشی از عفونت‌های جزئی یا نیش حشرات، معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. با این حال، برای رد سایر مشکلات، پزشک ممکن است غدد لنفاوی متورم شما را تحت نظر گرفته و بررسی کند. اگر غدد لنفاوی شما متورم بماند یا حتی بزرگتر شود، پزشک ممکن است بیوپسی غدد لنفاوی را تجویز کند. این آزمایش به پزشک شما کمک می‌کند تا علائم عفونت مزمن، اختلال ایمنی یا سرطان را جستجو کند.

نمونه برداری از غدد لنفاوی

انواع نمونه برداری از غدد لنفاوی

بیوپسی یا نمونه برداری از غدد لنفاوی می‌تواند در بیمارستان، مطب پزشک یا سایر مراکز پزشکی انجام شود. این آزمایش معمولا یک روش سرپایی است، به این معنی که شما مجبور نیستید یک شب در بیمارستان بمانید. با بیوپسی غدد لنفاوی، پزشک شما ممکن است کل غدد لنفاوی را بردارد یا نمونه بافتی از غده لنفاوی متورم بگیرد. هنگامی که پزشک گره یا نمونه را برمی‌دارد، آن را به آزمایشگاه می‌فرستد که غده لنفاوی یا نمونه بافت را زیر میکروسکوپ بررسی کنند. سه روش برای انجام بیوپسی غدد لنفاوی وجود دارد.

بیوپسی سوزنی

بیوپسی سوزنی نمونه کوچکی از سلول‌ها را از غدد لنفاوی شما برمی‌دارد. این روش حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. در حالی که روی تخت معاینه دراز کشیده‌اید، پزشک محل بیوپسی را تمیز کرده و از دارو برای بی حس کردن ناحیه استفاده می‌کند. پزشک یک سوزن ظریف را به غدد لنفاوی شما وارد می‌کند و نمونه‌ای از سلول‌ها را خارج می‌کند. سپس سوزن را برداشته و بانداژی را روی محل قرار می‌دهند.

بیوپسی باز

بیوپسی باز یا بخشی از غدد لنفاوی شما یا کل غدد لنفاوی را برمی‌دارد. پزشک شما می‌تواند این روش را با بی‌حسی موضعی، با استفاده از یک داروی بی‌حس‌کننده که روی محل بیوپسی اعمال می‌شود، انجام دهد. کل این روش بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.  درد معمولاً پس از بیوپسی باز خفیف است و پزشک ممکن است داروهای مسکن بدون نسخه را پیشنهاد کند. حدود ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا زخم بهبود یابد. تا زمانی که برش شما بهبود می‌یابد، باید از فعالیت‌های شدید و ورزش خودداری کنید.

بیوپسی نگهبان

اگر سرطان دارید، پزشک ممکن است بیوپسی نگهبان را انجام دهد تا مشخص کند سرطان شما در کجا گسترش می‌یابد. با این روش، پزشک یک رنگ آبی که به آن ردیاب نیز می‌گویند، در نزدیکی محل سرطان به بدن شما تزریق می‌کند. رنگ به گره‌های نگهبان می‌رود، که اولین گره‌های لنفاوی هستند که تومور در آن تخلیه می‌شود. سپس پزشک شما این غده لنفاوی را برداشته و به آزمایشگاه می‌فرستد تا از نظر وجود سلول‌های سرطانی بررسی شود.

خطرات مرتبط با نمونه برداری از غدد لنفاوی چیست؟

هر نوع عمل جراحی خطراتی دارد. بیشتر خطرات سه نوع بیوپسی غدد لنفاوی، مشابه هستند. خطرات قابل توجه عبارتند از:

• حساسیت در اطراف محل بیوپسی
  • خون ریزی
  • بی حسی ناشی از آسیب تصادفی عصبی

عفونت نسبتا نادر است و با آنتی بیوتیک قابل درمان است. اگر بیوپسی در نزدیکی اعصاب انجام شود، بی‌حسی می‌تواند رخ دهد. هر نوع بی حسی معمولاً ظرف چند ماه از بین می‌رود. اگر کل غدد لنفاوی خود را برداشته‌‌اید ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشید. یکی از اثرات احتمالی وضعیتی به نام لنف ادم است. این وضعیت می‌تواند باعث تورم در ناحیه آسیب دیده شود.

نمونه برداری از غدد لنفاوی

چگونه برای نمونه برداری از غدد لنفاوی آماده شویم؟

قبل از برنامه ریزی برای بیوپسی غدد لنفاوی خود، در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. این موضوع شامل داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، سایر رقیق‌کننده‌های خون و مکمل‌ها می‌شود. همچنین اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید و هر گونه حساسیت دارویی، حساسیت به لاتکس یا اختلالات خونریزی را به او بگویید. مصرف داروهای رقیق کننده خون با نسخه و بدون نسخه را حداقل پنج روز قبل از انجام عمل برنامه ریزی شده خود متوقف کنید. همچنین، چند ساعت قبل از بیوپسی برنامه ریزی شده، غذا نخورید یا ننوشید. پزشک دستورالعمل‌های دقیق‌تری در مورد نحوه آماده سازی به شما می‌دهد.

روند بهبودی پس از نمونه برداری از غدد لنفاوی چیست؟

درد و حساسیت ممکن است تا چند روز پس از بیوپسی ادامه یابد. پس از رسیدن به خانه، محل بیوپسی را تمیز و خشک نگه دارید. ممکن است پزشک از شما بخواهد تا چند روز پس از جراحی از دوش گرفتن یا حمام کردن خودداری کنید. شما همچنین باید پس از نمونه برداری به محل بیوپسی و وضعیت فیزیکی خود توجه زیادی داشته باشید. در صورت مشاهده علائم عفونت یا عوارض زیر به پزشک مراجعه کنید.

• لرز
  • درد شدید
  • خونریزی یا ترشح از محل بیوپسی

نتایج نمونه برداری از غدد لنفاوی

با بیوپسی غدد لنفاوی، پزشک شما احتمالاً به دنبال علائم عفونت، اختلال ایمنی یا سرطان است. نتایج بیوپسی شما می‌تواند نشان دهد که شما هیچ یک از این شرایط را ندارید، یا می‌تواند نشان دهد که ممکن است یکی از آنها را داشته باشید. اگر سلول‌های سرطانی در بیوپسی شناسایی شوند، می‌تواند نشانه یکی از شرایط زیر باشد:

• لنفوم هوچکین
  • لنفوم غیر هوچکین
  • سرطان پستان
  • سرطان ریه
  • سرطان دهان
  • سرطان خون

اگر بیوپسی سرطان را رد کند، پزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای تعیین علت بزرگ شدن غدد لنفاوی شما تجویز کند. نتایج غیرطبیعی بیوپسی غدد لنفاوی همچنین می‌تواند به معنای ابتلا به عفونت یا اختلال سیستم ایمنی باشد، مانند:

• HIV یا سایر بیماری‌های مقاربتی مانند سیفلیس یا کلامیدیا
  • روماتیسم مفصلی
  • بیماری سل
  • تب خراش گربه
  • مونونوکلئوز
  • یک دندان عفونی
  • یک عفونت پوستی
  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) یا لوپوس

کلام آخر

بیوپسی یا نمونه برداری از غدد لنفاوی یک روش نسبتاً جزئی است که می‌تواند به پزشک کمک کند تا علت تورم غدد لنفاوی شما را تعیین کند. اگر سؤالی دارید در مورد آنچه که باید با بیوپسی غدد لنفاوی خود یا نتایج بیوپسی انتظار داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید.

داود محمد زاده

https://drardakiani.com/sampling-of-lymph-nodes/ کجا مراجعه کنم