ترموپلاستی برونش و نحوه انجام آن

13 اسفند 1401 105 بازدید 0 نظر

ترموپلاستی برونش یک روش سرپایی برای تسکین علائم آسم در برخی بیماران است. اگرچه این روش ایمن و غیرتهاجمی تلقی می‌شود اما فقط در بیماران آسمی انجام می‌شود که با وجود مصرف دارو علائم شدیدی دارند. در طی این عمل، یک برونکوسکوپ وارد ریه‌های بیمار می‌شود و قسمت‌هایی از برونش‌ها گرم می‌شود. گرما می‌تواند میزان بافت برونش‌ها را کاهش دهد و تنفس بیمار را آسان‌تر کند.

یک روش نسبتاً جدید، ترموپلاستیک برونش، تنها از سال ۲۰۱۰ مورداستفاده قرار گرفته است. این دارو برای بیماران مبتلا به آسم شدید در نظر گرفته شده است که می‌توانند حملات تهدید‌کننده زندگی داشته باشند که دارو‌های آسم نمی‌توانند آن‌ها را متوقف کنند. این روش از همه حملات آسم جلوگیری نمی‌کند، اما اکثر بیمارانی که تحت ترموپلاستی برونش قرار می‌گیرند، شاهد کاهش قابل توجهی در تعداد حملات جزئی و شدید هستند.

ترموپلاستی برونش چگونه انجام می‌شود

فواید ترموپلاستی برونش

مزایای مشاهده شده توسط بزرگسالانی که ترموپلاستی برونش دریافت کرده‌اند عبارتند از:

• حملات آسم کمتر
  • ویزیت کمتر ER به دلیل علائم تنفسی
  • بستری‌شدن کمتر به دلیل علائم تنفسی
  • غیبت از محل کار، مدرسه یا سایر فعالیت‌های روزانه به دلیل علائم آسم

در بیشتر موارد، ترموپلاستی برونش سه بار قبل از تکمیل درمان انجام می‌شود. پزشک این عمل را روی قسمت پایینی یک ریه، قسمت پایینی ریه دیگر و سپس قسمت بالایی هر دو ریه انجام می‌دهد. هر یک از این روش‌های ترموپلاستیک با فاصله حدود سه هفته انجام می‌شود تا بیمار فرصت استراحت و بهبودی داشته باشد.

ترموپلاستی برونش

نحوه انجام ترموپلاستی

هوا از طریق راه‌های هوایی به داخل و خارج ریه‌ها می‌رود و این راه‌های هوایی می‌توانند به دلیل التهاب یا انقباض ماهیچه‌ها به دلایل مختلف باریک شوند. هنگامی که راه‌‌های هوایی باریک می‌شوند، ممکن است تنفس دشوار شود و روی قفسه سینه خود احساس فشار کنید. همچنین ممکن است نفس بکشید یا سرفه کنید. داروهای آسم به طور معمول راه‌های هوایی را باز می‌کنند، اما برای برخی افراد، گزینه‌های دیگری باید در نظر گرفته شود.

ترموپلاستی برونش از گرما برای کاهش ماهیچه‌های صاف در راه‌‌های هوایی استفاده می‌کند که معمولاً در هنگام حملات آسم راه‌های هوایی را منقبض می‌کنند. کاهش ماهیچه صاف در مجاری هوایی، دفعات حملات آسم را کاهش می‌دهد، زیرا راه‌‌های هوایی قادر به باریک شدن نیستند.

در ترموپلاستی برونش، یک لوله کوچک از طریق دهان یا بینی با استفاده از برونکوسکوپی انعطاف‌پذیر وارد نای بیمار می‌شود. راه‌های هوایی افراد مبتلا به آسم به دلیل ضخیم‌شدن ماهیچه‌های ناحیه برونش تنگ می‌شود. گرما به صورت کنترل شده به دیواره‌های راه هوایی منتقل می‌شود. این کار گرفتگی عضلات برونش را در درازمدت آرام می‌کند. این عمل که با بیهوشی عمومی انجام می‌شود، یک ساعت طول می‌کشد. بیمار می‌تواند بعد از حدود پنج تا شش روز کلینیک را ترک کند. یک درمان کامل با ترموپلاستی برونش، نیاز به سه جلسه دارد که هر جلسه با فاصله حدود یک ماه از هم فاصله دارند.

علائم آسم بسیاری از بیمارانی که تحت این روش قرار می‌گیرند، بهبود پیدا می‌کند. به طور کلی، بیماران شاهد کاهش ۳۲ درصدی حملات آسم و کاهش ۸۴ درصدی نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی برای درمان حمله آسم هستند. بیمارانی که تحت ترموپلاستی برونش قرار گرفته‌اند ممکن است نیاز به ادامه مصرف دارو برای مدیریت علائم آسم داشته باشند، اگرچه خطر حمله شدید در اکثر بیماران کاهش می‌یابد.

آیا ترموپلاستی برونش خطر یا عوارضی دارد؟

در برخی موارد، بیمارانی که ترموپلاستی برونش دریافت می‌کنند، متوجه می‌شوند که علائم آسم در روز‌های پس از درمان بدتر می‌شود. گاهی اوقات این مسئله می‌تواند باعث بستری‌شدن در بیمارستان شود. برای کاهش احتمال حمله آسم یا نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان، بیماران معمولاً یک دوره کوتاه ۳ روزه پردنیزون را از روز قبل از عمل شروع می‌کنند. شما می‌توانید در مورد عوامل خطر با پزشک خود صحبت کنید.