واسکولیت ریوی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

4 مرداد 1402 34 بازدید 0 نظر

واسکولیت ریوی یک بیماری عروق خونی ریوی است که معمولاً به علت التهاب عروق ریوی ایجاد می‌شود. این التهاب می‌تواند به علت عفونت، التهابات خودایمنی، یا دیگر علل ایجاد شود. وقتی عروق ریه التهاب می‌گیرند، می‌توانند مسدود شوند یا دیوارهٔ آن‌ها ضخیم‌تر شود که باعث کاهش جریان خون در ریه‌ها می‌شود. در این بخش به بررسی علت‌ها، علائم و درمان واسکولیت ریوی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

واسکولیت ریوی

واسکولیت ریوی چیست؟

انواع مختلفی از واسکولیت ریوی وجود دارد که برخی از اشکال تظاهرات شدیدتر، اما با مدت کوتاه، اشکال حاد، برخی دیگر طولانی مدت و در نتیجه مزمن هستند .

انحطاط بافت ناشی از التهاب منجر به باریک شدن رگ‌های خونی، از دست دادن قابلیت ارتجاعی، تشکیل لخته یا ضعیف‌شدن می‌شود که می‌تواند منجر به پارگی (آنوریسم) شود.

کاهش جریان خون عواقب جدی بر اندام‌ها و بافت‌ها دارد، زیرا حتی کوچک‌ترین رگ‌ها دیگر نمی‌توانند به اندازه کافی خون، اکسیژن و مواد مغذی را به نواحی آسیب‌دیده بدن برسانند.

شایع‌ترین اشکال واسکولیت ریوی عبارت‌اند از:

گرانولوماتوز Wegener ؛ التهابی است که دیواره شریان‌ها و عروق کوچک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث نکروز و گرانولوم می‌شود. دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی و کلیه‌ها مناطقی هستند که بیشتر تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند، اما می‌توانند سایر اندام‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

سندرم چرگ استراس؛ با سطوح بالا به خصوص گلبول‌های سفید خاص، گرانولوسیت‌های ائوزینوفیل مشخص می‌شود. همچنین به عنوان گرانولوماتوز آلرژیک یا آنژیوز آلرژیک شناخته می‌شود. اغلب با آسم همراه است. ائوزینوفیل‌ها پس از نفوذ به اندام‌ها و بافت‌های مختلف، با آزادکردن مواد سمی از گرانول‌ها باعث آسیب می‌شوند.

واسکولیت همچنین شامل پلی آنژیت میکروسکوپی (MPA)که یک واسکولیت سیستمیک نکروزان التهابی است نیز می‌شود. این حالت بیشتر عروق کوچک (شریان‌ها، مویرگ‌ها، ونول‌ها) را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

واسکولیت حاد ریوی

علت واسکولیت ریوی

علل واسکولیت ریوی هنوز به طور کامل شناخته نشده است. بعضی از علل احتمالی واسکولیت ریوی شامل موارد زیر می‌شوند:

بیماری‌های التهابی: مانند بیماری روماتیسمی، التهابات خودایمنی و موارد مشابه.

عفونت‌ها: مانند آنفلوانزا و عفونت‌های دیگری که می‌توانند عروق ریوی را تحت تأثیر قرار دهند.

استفاده از داروها: برخی داروها ممکن است عوارض جانبی به شکل التهاب عروق ریوی ایجاد کنند.

تعدادی از بیماری‌های خونی: مانند آنمی و بعضی از اختلالات کلوتینی (انسداد عروق خونی).

علائم واسکولیت ریوی چیست؟

در افرادی که از واسکولیت حاد ریوی رنج می‌برند، علائم بسیار سریع، در عرض چند ساعت یا چند روز ایجاد می‌شود. هنگامی که التهاب به ریه‌ها گسترش می‌یابد، می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

• تب شدید
  • ضعف
  • درد عضلانی
  • تنگی قفسه سینه
  • درد عضلات و مفاصل
  • از دست دادن اشتها

واسکولیت مزمن علائم مشابهی دارد، از جمله:

• خرخرکردن
  • سرفه
  • مشکل در تنفس (تنگی نفس)
  • افیوژن پلور
  • درد قفسه سینه

درمان واسکولیت ریوی

درمان واسکولیت ریوی بستگی به علت ایجاد آن دارد. بهترین راهکار این است که با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا بتواند بر اساس سوابق پزشکی و علائم شما، تشخیص دقیقی داشته باشد و برای شما داروها یا روش‌های درمانی مناسب را تجویز کند.

درمان واسکولیت ریوی تقریباً همیشه نیاز به درمان سرکوب‌کننده سیستم ایمنی دارد. درمان ترکیبی با کورتیکواستروئیدها و ریتوکسیماب یا سیکلوفسفامید برای مبتلایان به بیماری‌های تهدیدکننده اندام یا زندگی توصیه می‌شود. پس از دستیابی به بهبودی کامل، درمان نگهدارنده با ریتوکسیماب، متوترکسات، آزاتیوپرین یا مایکوفنولات استفاده می‌شود. در موارد شدیدتر، نیاز به بستری در بیمارستان و حتی جراحی ممکن است وجود داشته باشد. به طور خلاصه:

داروهای واسکولیت ریوی: استفاده از داروهای ضدالتهابی و داروهای کاهنده سیستم ایمنی می‌تواند به کاهش التهاب عروق ریوی کمک کند.

مراقبت‌: استراحت به مدت کافی، مصرف مایعات، تغذیه مناسب و مراقبت‌های مشابه می‌تواند به بهبود وضعیت بیمار کمک کند.

جراحی: در بعضی موارد شدید، جراحی برای برطرف‌کردن مسدودیت عروق ریوی ممکن است ضروری باشد.

در حین درمان واسکولیت ریوی می‌توانید به موارد زیر نیز توجه کنید:

– استراحت: در برخی موارد، استراحت بهترین راه برای بهبود عروق ریوی است.

– مصرف داروها: پزشک ممکن است داروهای ضدالتهاب یا دیگر داروها را برای کاهش التهاب عروق ریوی تجویز کند.

– تغذیه مناسب: تغذیه صحیح و مناسب می‌تواند به بهبود وضعیت عمومی شما کمک کند.

– جلوگیری از عفونت: اجتناب از عوامل عفونی می‌تواند به جلوگیری از تشدید التهاب عروق ریوی کمک کند.

همچنین، بهتر است در هر مرحله از درمان با پزشک خود در ارتباط باشید و هرگونه تغییر در علائم یا وضعیت خود را به او گزارش دهید تا درمان بهتری ارائه دهد.

چگونه از واسکولیت ریوی پیشگیری کنیم؟

هیچ اقدامی وجود ندارد که به طور مؤثر از واسکولیت ریوی جلوگیری کند. توصیه می‌شود از یک رژیم غذایی متعادل، سرشار از میوه، سبزیجات و غلات کامل و کم‌چرب، پرهیز از سیگار و الکل و انجام فعالیت بدنی منظم و متوسط ​​استفاده کنید.