آسم عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

1 شهریور 1402 44 بازدید 0 نظر

آسم یک اختلال شایع است که می‌تواند منشأ متفاوتی بر اساس آسیب‌شناسی ایجادکننده آن داشته باشد. استرس می‌تواند واکنشی را در بدن انسان ایجاد کند که باعث حمله آسم شود، اما این رابطه در واقع دوطرفه است. بیایید با هم علائم، علل و راه‌حل‌های آسم عصبی را دریابیم.

آسم عصبی

آسم عصبی چیست؟

آسم یک بیماری مزمن ریوی است که می‌تواند توسط عوامل مختلف از جمله استرس تحت تأثیر قرار گیرد. این مسئله مستقل از عوامل محرکی که ممکن است باعث تشدید آن شوند، به این دلیل است که مسیرهای هوایی افراد مبتلا به آسم در وضعیت التهاب مزمن قرار دارند.

این التهاب باعث باریک شدن راه های هوایی می شود؛ به طوری که این مسیرها تحریک و متورم می‌شوند و از ترشحات پر می‌گردند. در پاسخ به این وضعیت، بدن تلاش می‌کند با اسپاسم (انقباض عضلانی) این مشکل را حل کند که در نتیجه این فرایند منجر به تنگی نفس می شود.

علت آسم عصبی

تحقیقات در مورد دلایل بیولوژیکی زمینه‌ساز آسم عصبی، دو مکانیسم اصلی تعامل بین استرس و آسم را شناسایی کرده است :

• هورمونی: پاسخ بدن به استرس باعث فعال‌شدن سیستم ایمنی و ترشح هورمون‌های خاصی می‌شود. این مورد التهاب را در راه های هوایی افزایش داده و باعث حمله آسم می شود.
  • نوروفیزیولوژیک: استرس منجر به بیش فعال‌شدن سیستم عصبی رویشی پاراسمپاتیک می‌شود که از طریق سیستم‌های انتقال عصبی که از واسطه عصبی استیل کولین استفاده می‌کنند، باعث اسپاسم برونش می‌شود.

همچنین این احتمال وجود دارد که مکانیسم‌های پاتوفیزیولوژیک دیگری نیز دخیل باشند، اما این موضوع هنوز مورد بحث است.

کسانی که از آسم رنج می‌برند باید سعی کنند قبل از اینکه مکانیسم‌های عصبی بیولوژیکی که باعث شروع بحران آسم می‌شوند با موقعیت‌های استرس بالا کنار بیایند. اغلب علل آسم ناشی از استرس در موارد زیر یافت می‌شود:

• فشار در محل کار
  • مشکلات در مدرسه
  • تعارض در روابط بین‌فردی
  • مشکلات مالی
  • به ویژه رویدادهای مهم مانند عزاداری

بنابراین، اگر از آسم رنج می‌برید و احساس می‌کنید که نمی‌توانید با یک دوره استرس شدید کنار بیایید، توصیه می‌شود با متخصصان سلامت روان (روانشناس و روان‌درمانگر) تماس بگیرید تا از تشدید بیماری جلوگیری کنید.

علائم آسم عصبی

علائم آسم ناشی از استرس مشابه علائم آسم کلاسیک است؛ زیرا در این مورد استرس به عنوان محرکی برای تشدید یک بیماری زمینه‌ای عمل می‌کند که در حال حاضر وجود دارد. شایع‌ترین علائم آن عبارت‌اند از:

• خس‌خس سینه
  • سرفه
  • افزایش تعداد تنفس
  • تنگی قفسه سینه
آسم ناشی از استرس و غم

چگونه علائم آسم عصبی را از انواع دیگر آسم تشخیص دهیم؟

تشخیص حمله آسم ناشی از استرس اغلب از حمله ناشی از انواع دیگر آسم بسیار دشوار است. علائم تقریباً یکسان است، بنابراین فقط یک ارزیابی تجربی از موقعیتی است که در آن حمله رخ می‌دهد که می‌تواند نشانه‌هایی را در مورد عنصر ماشه ارائه دهد. حمله آسم ناشی از استرس کمتر از حمله‌ای است که ناشی از دلیل دیگری باشد، بنابراین توصیه می‌شود به درمان تجویز شده احترام گذاشته یا با پزشک خود مشورت کنید. به ویژه، در صورت وجود یک یا چند مورد از علائم زیر، مراجعه به متخصص ریه  الزامی است:

• تنگی نفس شدید (مشکل شدید تنفس)
  • لب‌ها یا ناخن‌های آبی یا سفید
  • مشکل در حرکت یا تکلم به دلیل تنگی نفس
  • مشکل در بیدارماندن
  • درد شدید قفسه سینه

برای نظارت بر دفعات، مدت و نوع حملات آسم، می‌توان هر بار برنامه اقدام آسم را دانلود و پر کرد. با این کار شما سند کوتاهی دارید که خلاصه‌ای از ویژگی‌های حمله است و برای پزشک مفید است تا بهترین استراتژی مراقبت را انتخاب کند.

اگر نیاز به متخصص ریه دارید: نوبت دهی اینترنتی بهترین دکتر ریه

آیا آسم عصبی و تنگی نفس اضطرابی یکی هستند؟

خیر؛ آسم عصبی یک حمله آسمی است که توسط مکانیسم‌های فیزیولوژیکی عصبی غدد درون‌ریز در پاسخ به استرس روانی در افراد مبتلا به آسم ایجاد می‌شود. تنگی نفس اضطرابی، علائم مشابه و برخی مکانیسم‌های بیولوژیکی مشابه دارد، اما می‌تواند هر کسی را در مواقع استرس و اضطراب زیاد تحت تأثیر قرار دهد. علاوه بر این، اگرچه علائم مشابه است، تنگی نفس ناشی از اضطراب در بیشتر موارد، شدت کمتری نسبت به آسم دارد.

آیا حمله آسم می‌تواند باعث حمله اضطراب شود؟

حتی اگر شخص دارای پاتولوژی‌های مختلفی باشد، امکان دارد هم زیر تأثیر آسم عصبی و هم اضطراب قرار گیرد و به عبارتی از هر دو اختلال رنج ببرد. از آنجا که علائم این دو اختلال به طور قابل توجهی شباهت دارند، ارتباطات دوسویه‌ای بین آن‌ها وجود دارد.

در واقع، می‌تواند رخداد بحران آسم منجر به فراگیر شدن حملات اضطرابی شود که از طریق افزایش استرس، شدت علائم بالینی آسم را تشدید کند. به طور مشابه، ممکن است استرس‌ها و اضطراب‌های متناوب باعث شدت علائم آسم شوند. این وضعیت به نوعی دو وجهی بین آسم و اضطراب ایجاد می‌کند.

این تداخل‌ها و تعامل‌ها نه تنها برای آسم و اضطراب اتفاق میفتد، بلکه به بیماری‌های دیگری که علائم مشابهی با آسم و اضطراب دارند نیز ارتباط داده می‌شود، مانند رفلاکس معده به مری.

درمان آسم عصبی

درمان آسم ناشی از استرس شامل یک درمان دارویی مبتنی بر موارد زیر است:

• آگونیست‌های بتا-۲ که به عنوان گشادکننده برونش استفاده می‌شود. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که این نوع دارو سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می‌کند و در بسیاری از موارد باعث ایجاد علائم اضطرابی می‌شود.
  • آنتی کولینرژیک‌ها که به عنوان گشادکننده برونش استفاده می‌شوند.
  • کورتیکواستروئیدها، برای کاهش پاسخ التهابی مفید هستند.
  • ضدالتهاب، برای کاهش تولید مخاط، تورم راه‌های هوایی و تسهیل تنفس استفاده می‌شود.
  • پزشک شما ممکن است لازم بداند که برخی از داروها را برای درمان اضطراب به درمان آسم شما اضافه کند.

همچنین توصیه می‌شود سعی شود که عوامل استرس‌زا شناسایی شوند و تمام راهکارهای لازم برای کاهش آنها (مانند روان‌درمانی، ورزش، یوگا) برای کاهش دفعات حملات آسم به کار گرفته شود.