مقالات

ویروس کرونا( کووید ١٩) با ریه انسان چه می‌کند؟

10 خرداد 1402 68 بازدید 0 نظر

اطلاعات زیادی در مورد شیوع نوع جدید ویروس کرونا، آسیب و علائم ناشی از آن جمع آوری شده است. اثرات بیماری کووید ۱۹ می‌تواند در افراد بهبودیافته، ادامه یابد. یعنی علائمی مانند درد قفسه سینه، سرفه، ضعف و تنگی نفس در افرادی که بهبود یافته‌اند، بروز می‌کند. این بیماری همچنین می‌تواند باعث آسیب دائمی به سایر اندام‌ها مانند ریه‌ها، قلب و مغز شود.

ویروس کرونا( کووید ١٩) با ریه انسان چه می‌کند

تأثیر بیماری کووید ۱۹ بر قلب

مشخص است که کرونا ویروس به طرق مختلف بر بافت‌های قلب تأثیر می‌گذارد. یکی از این موارد به این دلیل اتفاق می‌افتد که ویروس مستقیماً به گیرنده‌های ACE2 واقع در سلول‌های قلب متصل می‌شود. ویروسی که وارد سلول‌های قلب شده است، باعث می‌شود عملکرد سلولی بدتر شود. تأثیر ویروس بر قلب می‌تواند باعث التهاب و نارسایی قلبی شود. اثر دیگر این است که عفونت با ویروس یک پاسخ التهابی در کل بدن ایجاد می‌کند. برخی از مواد تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن ما در برابر عفونت‌ها می‌توانند آسیب جدی به قلب وارد کنند و این منجر به بدتر شدن عملکرد قلب می‌شود.

میزان تحت تاثیر قرارگرفتن اندام قلب توسط نوع جدید ویروس کرونا در افراد مختلف متفاوت است. بار ویروسی فرد، پاسخ‌های ایمنی و سایر بیماری‌های همراه، میزان درگیری قلب را تعیین می‌کند. به همین دلیل، اثرات بیماری کووید ۱۹، سایر اندام‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آسیب بافت قلب که در یک چهارم بیماری کووید ۱۹ رخ می‌دهد، می‌تواند منجر به بیماری‌های بزرگ‌تری در آینده شود. علاوه بر این، خطرات ابتلا به کووید ۱۹ در افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، چاقی و کلسترول باعث ایجاد مشکلات جدی می‌شود. با این حال، همانطور که در بالا ذکر شد، افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند، به خصوص در سه ماهه اول بیماری به بافت قلب خود آسیب می‌رسانند.

کووید ۱۹ ممکن است باعث انعقاد شود!

در طول بیماری کووید ۱۹ مشخص شده است که برخی از موادی که به قیمت از بین بردن ویروس در بدن ترشح می‌شوند، می‌توانند باعث انعقاد در برخی افراد شوند. این لخته‌ها مویرگ‌های اندام‌هایی مانند مغز و قلب را مسدود می‌کنند. اگر بافت‌های تغذیه شده توسط رگ‌های مسدود شده نتوانند در این مرحله به اکسین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز خود برسند، می‌توانند منجر به مرگ شوند. علاوه بر دو عضو، در اندام‌هایی مانند کبد، ریه، پا و کلیه نیز لخته می‌شود. در حالی که بیماری کووید ۱۹ باعث ضعیف شدن رگ‌ها می‌‌شود، امکان نشت خون از سیاهرگ‌های ضعیف وجود دارد. در چنین شرایطی می‌تواند آسیب زیادی به مشکلات کلیوی و کبدی وارد کند. این وضعیت نشان می‌دهد که اثرات بیماری کووید ۱۹ (ریه، قلب، مغز) همه اندام‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر مطالعه کنید: عوارض طولانی مدت کرونا

ویروس کرونا( کووید ١٩) با ریه انسان چه می‌کند

تاثیر بیماری کووید ۱۹ بر ریه‌ها

پروتئین ‘ACE2’ از تجمع آب در ریه‌ها و ایجاد التهاب جلوگیری می‌کند. اما وقتی فرد به کووید مبتلا می‌شود، آب به جای هوا وارد ریه‌ها می شود. در نتیجه التهاب کیسه‌های هوایی، سطح اکسیژن خون کاهش می‌یابد. این امر باعث می‌شود اندام‌ها و بافت‌ها از اکسیژن محروم شوند که منجر به خطر جدی تهدید کننده زندگی می‌شود.

با توجه به اینکه این بیماری در تمام دنیا بسیار جدید است، در حال حاضر هیچ اثر طولانی مدت بیماری بر روی کل بدن وجود ندارد. برخی از مطالعات در مقیاس جهانی برای بررسی اثرات طولانی مدت بیماری کووید ۱۹ بر ریه‌ها و قلب ارائه شده است.  مطالعات انجام شده در سال ۲۰۲۱ به طور کلی بر روی این موضوع تمرکز دارد که آیا وضعیت فیبروز در ریه‌ها در طول بیماری کووید ۱۹ پیشرفت می‌کند و ظرفیت ریه کاهش می‌یابد یا خیر.

بیماران مبتلا به COPD و آسم تا چه اندازه تحت تأثیر بیماری کووید ۱۹ قرار دارند؟

همانطور که مشخص است یکی از کنجکاوترین موضوعات در بیماری کرونا، بیماری موسوم به بیماری انسداد مزمن ریه است. موضوع عجیب دیگر این است که بیماران آسمی تا چه اندازه در این فرآیند تحت تأثیر قرار می‌گیرند. البته در این فرآیند، استفاده منظم از داروهای خود و رعایت فاصله اجتماعی افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از اهمیت بالایی برخوردار است. در نتیجه مشاهدات، اگرچه بیماری کووید ۱۹ علت حملات پانیک در بیماران آسم نیست، بیماران مزمن این روند را شدیدتر تجربه می‌کنند. در مورد بیماری کووید ۱۹ که یک مورد جدید در دنیای پزشکی است، نمی‌توان تصور روشنی داشت. تحقیقات در مورد اینکه آیا بیماری کروناویروس آسیب دائمی به ریه‌ها و سایر اندام‌ها وارد می‌کند یا خیر در سراسر جهان ادامه دارد.

ویروس کرونا( کووید ١٩) با ریه انسان چه می‌کند

علائم عصبی که اغلب در بیماری کروناویروس دیده می‌شود چیست؟

مشاهده می‌شود که علائمی که به طور کلی در نوع جدیدی از ویروس که سراسر جهان را احاطه کرده است، باعث ایجاد مشکلات عصبی نیز می‌شود. افراد مبتلا به بیماری کرونا دارای سرفه، تب، مشکلات تنفسی و همچنین اختلالات چشایی و بویایی هستند. با این حال، مشکلات جدی مانند بیماری‌های مغزی، سرگیجه و سردرد با این وضعیت همراه است. همانطور که مشاهده می‌شود، اثرات بیماری کووید ۱۹ (ریه، قلب، مغز) از نظر عصبی و همچنین تأثیر بر سایر اندام‌ها خطرناک است.

افراد مبتلا به بیماری عصبی (مغزی) نسبت به افراد عادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند. مشخص شده است که به خصوص بیماران مسن در موقعیت پرخطر قرار دارند. افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های عروق مغزی، پارکینسون، صرع، فشار خون بالا، ام اس، ALS سریع‌تر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی تا حد امکان در مبارزه با ویروس کرونا مفید است.

ویروس کرونا چگونه به سلول‌های ریه حمله می‌کند؟

پس از استنشاق ویروس کرونا، هدف اصلی ویروس، ریه‌ها هستند. در نتیجه، ویروس به گیرنده‌های ACE2 در آلوئول‌های موجود در ریه‌ها متصل می‌شود و بعد وارد سلول می‌شود. در فرآیند پس از ورود به سلول، مواد ژنتیکی خود را تکثیر می‌کند و باعث آسیب به اندام‌هایی مانند کلیه و قلب، به ویژه سلول‌های ریه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

call