مقالات

علت سرفه‌های طولانی مدت

9 فروردین 1402 97 بازدید 0 نظر

سرفه که می‌تواند یکی از علائم رایج بسیاری از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی باشد، نه تنها در زمستان بلکه در تابستان نیز به طور مکرر در کودکان و بزرگسالان دیده می‌شود. سرفه طولانی مدت می‌تواند نشان‌دهنده خروسک، سیاه‌سرفه، آسم و سایر بیماری‌ها باشد به همین جهت باید درمورد علت سرفه‌های طولانی مدت تحقیق کرد تا درمان به‌درستی انجام شود و شرایط بیمار بدتر نشود.

علت سرفه طولانی مدت

علت سرفه‌های طولانی مدت

اگر شکایات سرفه شما برطرف نشد و تعداد آن‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، بهتر است با یک متخصص مشورت کنید. سرفه که معمولاً در اثر سرماخوردگی دیده می‌شود، اگر بیش از ۳ هفته طول بکشد، می‌تواند نشانه بیماری‌های جدی مانند سرطان ریه و سل باشد. به طور کلی علت‌های اساسی سرفه طولانی مدت می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

ویروس و باکتری

ویروس‌ها و باکتری‌هایی که باعث بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند، می‌توانند باعث تجمع مخاط در ریه‌ها شوند؛ بنابراین، بدن یک رفلکس سرفه ایجاد می‌کند تا مخاط را از ریه‌ها خارج کند. این سرفه بلغمی ممکن است به‌مرور زمان با تحریک نایژه‌ها به سرفه طولانی‌تری تبدیل شود.

آلرژن‌ها

حساسیت به هر ماده‌ای مانند گردوغبار، گرده گل، کپک، دود، بو، مواد شوینده از دلایلی هستند که باعث ایجاد سرفه می‌شوند. قرارگرفتن در معرض آلرژن‌ها می‌تواند باعث واکنش بیش از حد ریه‌ها شود. در این حالت ریه‌ها سعی می‌کنند با سرفه، مواد حساسیت‌زا را از بدن دفع کنند.

قطره پشت بینی

قطره پشت بینی، می‌تواند در نتیجه آنفولانزا، سرماخوردگی، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و آلرژی رخ دهد. مخاط در راه‌های هوایی که به دلایل مختلف مسدود شده‌اند، تجمع می‌یابد. مخاط انباشته شده می‌تواند از گلو برگردد و باعث سرفه شود.

رفلکس اسید

رفلکس می‌تواند یکی از عواملی باشد که باعث سرفه‌های مداوم می‌شود. همچنین حالتی است که غذایی که به طور کامل در معده هضم نشده است با اسید‌های معده مخلوط شده و به حلق باز می‌گردد. اسید‌ معده، می‌تواند با تحریک گلو، نای و تار‌های صوتی باعث سرفه شود. سرفه، به خصوص در شب، می‌تواند در نتیجه رفلکس مشاهده شود.

سرفه مزمن

COPD (بیماری مزمن انسدادی ریه)

یکی از مشخص‌ترین ویژگی‌های COPD، سرفه‌ای است که از بین نمی‌رود. این وضعیت باعث ضعیف‌شدن آلوئول‌ها (کیسه‌های ریز) در راه‌های هوایی می‌شود،مونوکسید کربن را به خون می‌رساند و اکسیژن را از بین می‌برد و درنتیجه ریه را از بین خواهد برد. در نتیجه این وضعیت، انتقال هوای تازه به ریه‌ها مشکل می‌شود و سرفه مداوم مشاهده می‌شود.

آسم

آسم وضعیتی است که باعث باریک شدن و تورم راه‌های هوایی می‌شود. در این حالت بدن مخاط تولید می‌کند که تنفس را دشوار می‌کند. مخاط اضافی تشکیل شده در ریه‌ها و راه‌های هوایی با سرفه دفع می‌شود. گردوغبار، گرده گل، دود، هوای آلوده، سرما و استرس می‌تواند از جمله عواملی باشد که باعث تشدید آسم و افزایش سرفه می‌شود.

نارسایی قلبی

بیماری نارسایی قلبی وضعیتی است که باعث می‌شود قلب به‌اندازه کافی پمپ نکند، رگ‌ها را مسدود کند و فشار خون را افزایش دهد. نارسایی قلبی می‌تواند باعث سرفه با مخاط سفید یا صورتی شود.

سرطان ریه

سرطان ریه یک بیماری جدی است که باعث سرفه مداوم می‌شود. سرفه‌ای که از بین نمی‌رود، اغلب در سرطان ریه دیده می‌شود، ممکن است با علائم دیگری همراه باشد. از جمله این علائم، خس‌خس سینه، مشکل در تنفس، درد قفسه سینه و سرفه خونی با یا بدون خلط می‌باشد.

دارو

شایع‌ترین عارضه جانبی برخی از دارو‌های معروف به مهارکننده‌های ACE که در بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا و نارسایی قلبی استفاده می‌شود، سرفه‌ای است که از بین نمی‌رود.

آپنه انسدادی خواب

آپنه خواب زمانی است که ماهیچه‌های گلو که در طول خواب شل می‌شوند، راه‌های هوایی را می‌بندند و تنفس را دشوار می‌کنند. اگرچه خوروپف بارزترین ویژگی آپنه خواب است، اما مطالعات گزارش داده‌اند که آپنه خواب ممکن است دلیل سرفه‌های مداوم باشد.

سرطان ریه ممکن است همراه با سرفه ظاهر شود

سرفه یک مکانیسم دفاعی مهم است که در پاکسازی ترشحاتی به نام ترشحات در مجاری هوایی و مواد تحریک‌کننده در مجاری تنفسی مانند اجسام خارجی و گردوغبار نقش دارد. شایع‌ترین علت سرفه، عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی است. با این حال، سرفه ممکن است به دلیل یک عفونت ساده دستگاه تنفسی فوقانی باشد یا ممکن است اولین علامت سرطان ریه باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که از سرفه‌های طولانی‌مدت شکایت دارند با متخصص بیماری‌های قفسه سینه مشورت کنند.

اگر سرفه با تب و کاهش وزن همراه است توجه کنید!

در حالی که شکایت کوتاه‌مدت سرفه در وهله اول حاکی از عفونت است، سرفه مزمن که بیش از ۳ هفته طول می‌کشد، بیماری‌هایی را به یاد می‌آورد که ممکن است، دوره‌ای جدی و مزمن داشته باشند، مانند COPD یا آسم مربوط به دستگاه تنفسی تحتانی. علاوه بر این، سرفه مزمن ممکن است در مواردی آبریزش بینی و بیماری رفلکس بیشتر دیده شود. در میان سایر علل سرفه، شکایاتی مانند تب، تعریق و کاهش وزن، احتمالاً نشان‌دهنده سل است.

علت سرفه

علت سرفه‌های طولانی مدت و مزمن

سرفه مزمن معمولاً بااحساس غلغلک و خارش خفیف در پشت گلو یا قفسه سینه رخ می‌دهد. سرفه مزمن اغلب علائمی را نشان می‌دهد که خشک هستند و باعث گلودرد می‌شوند. بیش از ۹۰ درصد از سرفه‌های مزمن علت آن است.

  • چکه بعد از بینی
  • آسم
  • بیماری ریفلاکس

با این حال نباید فراموش کرد که بیماری‌هایی مانند سرطان ریه، برونشکتازی، COPD، بیماری احتقانی قلب، سل نیز می‌توانند باعث سرفه مزمن شوند. به همین دلیل، مراجعه به مؤسسات بهداشتی و تعیین علت سرفه در سرفه‌های بیش از ۸ هفته بسیار مهم است.

روش‌های تشخیص علت سرفه‌های طولانی مدت

در تشخیص سرفه مزمن، پزشک می‌تواند پس از گوش‌دادن به سابقه پزشکی شما، تعدادی از تشخیص‌ها را با معاینه فیزیکی انجام دهد. برخی از آزمایشاتی که ممکن است برای تأیید این تشخیص‌ها تجویز کند، عبارتند از:

آزمایش خلط

در برخی موارد که مشکوک به عفونت ریه است، می‌توان میکروب‌های موجود در خلط را بررسی کرد.

سواب بینی یا گلو

این تست‌ها را می‌توان در عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی استفاده کرد.

اسپیرومتر

این آزمایش برای تعیین عرض نایژه‌هایی که هوا را به نقاط انتهایی ریه‌ها منتقل می‌کنند، میزان و سرعت هوای منتقل شده از این برونش‌ها استفاده می‌شود. در تشخیص بیماری‌هایی مانند آسم و COPD کاربرد دارد.

پیک فلومتر

این آزمایش سرعت هوایی را که در حین تنفس به داخل و خارج از ریه‌های خود تنفس می‌کنید، اندازه‌گیری می‌کند.

تست متاکول

اگر راه‌های هوایی شما پس از استنشاق متاکولین – یک محرک رایج آسم – باریک شود، تشخیص آسم قابل تأیید است.

اشعه ایکس ریه

اشعه ایکس ریه اطلاعاتی در مورد ساختار ریه‌ها می‌دهد و می‌تواند برای تشخیص بیماری‌های خاص مانند ذات‌الریه استفاده شود.

توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن

این آزمایش ساختار دقیق حفره قفسه سینه را نشان می‌دهد و همچنین یافته‌های مهمی در مورد برخی از بیماری‌های ریوی به دست می‌آورد.

برونکوسکوپی

این فرایند مشاهده مستقیم راه‌های هوایی با ورود به مجاری هوایی با یک لوله انعطاف‌پذیر یا غیرقابل‌انعطاف با دوربین در انتهای آن است. برای خارج‌کردن اجسام خارجی در صورت وجود یا نمونه‌برداری از مناطق مشکوک مناسب است.

در صورت بروز سرفه طولانی مدت توجه داشته باشید

سرفه مقاوم باید در مراکز مناسب و با معاینات بیشتر بررسی شود. پزشک با گرفتن شرح‌حال دقیق بیمار در شکایت سرفه، سرنخ‌های مهمی به دست می‌آورد. به همین دلیل فرد باید شروع شکایات خود، مدت‌زمان، سایر شکایات همراه، دارو‌هایی که مصرف کرده و بیماری‌هایی که داشته است را به پزشک خود گزارش دهد.

به عنوان مثال، سرفه‌ای که همراه با خلط نیست، گاهی اوقات تنها با قطع دارو‌های فشارخون مورد استفاده بیمار برطرف می‌شود و گاهی نیاز به بررسی جامع همراه با توموگرافی ریه و معاینه قلبی است. با وجود تمام این موارد، اگر علت سرفه قابل‌تشخیص نباشد، نیاز به یک روش مداخله‌ای به نام برونکوسکوپی است که در آن ریه با سیستم دوربین بررسی می‌شود. درمان سرفه به سمت بیماری است که باعث این شکایات می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

call