مقالات

سرطان ریه تا چه حد قابل درمان است؟

5 فروردین 1402 106 بازدید 0 نظر

سرطان ریه که سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی آن است، رتبه اول مرگ و میر ناشی از سرطان را دارد. با این حال، زمانی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، شانس درمان بیماری افزایش می‌یابد. سرطان ریه زمانی شروع می‌شود که سلول‌های بافت طبیعی ریه بدون نیاز و بدون کنترل تکثیر می‌شوند و توده‌ای (تومور) در ریه تشکیل می‌دهند.

توده‌ای که در اینجا تشکیل می‌شود ابتدا در محیط خود رشد می‌کند و در مراحل بعدی از طریق گردش خون به بافت‌های اطراف یا اندام‌های دور (کبد، استخوان، مغز و …) سرایت می‌کند و باعث آسیب می‌شود. سرطان ریه یک سرطان بسیار شایع است. علاوه بر این، سرطان ریه رتبه اول مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان را دارد.

سرطان ریه تا چه حد قابل درمان است

انواع سرطان ریه کدام‌اند؟

سرطان ریه بر اساس نوع سلول سرطانی شامل انواع زیر می‌شوند:

  • سرطان سلول سنگ‌فرشی
  • آدنوکارسینوم
  • کارسینوم سلول بزرگ
  • کارسینوم آدنوسکواموس
  • کارسینوم های سارکوماتوئید
  • تومورهای عصبی غدد درون ریز (کارسینوم سلول کوچک، سایر موارد…)

علائم سرطان ریه چیست؟

سرفه که یکی از علائم سرطان ریه است، اغلب نادیده گرفته می‌شود، زیرا تصور می‌شود به دلایل دیگر باشد. با این حال، سرفه‌های مداوم بیش از دو هفته که به تدریج افزایش می‌یابد و نمی‌توان علت آن را مشخص کرد، شاخص اصلی سرطان ریه است. علاوه بر این، وجود خون در خلط یا رنگ قهوه‌ای تیره خلط نیز از علائم مهم سرطان ریه است. درد قفسه سینه که می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شود، در واقع یکی از علائم اصلی سرطان ریه است.

در صورت افزایش درد قفسه سینه هنگام تنفس عمیق، سرفه یا خنده، لازم است فوراً با پزشک مشورت شود. علائم تنفسی مانند تنگی نفس و خس خس سینه می‌تواند در تمام مراحل سرطان ریه رخ دهد. تنگی نفس که یکی از شاخص‌های مهم سرطان ریه است، جدی گرفته نمی‌شود. در حالی که افراد مسن و دارای اضافه وزن، تنگی نفس خود را به سن خود نسبت می‌دهند، جوانان اظهار می‌کنند که به دلیل شدت کار از مراجعه به پزشک غافل می‌شوند. با این حال نباید فراموش کرد که تشخیص زودهنگام در سرطان ریه اهمیت حیاتی دارد.

گرفتگی صدا و مشکل در بلع

گرفتگی صدا و مشکل در بلع که یکی از علائم سرطان ریه است، می‌تواند مانند سایر علائم به دلایل زیادی ایجاد شود. از طرفی در گرفتگی صدا که بدون شرایطی مانند سرماخوردگی ایجاد می‌شود، مراجعه به پزشک ضروری است و برای تشخیص شکایات، شرح حال و یافته‌های معاینه فرد بسیار مهم است.

عفونت مکرر

عود مکرر و عدم التیام عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند برونشیت و ذات الریه نیز از علائم سرطان ریه است. توصیه می‌شود سالی یک بار غربالگری شوید، به ویژه افرادی که بیش از ۱۵ سال است که در روز یک پاکت سیگار می‌کشند. در حالی که میزان موفقیت با درمان در مراحل اولیه که مرحله اول نامیده می‌شود به ۸۰ تا ۹۰ درصد می‌رسد، لازم است افرادی که سال‌ها سیگار می‌کشند حتی اگر علائمی ندارند، معاینه شوند. اگر یک یا چند مورد از این علائم را دارید، فوراً با متخصص ریه مشورت کنید. این علائم ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر باشد.

هموپتیزی

سرفه خونی که در پزشکی هموپتیزی نامیده می‌شود، یکی از علائم مهمی است که در برخی از موارد سرطان ریه مشاهده می‌شود. معمولاً در نتیجه گسترش تومور به دستگاه تنفسی فوقانی رخ می‌دهد.

کاهش خطر سرطان ریه

امروزه استعمال دخانیات مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به سرطان ریه هستند. این خطر برای کسانی که به مدت ۳۰ سال روزانه یک پاکت سیگار می‌کشند، ۲۰ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است. علاوه بر این، آلودگی هوا، بیماری‌های ریوی از قبل وجود داشته و داشتن سابقه خانوادگی سرطان ریه این خطر را افزایش می‌دهد.

سرطان ریه تا چه حد قابل درمان است

سرطان ریه چگونه و تا چه حد درمان می‌شود؟

قطعی‌ترین روش درمانی برای سرطان ریه که سلولی کوچک در مراحل اولیه است، برداشتن توده سرطانی با جراحی است. فرصت‌های لازم برای همه بیماران سرطانی در مرحله جراحی باید مورد ارزیابی قرار گیرد و قبل از هر چیز بر برداشتن توده با جراحی تاکید شود. در فرآیند بعدی، بسته به مرحله بیماری، روش‌هایی مانند شیمی درمانی (دارو درمانی)، ایمونوتراپی یا داروهای هوشمند و رادیوتراپی (پرتودرمانی) را می‌توان به درمان اضافه کرد.

مهم‌ترین عوامل در تعیین درمان سرطان ریه، نوع و مرحله سرطان است. تومور را می‌توان در بعضی از بیماران با روش‌های جراحی خارج کرد. شیمی درمانی می‌تواند برای بیمارانی که برای جراحی نامناسب در نظر گرفته می‌شوند، اعمال شود. علاوه بر این‌ها، درمان‌های جدید مانند داروهای هوشمند و ایمونوتراپی از جمله روش‌های درمانی جدیدی هستند که در صورت داشتن ویژگی‌های خاصی از سلول‌های سرطانی قابل استفاده هستند.

راه های پیشگیری از سرطان ریه

پرهیز از مواد سرطان زا مانند سیگار و الکل، مثبت اندیشی و پرهیز از استرس، اجتناب از تشعشع قطران، بنزین، مواد رنگی، آزبست، در پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان ریه، موثر است. مراقب باشید که این نوع مواد را استنشاق نکنید. از آلودگی هوا دوری کنید و از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید.

شانس درمان سرطان ریه چقدر است؟

سیر بیماری در سرطان ریه با توجه به نوع سلول تومور، مرحله بیماری، یافته‌های کشف شده در زمان تشخیص، اندازه تومور و سرعت گسترش بیماری متفاوت است. در اکثریت قریب به اتفاق بیماران در مراحل اولیه، بدون بیماری متاستاتیک در سرطان ریه، شانس بهبودی با درمان جراحی و در صورت لزوم رادیوتراپی و شیمی درمانی تکمیلی وجود دارد. اگرچه پیشرفت‌های قابل توجهی در روش‌های درمانی در بیماری‌های پیشرفته انجام شده است، اما احتمال عود در بیماری بیشتر است.

شیمی درمانی طولانی مدت، درمان‌های هدفمند یا ایمونوتراپی می‌توانند کنترل طولانی مدت بیماری را در این مراحل فراهم کنند. با این حال به دلیل خطر مقاومت در برابر درمان‌ها و پیشرفت بیماری، کنترل‌های رادیولوژیکی در فواصل زمانی مشخص مورد نیاز است. در نتیجه، بقا در سرطان‌هایی که در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند و با جراحی قابل برداشتن هستند، بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

call