مقالات

سرفه شبانه در کودکان

24 اسفند 1401 149 بازدید 1 نظر

سرفه شبانه اختلالی است که هم بزرگسالان و هم کودکان را درگیر می‌کند. درست است که کودکان بیش از هر چیز مستعد ابتلا به بیماری‌هایی هستند که سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما بزرگسالان نیز می‌توانند از این بیماری رنج ببرند که می‌تواند خواب شبانه را مختل کند، به آنها اجازه استراحت کافی را ندهد و در نتیجه کیفیت فعالیت‌های عادی روزانه را کاهش دهد. در اینجا دلایل و درمان‌های طبیعی برای بهبود سرفه شبانه کودکان عنوان شده است.

سرفه شبانه در کودکان

سرفه شبانه در کودکان

سرفه‌های شبانه کودکان اغلب والدینی را که نمی‌دانند علت آن چیست، نگران می‌کند، به‌خصوص در نیمه‌های شب که کنترل شرایط دشوارتر است. یکی از مهم‌ترین چیز‌ها، ارزیابی دقیق صدایی است که سرفه تولید می‌کند، شما باید منشا صدا را بشناسید و به‌دقت با پزشک اطفال راهی را که باید طی شود تا کودک به خواب احیا‌کننده خود بازگردد، ارزیابی کنید.

نحوه تشخیص سرفه شبانه در کودکان

اولین قدم این است که بفهمیم چرا کودک در شب از خواب بیدار می‌شود، اغلب در اثر حملات سرفه‌ای که در تنفس او اختلال ایجاد می‌کند، از خواب بیدار می‌شود. نوع سرفه چیست؟ صدایی که تولید می‌کند چگونه است؟ آیا کودک سرفه خشک یا خلط دار دارد؟ توجه به این جزئیات واقعاً می‌تواند به کودک کمک کند بهتر نفس بکشد و در اسرع وقت به خواب برود، به خصوص اگر هیچ نشانه دیگری از این بیماری وجود نداشته باشد.

 بیماری یا عفونت‌های مداوم به این دلیل است که سرفه یک دشمن نیست، بلکه متحدی است که از مجاری تنفسی در برابر عوامل یا ترشحات خارجی (مانند آب‌مروارید) محافظت می‌کند. سرفه همچنین راهی برای دفع مواد حساسیت‌زا و کنه‌هایی است که در اتاق‌ خواب کودک وجود دارد و او به طور ناخواسته نفس می‌کشد، بنابراین تشخیص انواع سرفه و منشأ آن و همچنین تکامل آن ضروری است.

 در واقع، سرفه می‌تواند حاد (هنگامی که عفونت‌های مداوم وجود دارد) یا مزمن (که به مدت بیش از سه هفته طول می‌کشد) باشد. سرفه‌های شبانه معمولاً عبارتند از:

  • سرفه خشک
  • سرفه خروسکی
  • سرفه خشک شبانه

سرفه خشک هم در روز و هم در شب اتفاق می‌افتد. این می‌تواند یک آلرژی یا یک عفونت ویروسی در دستگاه تنفسی فوقانی باشد که می‌تواند با سرماخوردگی، تب و سردرد نیز همراه باشد. در شب این وضعیت به دلیل موقعیت کودک بدتر می‌شود. در موارد برونشیت یا ذات‌الریه، سرفه با ضربات بسیار مکرر همراه است و با درازکشیدن کودک بدتر می‌شود.

سرفه خروسکی درست در نیمه‌های شب اتفاق می‌افتد و به ویژه حنجره را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر همراه با کاهش صدا (دیسفونی) و بدتر شدن تصویر باشد، کودک ممکن است دچار مشکل در تنفس شود. در این موارد، توصیه می‌شود به پزشک متخصص اطفال که احتمالاً می‌تواند درمان کافی را پیشنهاد دهد، اطلاع دهید.

در موارد شدید یا ادامه‌دار بودن سرفه شبانه در کودکان، به‌احتمال زیاد متخصص اطفال شما را به یک متخصص ریه ارجاع خواهد داد.

دقت کنید که خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو در چنین مواردی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است باعث افزایش سرفه در کودک شود.

درمان سرفه کودکان

راه حل درمان سرفه‌های شبانه در کودکان

 راه‌حل‌هایی برای آرام کردن سرفه‌های ممتد در کودکان هنگامی که سرفه شدید و مهار آن غیرممکن می‌شود، وجود دارد. اگر کودک سرماخورده باشد، والدین از قبل می‌دانند که ممکن است نه‌تنها به خواب‌رفتن بلکه حفظ چرخه خواب برای او مشکل باشد. اغلب مهیا کردن شرایط برای خواب کودک می‌تواند کمک کننده باشد. برخی اقدامات احتیاطی ضروری است که به او کمک می‌کند تا به آرام‌ترین حالت ممکن بخوابد، برخی از این اقدامات عبارتند از :

  • اتاق او را تا حد امکان مرطوب کنید تا خواب در سالم‌ترین محیط ممکن را ارتقا دهید.
  • مخاط را سیال‌تر (روان‌تر) کنید. واداشتن کودک به نوشیدن آب و هیدراته نگه‌داشتن او برای اطمینان از اینکه مخاطی که مجاری تنفسی را در حالت خوابیده به پشت خوابیده مسدود می‌کند، به مانعی غیرقابل‌عبور برای کودک تبدیل نشود، مهم است.
  • با بالش به او کمک کنید تا سرش را بلند کند و در مناسب‌ترین حالت بخوابد.
  • سینه کودک خود را با ترکیبی از روغن‌های ضروری مانند روغن اکالیپتوس، کندر و بادام ماساژ دهید.
  • او را مجبور کنید قبل از خواب آئروسل با محلول نمکی استفاده کند.
  • به عنوان یک عادت، بینی را با شستشو به‌خوبی تمیز کنید.
  • موکولیتیک‌ها داروهایی هستند که به صورت خوراکی مصرف می‌شوند و ممکن است خلط را نرم کنند تا با سرفه راحت‌تر خارج شوند. بهتر است بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان مصرف نشوند و هرگز برای کودک کمتر از دو سال استفاده نشود. همچنین می‌توانید از عسل (برای کودک بزرگ‌تر از ۴ سال) استفاده کنید که یک آرام‌بخش طبیعی قوی است.
  • آلرژن‌هایی که وارد مجاری تنفسی می‌شوند، دشمنان اصلی خواب کودک هستند؛ زیرا همان‌طور که دیدیم، سرفه دقیقاً برای از بین بردن آن‌ها اتفاق می‌افتد. گردگیری تا حد امکان و تمیز نگه‌داشتن محیط برای جلوگیری از سرفه در شب ضروری است، زمانی که شاید کودک با دهان باز نفس می‌کشد و اجازه می‌دهد گردوغبار، کنه و سایر عوامل آلرژیک وارد مجاری تنفسی شود.

در تمام مواردی که به نظر می‌رسد کودک برای نفس‌کشیدن مشکل دارد، سرفه برای مدت طولانی (بیش از ۱۰ روز) طول می‌کشد، صدای سرفه به‌ مرور زمان تغییر می‌کند یا کودک بسیار کوچک است، اما همیشه توصیه می‌شود که با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید که باید برای تشخیص دقیق به کودک مراجعه کند.

از پیاز استفاده کنید

در گذشته مادربزرگ‌ها در بسیاری از خانواده‌ها از پیاز برای مهار سرفه استفاده می‌کردند. خواص پیاز که سرشار از پنی فنول است، آن را به یک آنتی هیستأمین طبیعی تبدیل می‌کند که به کاهش علائم آلرژی مانند سرفه کمک می‌کند. در دوران قدیم پیاز خرد شده را در کنار تخت قرار می‌دادند تا بزرگسالان و کودکان بهتر بخوابند.

راه حل برای جلوگیری از سرفه مداوم

اگر سرفه مداوم باشد و کودک را بیدار کند، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید :

  • او را بنشانید و به او آب دهید. اغلب آبی که حلق را هیدراته می‌کند کمک می‌کند و ناراحتی را تسکین می‌دهد.
  • پنجره‌ها را باز کنید تا هوای اتاق تازه شود.
  • به او یک آب‌نبات عسل بدهید.
  • ۲ بالش پشت شانه‌ها بگذارید و کودک را بخوابانید.

در واقع در حالت خوابیده، بلغم تمایل دارد به سمت مجرای تنفسی حرکت کند و باعث سرفه شبانه شود. به همین دلیل است که ما در شب تمایل بیشتری به سرفه داریم.

عیسی زنوزی

بسیار زیبا و علمی خدا حفظ تون اقای دکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

call