خدمات

کلینیک سارکوئیدوز

13 بهمن 1401 175 بازدید 0 نظر

سارکوئیدوز به وضعیتی گفته می شود که در آن ندول های کوچک یا “گرانولوم های سارکوئید” در بافت های بدن ظاهر می شوند. علت سارکوئیدوز در حال حاضر ناشناخته است.مرکز تحقیقات سارکوئیدوز برای اولین بار در تاریخ آبان ماه ۱۳۹۲ در بیمارستان مسیح دانشوری پایه گذاری شد .همکاران ما شامل متخصصین و فوق متخصصین مجرب و حاذقی می باشند که با دلسوزی و خلوص بسیار در راستای رسیدن به اهداف این مرکز تلاش می کنند.

توضیحات جناب دکتر اردا کیانی درباره راه اندازی کلینیک سارکوئیدوز در ایران

براساس جدیدترین ارزیابی موسسه جهانی WASOG، کلینیک سارکوئیدوز بیمارستان دکتر مسیح دانشوری به عنوان یکی از مراکز منتخب سارکوئیدوز دنیا معرفی شد. این کلینیک زیر نظر دانشگاه شهید بهشتی موفق شد تبدیل به مرکز توسعه و مهارت بالینی و پژوهشی گردد. از این رو تمامی درمان ها مطابق با جدیدترین روش های روز دنیا و طبق پژوهش های صورت گرفته انجام می شود. کلیه اقدامات درمانی و ثبت تاریخچه بیماری در این مرکز انجام می گردد و تا کنون ۵۰۰ بیمار به این مرکز مراجعه کرده اند.

آندوسکوپی

سارکوئیدوز چیست؟

سارکوئیدوزیک بیماری نادر است که منجر به التهاب در هر قسمت از بدن می شود، اما بیشتر در ریه ها، پوست یا غدد لنفاوی مشاهده می شود.

گرانولوم‌های سارکوئید در نمونه‌برداری بافت زیر میکروسکوپ دیده می‌شوند و شامل گروه‌هایی از سلول‌های ایمنی  و بخشی از سیستم دفاعی بدن هستند. سارکوئیدوز نوعی التهاب است که سرطانی نیست و معمولاً با گذشت زمان خود به خود بهتر می شود. در بیماری مزمن یا پیشرونده، ممکن است نیاز به درمان با پردنیزولون یا کورتیزون باشد.

سارکوئیدوز می تواند هر عضوی از بدن را درگیر کند، اما در ۹۰ درصد موارد، ریه ها یا غدد لنفاوی کنار ریه ها را درگیر می کند. غدد لنفاوی در جاهای دیگر بدن مانند گردن یا زیر بغل ممکن است درگیر شوند و در برخی افراد سارکوئیدوز می‌تواند اندام‌ها یا بافت‌های دیگر بدن از جمله غدد بزاقی، کبد، چشم‌ها، پوست و قلب را درگیر کند.

در کلینیک سارکوئیدوز به بیمارانی که از سارکوئیدوز رنج می برند و کیفیت زندگی ایشان و حتی خانواده نزدیکشان دستخوش تغییر شده است، کمک کنیم تا به سمت بهبودی و یا کنترل بهتر و پایا تر این بیماری پیش روند و تا حد امکان به زندگی طبیعی باز گردند.

علائم و نشانه ها

 افراد مبتلا به این بیماری سرفه یا تب همراه با درد قفسه سینه یا تنگی نفس دارند. سارکوئیدوز فعال می تواند باعث تب، تورم صورت، آرتریت (به ویژه مفاصل بزرگ) و توده های قرمز دردناک در جلوی پاها شود.

این عارضه همچنین می تواند بر مغز (سردرد، ضعف، بی حسی یا تاری دید)، قلب (تپش قلب، سرگیجه یا درد قفسه سینه)، پوست (با توده های قهوه ای یا قرمز یا بثورات پوستی) تاثیر بگذارد و می تواند باعث التهاب یک یا بیشتر مفاصل بدن یا چشم شود. گاهی اوقات، ممکن است منجر به سطوح بالای کلسیم در خون، ایجاد تشنگی و آسیب کلیه شود یا کلسیم ادرار را افزایش دهد و در نتیجه بیمار را در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دهد.

نحوه ارائه خدمات به بیماران در کلینیک

اطلاعات بیماران با مراجعه به این کلینیک جمع آوری می شود. سپس آزمایش های ژنتیکی لازم جهت ثبت تاریخچه بیماری انجام می گردد. در نهایت براساس آخرین دستورالعمل های جهانی درمان مناسب با توجه به میزان پیشرفت بیماری انتخاب می شود.  مچنین درگیری اعضای بدن مثل قلب، کلیه و چشم بررسی می گردد و با توجه به علائم افسردگی، ضعف و خستگی که این بیماری ایجاد می کند، خدمات روانپزشکی نیز به بیماران ارائه می گردد و در مراجعه مجدد داروها بررسی و سیر بیماری به صورت کامل ثبت می شود.

درمان آسم مقاوم به درمان برای اولین بار در ایران

ترموپلاستی یکی از روندهای جدید درمان غیر دارویی آسم می باشد که توسط دکتر “عاطفه عابدینی” و دکتر “اردا کیانی” فوق تخصصان ریه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری پنج شنبه هجدهم خرداد برای اولین بار در سطح ایران بر روی یک بیمار مبتلا به آسم با حضور دکتر ولایتی، گروه بیهوشی و اساتید برونکوسکوپی در بخش برونکوسکوپی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، انجام شد.

این روش در بیماران آسم شدیدی که علیرغم مصرف دارو و اسپری به مقدار مناسب بهبود نیافته اند و مرتباً دچار حملات آسم می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد و این بیماران باید سن بین ۱۸ الی ۶۵ سال داشته، وسیله فلزی داخل بدن نداشته باشند، معیارهای حجمی ریه مناسب داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

call