پرسش و پاسخ

آبسه ریه چیست و چه علائمی دارد؟

آبسه ریه به از بین رفتن بافت ریه ناشی از ضایعات عفونی گفته می‌شود. این بیماری ممکن است در افرادی که از یک عفونت باکتریایی مانند ذات‌الریه یا برونشیت رنج می‌برند یا سطح هوشیاری پایینی دارند دیده ‌شود. نقص در ساختمان ریه می‌تواند به تکرار بیماری منجر شود. آبسه ریه در افراد مسن و معتادان، که به دلیل سوءمصرف مواد دچار کاهش سطح هوشیاری شده‌اند و ترشح دهان و معده را به ریه فرو می‌دهند،  بیشتر دیده می‎شود.
علائم آبسه ریه عبارتند از: تب، سرفه، خلط، دفع ترشحات چرکی، کاهش وزن، کم خونی، التهاب و بوی بد دهان. بیمارانی که به آبسه ریه مبتلا هستند باید تحت درمان طولانی مدت قرار بگیرند و آنتی بیوتیک مصرف کنند. در اکثر موارد، درمان دارویی باعث برطرف شدن بیماری می‌شود. اما گاهی اوقات ممکن است که پزشک مجبور به تخلیه آبسه و یا جراحی شود.

بیماری سل چیست؟ علائم آن کدام است و در چه مناطقی از ایران شایع است؟

بیماری سل از میکروب سل یا باسل کخ ناشی می‌شود. میکروب سل از طریق ترشحات دهانی و سرفه بیمار سرایت‌پذیر است. بنابراین، بیماران مبتلا به سل باید حتما از ماسک استفاده کنند. علایم بیماری سل عبارتند از: سرفه‌های طولانی، کاهش وزن، خلط‌های خونی و تعریق شبانه.

در مکان‌های بسته که جمعیت زیادی در آن رفت‌وآمد دارند مانند مدارس و دانشگاه‌ها احتمال سرایت این بیماری افزایش می‌یابد. بیماری سل در استان‌های شرقی و جنوبی، حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرپذیر مانند دماوند و تهران و در مناطقی که سطح بهداشت مناسب نیست شیوع بسیار دارد.

برخلاف 60 سال گذشته، این بیماری امروز قابل درمان است. رژیم غذایی چهار دارویی روش درمان بیماری سل است که باید حداقل شش ماه توسط بیمار مصرف شوند.

درمان غیردارویی آسم به چه صورت انجام می‌گیرد؟

در بسیاری از مواقع درمان‌های موجود برای آسم موثر و کافی هستند. با وجود این، در حدود 10 درصد از موارد آسم به درمان‌های پیشرفته‌تر نیاز دارند. سازمان غذا و دارو اولین درمان غیردارویی آسم را تایید کرده‌است. این درمان برونکیال ترموپلاستی نام دارد.

در آسیب‌شناسی بیماری آسم، روی افزایش حجم عضلات جدار برونش و بیش‌فعالی عضلات صاف تمرکز می‌شود. برای رفع این مشکلات از امواج رادیویی استفاده می‌شود.

برای استفاده از رادیوفرکونسی، از پروپ‌های مخصوصی استفاده می‌شود که در راه‌های هوایی تحتانی قرار می‌گیرند و در آنجا باز می‌شوند و اطراف برونش را می‌گیرند. امواج رادیویی به میزان 18 وات به مدت 10 ثانیه به لوب‌های تحتانی راست، تحتانی چپ و فوقانی در سه مرحله فرستاده می‌شود. انجام این روش درمانی باعث شده است که استفاده از داروهای استنشاقی به میزان چشمگیری کاهش یابد.

علت و راه‌های درمان سرفه‌های شبانه چیست؟

سرفه‌های شبانه در افرادی که به هیچ بیماری مبتلا نیستند ممکن است به علت سینوزیت و ترشحات پشت حلق، بازگشت اسید معده و بیماری‌های انسدادی ریه مانند آسم باشد. اگر سرفه‌های شبانه بیشتر از چهار هفته به طول انجامید، شخص باید به پزشک مراجعه کند. برخی از درمان‌های خانگی مانند آویشن، شربت ضد سرفه، بخور دادن و کاهش میزان مصرف غذاهای شبانه به بهبود این مشکل کمک می‌کند.

تست خواب چیست و چه زمانی باید انجام شود؟

تست خواب یک روش تشخیصی برای بررسی علل قطعی تنفس در حین خواب است. خرخر، وضعيت خوابيدن بيمار و علل بروز اختلالات خواب با اين روش قابل بررسی است. برای خواب مناسب لازم است کلیه اختلالات تنفسی مجاری هوایی فوقانی و تحتانی مورد بررسی قرار بگیرند و برحسب مشکلات موجود، درمان مناسب ارائه شود. تست خواب برای بیمارانی که با تنگی تنفس شبانه، خرناس، شب ادراری، افزایش فشار خون شبانه، تنش و کابوس و اختلالات حرکتی اندام‌ها مواجه هستند، انجام می‌شود.

اگر احساس می‌کنید که از اختلالات خواب رنج می‌برید، به سوالات این پرسشنامه پاسخ دهید. عددی که (0 تا 3) احتمال به خواب رفتن شما را در شرایط مختلف نشان می‌دهد، علامت بزنید. سپس هشت عددی را که علامت زده‌اید با یکدیگر جمع کنید.

افرادی  که نمره کل آنها بیش از 12 باشد، درست مانند افرادی که آپنه خواب (توقف تنفس) دارند، خواب آلود هستند. همچنین، خطر زیادی برای افرادی با یک نمره بیش از 15 وجود دارد که زمانی که نمی خواهند، خوابشان ببرد.

در جدولی که در زیر پرسشنامه قرار دارد، اختلالات خوابی که برای دامنه امتیازات وجود دارد ذکر شده است.